Nieuwe chat! Zie dit topic.

hormonen, eten en gewicht.

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: hormonen, eten en gewicht.

Bericht door Veronica »

Irene schreef:Misschien kun je beter helemaal ophouden met eten, val je gegarandeerd af ;)
Lol but true.

Ik zou dat niet kunnen, lekker eten is een must voor mij, dus ik neem andere compromissen ;)
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: hormonen, eten en gewicht.

Bericht door Anon20180311 »

Hallo dames,
Wat me opvalt dat er hier geen mannen reageren. Testo en gewicht ! Persoonlijk, als ( transman) kwam ik toch gemakkelijk een paar kilo bij !
Of zie ik een Topic: hormonen gewicht FtM over het hoofd! Indien zo, alvast sorry !

Grtz Nick
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: hormonen, eten en gewicht.

Bericht door Mr.X »

Dit komt omdat het voor transmannen toch net wat anders is. De meeste transmannen komen een paar kilo aan omdat ze meer lean muscle mass krijgen. En dat is juist gewicht die wel gewild is.
Overigens ben ik nu lichter dan voor de Testo, ook al heb ik nooit overgewicht gehad. Maar dat komt door een levensstyle verandering.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: hormonen, eten en gewicht.

Bericht door Anon20180311 »

Hoi Mr.X
Bedankt ,ik dacht al: dat ik daarin alleen was !. Overdreven erg vind ik het niet, het gaat immers maar over een paar kilo.
Ken eveneens: geen echt overgewicht, maar toch ! Ik kan ze missen (buikje !). Hopelijk, geraak ik die nog kwijt !

Grtz Nick
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Nikki
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 okt 2015, 21:54
Gender: Trans MtF

Re: hormonen, eten en gewicht.

Bericht door Nikki »

Schrap frisdrank uit jouw dieet, dat doet ècht wonderen!

Ik drink persoonlijk enkel en alleen nog maar suikervrije limonade. Op den duur wordt ik het nog
wel eens zat maar goed, het resultaat mag er zijn (al zeg ik dit dan zelf) ;-)
Happiness isnt a destination, its a journey
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: hormonen, eten en gewicht.

Bericht door Veronica »

Nikki schreef:Schrap frisdrank uit jouw dieet, dat doet ècht wonderen!

Ik drink persoonlijk enkel en alleen nog maar suikervrije limonade. Op den duur wordt ik het nog
wel eens zat maar goed, het resultaat mag er zijn (al zeg ik dit dan zelf) ;-)
Ik denk dat ook dat per persoon verschilt, ik drink net zo veel frisdrank als voor ik ging afvallen en ben inmiddels van 73kg op 66,5kg belandt.

Al het eten is ongezond, zelfs zuurstof is tegenwoordig ongezond grappig genoeg, met andere woorden je kan alles eten wat je wilt maar doe het met mate en het komt wel goed.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: hormonen, eten en gewicht.

Bericht door Anon20210626 »

Leeftijd is ook een factor hoor.......als je wat ouder wordt , kom je makkelijker aan , stofwisseling veranderd toch wel een beetje
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

Re: hormonen, eten en gewicht.

Bericht door Robyn »

Ik loop de laatste tijd een stuk minder (voorheen elke dag wandelen) en eet wat ik lekker vind en nu zit ik weer rond de 68 ipv 70, wtf
Groetjes,
Robyn
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: hormonen, eten en gewicht.

Bericht door Meisje1991 »

Wat apart om te lezen dat de meeste juist willen afvallen :D Ik heb het juist altijd andersom gehad.

Op de een of andere manier kwam ik altijd heel moeilijk tot niet aan. Voordat ik met de hormoonbehandeling startte woog ik maar 48kg bij 1,69m :cry: Toen moest ik aankomen om behandeld te mogen worden. En moest ik veel meer gaan eten dan ik gewend was:
- 's ochtends & 's avonds warme maaltijd.
- In de middag 3x 2 boterhammen, altijd met kaas en boter.
- Noodles voor het slapen
- Regelmatig chips tussendoor, of McDonalds als vervanger van de avondmaal.
- Drinken 1 of 2 pakjes jus d'orange per dag. Frisdrank alleen als ik bij McDonalds ben geweest.

Voor mijn doen erg veel, met enig regelmaat begon ik er misselijk van te worden. Maar aankomen ging traag... hooguit 1,5kg in 3 maanden.

Daarna met hormoonbehandeling begonnen ging het iets harder op een gegeven moment, leek het wel. Na de eerste 3 maanden hormonen woog ik nog 53kg. Na 9 maanden 57/58 en na iets meer dan een jaar was het 65kg geworden :D

Op dat moment begon ik me wat zorgen te maken of ik niet te zwaar werd als het zo door ging en begon minder te eten, wat achteraf onterecht was. Vrij snel ging er toen een kilo af en kon het er niet meer bij. Sindsdien is het zo gebleven :)

Wat ik nu nog steeds blijf eten per dag:
- 's ochtends & 's avonds warme maaltijd.
- In de middag 1 of 2 keer 2 boterhammen, altijd met kaas en boter.
- Soms noodles voor het slapen
- Soms McDonalds als vervanger van de avondmaal.

En zelfs met deze hoeveelheid heb ik soms moeite. Het vervelende is dat ik uit mezelf vrij weinig "trek-in-eten-gevoel" heb. Als ik op mijn gevoel af ga, zou ik alleen maar 3x per dag een kleine portie warm eten en nooit boterhammen eten, waardoor ik weer afval. Ik moet mezelf dus telkens dwingen om een bepaalde hoeveelheid te eten zodat ik op gewicht blijf. Erg vervelend :(

Overigens is al het vet bij het aankomen grotendeels terecht gekomen bij de armen, bovenbenen, kuiten, billen en vooral ook de buik. De borsten zijn nagenoeg niet gegroeid :| Ik had best wat meer borsten gewild... nu heb ik meer buik dan borsten, lijkt het wel :P Of iets grotere/rondere bovenarmen, wil ik ook! Maar ach... een beetje buik hebben is ook wel schattig en zo, hihi :P
Gebruikersavatar
LunaWeisse
Berichten: 406
Lid geworden op: 24 dec 2015, 23:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Amstelveen

Re: hormonen, eten en gewicht.

Bericht door LunaWeisse »

OK. Het is wel duidelijk dat er een misvatting is wat betreft gezond/ongezond eten en de effecten op je lichaam. Ik been geen professionele voedingsdeskundige, maar heb er wel heel veel tijd en energie in besteed.

Ten eerste, van junkfood hoef je niet per se aan te komen. Plaatje is dat je net zo hard af kan vallen omdat je lichaam simpelweg geen voedingsstoffen meer binnenkrijgt.
Geloof het of niet, maar als je wil afvallen OF aankomen naar het optimale en natuurlijke gewicht dat bij je genen en lichaam hoort, dien je juist zo gezond mogelijk te eten, en dat is echt niet heel moeilijk en betekend ook niet dat het niet lekker hoeft te zijn.

Met zo gezond mogelijk eten bedoel ik:

-Groente (elke dag 2-3 verschillende soorten, niet alleen rouw, dat is onzin, gekookt is juist beter in de meeste gevallen omdat je geen cellulose kan afbreken. Onbespoten.)

-fruit (elke dag 5-6 stuks, en niet alleen maar appels en peren want daar zit niet zoveel in. Probeer kiwis, avocados, mineolas, en allerlei bessen. Onbespoten, uiteraard.)

-Noten (WHO vindt dat 15 gram per dag genoeg is, is in werkelijkheid veel te weinig. Ik zou eerder voor 50-10 gram gaan en niet alleen maar pindas of whatever.)

-Granen (Niet te veel. Dat idiote 'de hele dag brood' gedoe slaat nergens op, aan twee boterhammen heb je genoeg. Bedenk dat veel granen moeilijk afbreekbaar zijn.)

-Vlees/vis (1-3x per week is genoeg EN GEEN ROOD vlees, dat is namelijk hartstikke kankerverwekkend, ook volgens het WHO. En ook geen kiloknallers, zit vol met troep en is niet zo aardig voor de dieren.)

-Melk. (lol. nee. Yoghurt en kaas kan wel, maar met mate.)

Geen toegevoegde suikers*, dat vernielt je cellen totaal en is eveneens kankerverwekkend. geen bewerkt, chemisch ingespoten, gefermenteerd, of anderzijds mishandeld voedsel. En zo min mogenlijk E-nummers, want de meeste zijn buiten Europa verboden vanwege extreem gevaar voor de volksgezondheid.
Te veel zout is ook niet goed, dat dehydrateerd je huid maar houd tegelijkertijd ook water in je lichaam vast waar je overgewicht van krijgt.
Verder is de 'rule of thumb' dat je voor ten minste 80% zo gezond mogelijk eet, and als je dan is wat fouts eet, kan je lichaam dat wel aan. Maar bij de meeste mensen zijn de verhoudingen geloof ik andersom.

Natuurlijk moet je ook bewegen, goed slapen, en stres vermijden als je wil dat het heel goed werkt, maar het is ten minste iets.

*Heb je ooit wel is 15 suikerklontjes naar binnengewerkt? Zoveel zitten er in een pakje frisdrank. Je lichaam heeft ongeveer 1 suikerklontje per week nodig, en dat is dan fructose(uit fruit), niet glucose.

Je lichaam heeft per dag een bepaalde hoeveelheid vitaminen en mineralen nodig. Zoveel werk is het niet om het uit te zoeken, en je hebt je hele leven profijt. Als gezond zijn niet genoeg motivatie is, bedenk je ook dat door genoeg voedingstoffen binnen te krijgen je lichaam zich kan blijven repareren en je dus er veel langer jong uit zal blijven zien. Dat zal vast wel *iemand* hier aanspreken ;)

Doe ermee wat je wilt.
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!