Nieuwe naam

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Mike78
Berichten: 298
Lid geworden op: 21 feb 2014, 21:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Sint Willebrord

Nieuwe naam

Bericht door Mike78 »

31 oktober heb ik als het goed is mn laatste gesprek.
Zoals het er nu uitziet, krijg ik dan groen licht en gaat het echt beginnen.
Alleen ik weet dus echt geen naam.
Hoe zijn jullie bij je nieuwe naam gekomen?
Mijn meisjes naam is dus Monique,en ik zou graag de begin letter willen houden.
Mijn ouders vonden het wel een idee om het niet teveel te veranderen en die dachten dus aan Niek (Nique).
Vind ik op zich prima,alleen zoek ik nu eigenlijk een naam met de M wat ik kan afkorten naar Nique ofzo.
Hebben jullie misschien ideeën?
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Nieuwe naam

Bericht door Anon20190209 »

Wellicht: Mike, Miquel of gewoon Nick. Nick vind ik persoonlijks het mooist, kort maar wel heel stoer.
En: Domenique wordt ook gebruik als jongensnaam. Ik ken er in iedergeval 1 en is een hele leuke mooie lieve jongen!

Groetjes Cher
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwe naam

Bericht door Emma »

Ik zou eigenlijk niet goed weten hoe je van Niek terug komt op een M.... Ik zat met hetzelfde probleem, ongeveer dan. Hoe kom je van Emma terug naar een F? Uiteindelijk heb ik er maar voor gekozen om die E als extra voorletter toe te voegen en de oude namen een plaatsje naar achteren te schuiven...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Nieuwe naam

Bericht door Anon20180730 »

`Moric of Móric` :fpalm: Past wel bij je oude naam... overigens is ´t blijkbaar ´n Hongaarse jongensnaam en ik vind ´m best wel mooi

Vind het wel lastig om met een ´M´ af te korten op Nigue.
Janick of Janique is ook een leuke naam, maar begint dus niet met een M..
Na denkertje dus ; Maliek of Malik
Laatst gewijzigd door Anon20180730 op 15 okt 2014, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: Nieuwe naam

Bericht door athena1978 »

Mique zou je dan gewoon kunnen uitspreken als mick
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwe naam

Bericht door Emma »

Hou er rekening mee dat -ique over het algemeen in NL gebruikt wordt om een naam te vervrouwelijken. Vind je dat niet erg, zit ik er ook niet mee. Maar het zou kunnen beteken dat misgenderen door vreemden wat vaker voorkomt.

In het Franse taalgebied is Dominique een gewone jongensnaam maar ik zou er dan toch voor kiezen mijn zoon Dominic te noemen. Gewoon, omdat we niet in Frankrijk zijn.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Mike78
Berichten: 298
Lid geworden op: 21 feb 2014, 21:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Sint Willebrord

Re: Nieuwe naam

Bericht door Mike78 »

Oja, Mique kan natuurlijk ook!
Het is niet zo dat het echt moet, maar het lijkt mij makkelijker ivm alle post.
Anders krijg je denk ik nog lange tijd post op je oude naam/ voor letter. Of valt dat mee?
Gebruikersavatar
Mike78
Berichten: 298
Lid geworden op: 21 feb 2014, 21:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Sint Willebrord

Re: Nieuwe naam

Bericht door Mike78 »

Ja, dat is misschien waar Emma. Mmm,toch lastig.
Vroeger wilde ik altijd Mike heette. Alleen vind mn vriendin dit echt geen leuke naam.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwe naam

Bericht door Emma »

Het komt nog wel voor. En dan denk ik hee, die ben ik vergeten de wijziging door te geven. Dus eigenlijk is het nog wel handig ook.

Op mijn werk was het wel even lastiger, mijn inlogcode was flaurijs en ik vond wel dat dat in elaurijs veranderd moest worden. Niet alle systemen vonden dat leuk maar ja, dat was niet mijn probleem.

Ik vind Niek wel heel leuk trouwens, niet dat je je daar wat van aan moet trekken trouwens. Jij bent degene die er de rest van je leven mee gaat doen, heb je je naam eenmaal in de bevolkingsadministratie veranderd zit je er min of meer aan vast. Dus denk er goed over na. Schrijf je onder alle namen waartussen je twijfelt in op nieuwsbrieven of word zes keer lid van Ikea Family. Gebruik eens een andere voornaam als je iets koopt op Internet. Als er dan zo'n brief op de mat valt, en je hebt niet het gevoel dat het aan jou is geadresseerd, denk dan nog een keer extra na...

Mijn opa heette Niek. Eigenlijk Nico maar zijn familie en mijn oma zeiden altijd Niek. Hij was degene die altijd zei, dat gaat wel over voordat je een meisje wordt. En verdomd als het niet waar is, hij had nog gelijk ook :-)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
TimV
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 okt 2014, 21:29
Gender: Trans FtM
Locatie: Zeist

Re: Nieuwe naam

Bericht door TimV »

Hey,

Naam kiezen is lastig en ik ben er zelf ook nog niet uit. Eerst wilde ik ook iets met een bepaalde letter, bij mij 't', omdat ik oorspronkelijk tessa heet, daar kwamen namen als Tim, Tom, Tomas, tye, Tyler, Taylor uit, maar die passen allemaal nog niet goed. Nu ben ik aan het kijken naar de betekenis. Tessa betekent zomer/oogst voor zover ik weet en ik zat nu te denken aan ravi, ik weet het, ver van het origineel, maar die lag qua betekenis het dichtste bij, zonnegod of iets dergelijks, dat sprak me wel aan. Ook dat het iets heel anders wordt ben ik nou meer mee bezig, het behouden van een voorletter geeft bij mij geen goed gevoel, dus dan maar zo, maar misschien een babyboek aanschaffen/eindeloos door blijven bladeren tot je een eureka moment tegenkomt of geblinddoekt prikken bij de 'm' of, je vraagt bekenden om je een nieuwe naam te geven, k zat er ook nog aan te denken om mijn moeder mee te laten beslissen, omdat het de eerste keer ook haar beslissing was. Maar als ik er niet snel uitkom ga ik gewoon voor raphael, ninja-turtle en suoerbekende voetballer, dus moet wel goed zijn dan :D

Gr,