Nieuwe chat! Zie dit topic.

Vrouw naar man wanneer?

Make-up, kleding, en zo voort
Bas123
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 feb 2015, 11:07
Gender: Trans FtM

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door Bas123 »

Dank jullie allemaal voor jullie advies en voorbeelden.
Ik krijg hier het gevoel dat ik niet alleen sta en dat er mensen meedenken.
Super!

Groeten Daan
Bas123
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 feb 2015, 11:07
Gender: Trans FtM

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door Bas123 »

Ik heb nu een aantal mannen jeans en T-shirts.
Dat bevalt me erg goed.
Opeens heb ik ruime keuze in kleding.
Anders was het altijd zoeken naar wat mannelijker vrouwenkleding.
Het past goed, het zit goed, de kleding is voor het eerst echt mooi.
Jee wat kan dat een mens gelukkiger maken zeg,
dat je gewoon kleding kan kopen wat je zelf echt leuk vind.

Wat heb ik mijzelf al die jaren aangedaan, dat is het enige wat ik denk.
Mijn vrouw zegt zelfs dat dit mij veel beter zit en ook nog eens mooi staat.

Ik ben blij dat ik deze kleine stap heb durven zetten!!

Ik heb lang haar, en ik laat mijn omgeving dus niet wennen.
Ik wil gewoon kort haar en ja een echte mannencoupe.
Ze kunnen me werkelijk wat.
Ik doe waar ik mij goed bij voel.
En dit is waar ik mij het best bij voel!
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door Mr.X »

Fijn om te horen dat je langzaamaan de goede kant op gaat, en je steeds beter voelt. Het is amazing dat zulke kleine dingen een mens zo blij kunnen maken. Ik herinner mij hetzelfde gevoel toen ik eindelijk mannenkleding ging dragen. Altijd vond ik het kopen en uitzoeken van kleding vreselijk. Echt een gevecht. Maar zodra ik naar de mannen/jongens afdeling kon was dat helemaal over en begon ik het eigenlijk leuk te vinden.

Wat betreft je kapsel, dat is ook een goede stap. Ik kan je wel als tip meegeven dat als je het laat knippen, geef dan heel duidelijk aan bij de kapper dat je een -mannen- kapsel wilt. Anders knippen ze het kort, maar nog wel lang aan de zijkanten en voor de oren, en dat is vrouwelijk. HIer ging ik eerst ook de mist in. Ik heb een hele tijd kort haar geprobeerd, maar vond het altijd niks. Altijd zo bol aan de zijkanten en zo. Ik kon er niks mee. Tot ik erachter kwam dat het vrouwelijk kort was. Nu ik als man door het leven ga en een mannelijk kapsel heb, is het helemaal goed en begrijp ik nu wat er mis was met mijn eerste korte kapsels.
Bas123
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 feb 2015, 11:07
Gender: Trans FtM

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door Bas123 »

Bij de kapper zal ik benadrukken dat het een mannenkapsel betreft. ;)
Want ik wil ook geen vrouwenkapsel in korte vorm.
Bedankt voor je reactie!
Bas123
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 feb 2015, 11:07
Gender: Trans FtM

Uit de kast

Bericht door Bas123 »

Mijn hele ''vrouwen''kleding gaderobe heb ik vervangen door een mannenkleding gaderobe.
Dat voelt zo goed, eindelijk heb ik kleding die me staat, past en die ik zelf mooi vind!

Het voelt goed als ik mannenkleding draag. Ik voel me hierdoor stukken zekerder.
Maar als ik weer terug ''moet'' ga in vrouwenkleding dan merk ik dat ik mij weer ongelukkig voel.

Van mezelf ben ik erg onzeker, niet echt een gebekt iemand om het maar zo te zeggen.
Zet mezelf ook vaak liever op de achtergrond. (behalve op dit forum).
Maar dat komt ook omdat ik me hier gelijk thuis voel. Je krijgt hier reacties en mensen zitten hier allemaal een beetje in het zelfde schuitje. We begrijpen elkaar om het maar zo te zeggen.

Maar daarnaast voel ik me in het dagelijks leven gewoon niet thuis. Waar ik ook ben. Ik ben niet op mijn gemak.
Altijd zenuwachtig nerveus gespannen, moeite met inslapen, ga zo maar door.

Hier wil ik een eind aan maken. Ik heb onlangs besloten dat ik mij in mijn eigen huis thuis wil voelen.
Dit is mij op zekere hoogte gelukt, ik draag de kleding die ik wil. Als ik thuis ben draag ik een packer. Dit heeft me enorm geholpen om mezelf niet meer helemaal te negeren.

In ons huis mag en kan ik zijn wie ik ben. Maar...
Zodoende ben ik nu tot het volgende gekomen.
Ik heb samen met mijn vrouw besloten om ''er niet lang meer mee te gaan wachten'' om uit de kast te komen.
Uit de kast voor mijn omgeving:
- Mijn ouders en overige gezinsleden op de hoogte stellen door te vertellen.
- Mijn schoonouders vertellen
- Mijn vrienden vertellen
- Mijn kinderen uitleggen
- School (kinderen) vertellen
- Mail brief naar overige familie leden (omdat we elkaar toch niet met grote regelmaat zien).
- Werk vertellen
- Naar de kapper van lang haar naar kort!

Begin mei komt er voor mij persoonlijk een eind aan jaren lang ontkennen van mijn man zijn.
Vind het spannend en bevrijdend tegelijk. Moeilijk en lastig.
Eind vorig jaar heb ik mij aangemeld bij Genderteam het is nu april en had begin vorig jaar niet kunnen bedenken dat ik nu al tot dit punt zou komen. Na jarenlange twijfels en veel onzekerheid, wil ik dat er een eind komt aan
- Mezelf ontkennen
- Mezelf in kleding stoppen waar ik doodongelukkig van word.
- Lang haar ben d'r helemaal klaar mee!

Er zijn mensen die het doseren om bepaalde redenen, dus rustig aan de omgeving laten wennen,
Ik kan dat niet, en wil dat ook niet. Mijn omgeving is belangrijk voor me, maar dat wennen dat zou betekenen dat ik nog niet vrij kan zijn en mezelf weer deels zou moeten ontkennen, omdat mensen in mijn omgeving rustig aan het idee zouden kunnen wennen. Ik weet nou al dat dit voor mij niet gaat werken.

Klinkt misschien heel erg, zo van ik ben er klaar mee dus hebben jullie het maar te nemen zoals het is.
Weinig rekening houdend met...
Dat klopt.
Als ik rekening ga houden met, dan blijf ik voor eeuwig in de kast. Er is voor mij hierin geen tussenweg weggelegd.
De meeste zullen in mijn omgeving toch moeten wennen. En dan maar liever gelijk wennen zoals het is, dan rustig aan wennen zoals het langzaamaan zou zijn of worden.

In de kast blijven is voor mij geen optie meer.
Ik heb steeds mijn grootste hoop gevestigd gehad op die hormonen. Aangezien ik daar het man zijn het meest aan linkte.
Daar ben ik op terug gekomen in die zin dat ik gewoon man ben, in vrouwenkleding, met borsten, en langhaar.
Wat ik zelf niet kan veranderen en geen invloed op heb, kan ik wel mee zitten maar dat heeft totaal geen zin!
Wat ik zelf wel kan veranderen en wel degelijk invloed op heb dat kan ik eventueel wel veranderen.
Zodoende houd mijn man zijn niet meer alleen in de hormonen en RLE.
Maar kan dit ook prima in mijn RLE-before Testosteron. Ik zie dit als een eigen RLE. Zonder hulp.
Heb ik echt hulp nodig dan zal ik zeker aan de bel trekken.

Ik wou dit graag met jullie delen.
Vind het fijn een plek te hebben waar dit kan.

Fijn weekend allemaal
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door Emma »

Goed zo! Op zich gaan hormonen (en operaties) best veel voor je doen maar hoe je je voelt en kleedt heeft zo'n invloed op je uitstraling... Dat is meer dan de helft van het werk... het zal niet zonder hobbels zijn maar volgens mij heb je door waar het uiteindelijk om draait :-)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door Ilse »

Hoi Daan,

Je omschrijft het heel krachtig en je komt ook heel sterk over.

Doe het gewoon op de manier hoe jij je er goed bij voelt en dat omschrijf je volgens mij heel duidelijk en krachtig.

Misschien een tip, maar kijk wel met een schuin oog naar je naasten, de mensen die het dichtst bij je staan, zoals je vrouw en kinderen en als ze wat ruimte of tijd nodig hebben, jij voelt dat zelf wel aan denk ik.
De invloed en houding van jou partner zal ook een heel bepalend zijn hoe jou kinderen er mee omgaan.
Meestal als de partner er heel makkelijk en normaal mee omgaat, hoe beter het ook gaat met de kinderen, maar als ik het zo lees dan moet dat wel goed komen.
Hoe je kinderen er nu in staan weet ik niet, maar elk kind is ook weer zo verschillend.
Ik heb er ook twee en de ene heeft er veel meer moeite mee dan dan ander, dus je kan er geen peil op trekken.

Volg je gevoel Daan en ga ervoor. :)
Groetjes,
Ilse
Bas123
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 feb 2015, 11:07
Gender: Trans FtM

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door Bas123 »

Mijn vrouw heeft er totaal geen moeite mee, dat scheelt een heleboel.
Gelukkig heb ik dit grote voordeel. Ze helpt me overal mee en neemt me gewoon zoals ik ben.
We praten er ook veel over thuis. Ze staat volledig achter me en heeft me zelfs gestimuleerd om bepaalde stappen te zetten.
Onze jonge peuter weet straks niet anders. Ons zoontje is 4 jaar ouder maar ik weet zeker dat hij daar wel aan gaat wennen als mijn naasten uiteindelijk mee gaan. Dat komt wel goed, uiteindelijk.
Misha
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mar 2014, 21:24
Gender: Trans FtM
Locatie: Tilburg

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door Misha »

Wat mooi om te lezen dit. Je klinkt zoveel zekerder dan in je eerste post :D Het klinkt ook alsof je heel veel geluk hebt met je vrouw. En het is zo fijn om naar de kapper te gaan en daarna met je mannelijke kapsel in de spiegel te kijken. Dan kun je het ook al zien aan de buitenkant, in plaats van alleen maar voelen aan de binnenkant.
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: Vrouw naar man wanneer?

Bericht door J1nny »

Heerlijk toch...
Ken je het blog van Rick?
Eindelijk Rick
Volgens mij zal je er heel veel herkenning in vinden...