Plantur 39

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Plantur 39

Bericht door Danielle »

Hakuna schreef:
Om haarverlies buiten hormonen om aan te pakken zul je toch aan de medicatie moeten. In de praktijk werkt Androcur niet effectiever tegen haarverlies, wel om er ''vrouwelijk'' uit te zien op termijn.

Finasteride
Dutasteride
Minoxidil
Van minoxidil is het werkingsmechanisme niet duidelijk. Maar finasteride en dutasteride werken ook hormonaal. Beide middelen beïnvloeden de werking van het enzym alpha-reductase dat testosteron omzet in DHT (dihydrotestosteron) dat de grote speler in kaalheid is.

Cyproteronacetaat blokkeert om te beginnen al de testosteron receptoren, zodat het hormoon zijn werk niet meer kan doen. Vervolgens zorgt het er ook nog voor dat het lichaam minder testosteron aanmaakt.

In zes maanden cyproteronacetaat heb ik meer haarresultaat gezien dan van twee jaar dutasteride. Als aanvulling op cyproteronacetaat of na de srs zou ik zelf meer zien in minoxidil (in de hoop dat het via een ander mechanische kaalheid tegen gaat).

Van post-op cyproteronacetaat heb ik geen duidelijk effect gemerkt op mijn haar. Wel op andere zaken
Mijn transitieblog: Fading Gender
athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: Plantur 39

Bericht door athena1978 »

Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Plantur 39

Bericht door Janice »

Dutasteride is niet te krijgen via het genderteam, het staat in de medische wijzer namelijk niet aangeschreven voor haar gerelateerde problemen. Dus wordt het niet vergoed met als gevolg dat hun het niet uitschrijven.
Buiten dat zijn hun ook van mening dat Dutasteride/Finasteride compleet overbodig is in combinatie met een 50/100 mg Androcur behandeling. Via de huisarts is het ook een moeilijk omdat zoals hierboven vermeld staat het product hormonaal werkt, dus die hebben liever dat je het via een endocrinoloog bemachtigt, een deadlock dus.

Momenteel loop ik bij een dermatoloog voor mijn haaruitval, dit is geen mannelijk haaruitval meer maar diffuse haaruitval vermoedelijk Telogen Effluvium. Met waarschijnlijke oorzaak de HRT, het totaal omgooien van mijn hormoonhuishouding. Ik zal bij mijn volgend bezoek informeren naar Minoxidil voor diegene die daar ook interesse in hebben.
Gebruikersavatar
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam

Re: Plantur 39

Bericht door Aliss »

Danielle schreef:
Van post-op cyproteronacetaat heb ik geen duidelijk effect gemerkt op mijn haar. Wel op andere zaken
zoals wat?
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Gebruikersavatar
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam

Re: Plantur 39

Bericht door Aliss »

Janice schreef:Ik zal bij mijn volgend bezoek informeren naar Minoxidil voor diegene die daar ook interesse in hebben.
Laat het aub weten als het zover is! :)
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Plantur 39

Bericht door Danielle »

Janice schreef:Dutasteride is niet te krijgen via het genderteam, het staat in de medische wijzer namelijk niet aangeschreven voor haar gerelateerde problemen. Dus wordt het niet vergoed met als gevolg dat hun het niet uitschrijven.
Buiten dat zijn hun ook van mening dat Dutasteride/Finasteride compleet overbodig is in combinatie met een 50/100 mg Androcur behandeling. Via de huisarts is het ook een moeilijk omdat zoals hierboven vermeld staat het product hormonaal werkt, dus die hebben liever dat je het via een endocrinoloog bemachtigt, een deadlock dus.

Momenteel loop ik bij een dermatoloog voor mijn haaruitval, dit is geen mannelijk haaruitval meer maar diffuse haaruitval vermoedelijk Telogen Effluvium. Met waarschijnlijke oorzaak de HRT, het totaal omgooien van mijn hormoonhuishouding. Ik zal bij mijn volgend bezoek informeren naar Minoxidil voor diegene die daar ook interesse in hebben.
De privéklinieken schrijven wel Dutasteride voor tegen kaalheid. Het komt echter wel voor eigen rekening, want de verzekering vergoed het in die gevallen niet. Ik heb zo ervaring met Intermedica. (Nu in Boxmeer, destijds nog in Geldermalsen). Kosten voor de medicatie zijn zo'n € 50,00 per maand, daar komen nog jaarlijkse consults bij. Bij die kliniek werken gewoon dermatologen die de nodige papieren hebben om de recepten uit te kunnen schrijven.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Plantur 39

Bericht door Anon20190209 »

Danielle schreef:
Janice schreef:Dutasteride is niet te krijgen via het genderteam, het staat in de medische wijzer namelijk niet aangeschreven voor haar gerelateerde problemen. Dus wordt het niet vergoed met als gevolg dat hun het niet uitschrijven.
Buiten dat zijn hun ook van mening dat Dutasteride/Finasteride compleet overbodig is in combinatie met een 50/100 mg Androcur behandeling. Via de huisarts is het ook een moeilijk omdat zoals hierboven vermeld staat het product hormonaal werkt, dus die hebben liever dat je het via een endocrinoloog bemachtigt, een deadlock dus.

Momenteel loop ik bij een dermatoloog voor mijn haaruitval, dit is geen mannelijk haaruitval meer maar diffuse haaruitval vermoedelijk Telogen Effluvium. Met waarschijnlijke oorzaak de HRT, het totaal omgooien van mijn hormoonhuishouding. Ik zal bij mijn volgend bezoek informeren naar Minoxidil voor diegene die daar ook interesse in hebben.
De privéklinieken schrijven wel Dutasteride voor tegen kaalheid. Het komt echter wel voor eigen rekening, want de verzekering vergoed het in die gevallen niet. Ik heb zo ervaring met Intermedica. (Nu in Boxmeer, destijds nog in Geldermalsen). Kosten voor de medicatie zijn zo'n € 50,00 per maand, daar komen nog jaarlijkse consults bij. Bij die kliniek werken gewoon dermatologen die de nodige papieren hebben om de recepten uit te kunnen schrijven.
Nou dat komt dan echt door de commerciële kliniek...
Slikt al jaren dutasteride en doorvoor finasteride, huisarts schrijft herhaalrecepten uit en de zorgverzekeraar heeft echt nog nooit moeilijk gedaan. Alles toen via dr. Edith de Boer die helaas niet meer werkzaam is in Amsterdam als Dermatoloog
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Plantur 39

Bericht door Janice »

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met minoxidil en waar ik dit voordelig kan kopen?
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Plantur 39

Bericht door Anon20180730 »

iets anders gestelde vraag; \

is er iemand die ervaring heeft met 'haar(stamcel)transplantatie'?
Mijn zorgverzekeraar wil niet vergoeden, maar als ik lees dat andere zorgverzerkeraars tot €11.000 vergoeden voor FFS dan begin ik te twijfelen of er geen willekeurige criteria voor transgenders worden gehanteerd, omdat bijvoorbeeld 'hairline correction' via haartransplantatie (FFS) wél kan worden hersteld:

Ps ik geloof niet meer in sjampoos en Apecin liquid e.d.wel in o.a. finasteride/dudasteride en androcur om haaruitval tegen te gaan :|

https://en.wikipedia.org/wiki/Facial_fe ... on_surgery
Hairline correction
In males the hairline is often higher than in females and usually has receded corners above the temples that give it an “M” shape. The hairline can be moved forward and given a more rounded shape either with a procedure called a “scalp advance” wherein the scalp is lifted and repositioned or with hair transplantation. Hair transplants can also be used to thicken up hair that has been thinned by male pattern baldness. If too much hair has been lost, it will not be possible to correct hairline problems..
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Bericht door Anon20180730 »

.
Laatst gewijzigd door Anon20180730 op 13 okt 2015, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.