Nieuwe chat! Zie dit topic.

Fitness for Transvrouwen?

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Fitness for Transvrouwen?

Bericht door Blue »

Hi allemaal,

Sinds een maand of twee ben ik begonnen met fitness en cardio om in eerste instantie gewicht en omvang te verliezen.
Maar ik ben benieuwd of er speciale richtlijnen zijn voor het krijgen van een meer vrouwelijk figuur.

Als ik een standaard trainingschema voor mannen pak dan zit er teveel nadruk op armen en borst terwijl een schema voor vrouwen wellicht niet de juiste spiergroepen aanpakt, Want helaas is mijn lichaamssamenstelling mannelijk hoe graag ik het ook anders zou zien, ik heb nog geen Hormonen maar ik hoop dat ik daar wel tegen het voorjaar een start mee kan maken.

Mijn trainer zegt wel dat alle spieren aan bod moeten komen, maar dat ik de voor mij minder belangrijke spieren dan minimaal train. Mijn trainer weer overigens (nog) niet dat ik Trans ben maar ik heb hem wel duidelijk aangegeven dat zichtbare spieropbouw niet gewenst is.

Dus om mijn vraag wat concreter te maken.: Welke oefeningen zijn aan te raden en welke moet ik juist vermijden. voorbeeld: Borst of Biceps train ik minimaal met zeer laag gewicht. Maar schuine buikspieren en onderrug juist intensief.

Alvast bedankt

Groetjes

Blue
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Fitness for Transvrouwen?

Bericht door Anon20190122 »

Gewoon even rustig aan tot je aan de hrt zit want wat je nu ook doet geeft een manlijk resultaat.
Als je aan de hrt zit krijg je pas een vrouwelijke spier opbouw!
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Fitness for Transvrouwen?

Bericht door Eveliene »

Schouders, biceps en boven rug zou ik zeker overslaan. Triceps wel doen maar niet te zwaar voor een mooie strakke bovenarm en met borstspieren trainen krijg je een mooie basis voor je hormonale borsten, squatten voor een mooie ronde kont bij hormoon gebruik werkt fantastisch. Wat je ook doet, tot aan je hrt zo weinig en licht mogelijk en pas daarna verhogen want je wil niet breder worden.
Gebruikersavatar
micheal-richard
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jul 2014, 12:49
Gender: Anders

Re: Fitness for Transvrouwen?

Bericht door micheal-richard »

Je training moet je een beetje afstemmen op atletisch uiterlijk, hierbij krijg je wel toning maar niet bundels. En het is ook geheel afhankelijk hoe jouw spierstelsel reageerd, ik heb bijvoorbeeld al van jongs af aan neiging tot grote spieropbouw wat voor een vrouw niet gebruikelijk is. Als je bang bent om grote bundels te trainen is het raadzaam om licht in gewicht te gaan maar wel veel en snelle herhalingen, hierbij train je uithoudingsvermogen van de spiervezels en niet groter worden. En als je zodadelijk aan de hormonen gaat zullen de spieren ook anders reageren op je sporten.
Deze bloem is zich er niet van bewust dat de tijd verstrijkt. Zij bestaat alleen in het heden, gewoon zoals ze is.
Gebruikersavatar
Sam
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 nov 2015, 23:17
Gender: Transgender

Re: Fitness for Transvrouwen?

Bericht door Sam »

Hoi ik weet niet of ik het in dit draadje mag vragen,
maar als ik het goed begrijp is het voor je met de hrt begint het beste om niet veel te sporten?
Op dit moment zou ik graag 10 kg afvallen om op mijn ideale gewicht te komen en zou ik graag aan mijn conditie werken(deze is absoluut niet rampzalig).
Ik dacht zelf aan een keer per week zwemmen, een keer skaten en af en toe schaatsen, maar kan dat wel zonder veel verdere spieropbouw?
Een vriendin probeert me regelmatig mee te krijgen naar de sportschool, maar door de angst voor spieren heb ik dit steeds afgeslagen.
Is dat terecht?

Groet,
Sam
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Fitness for Transvrouwen?

Bericht door Anon20190122 »

Wandelen zou je ook prima kunnen doen als je ongeveer een uur in een vlot tempo wandelt val je goed van af met minimale spier opbouw!
Gebruikersavatar
Sam
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 nov 2015, 23:17
Gender: Transgender

Re: Fitness for Transvrouwen?

Bericht door Sam »

Dat ga ik vaker proberen te doen.
Ik loop nu al vrij veel, maar ik zal in Amsterdam nog vaker de tram en de metro laten staan als ik naar college moet (een studenten ov is echt killing voor je conditie).
Vandaag ben ik nadat ik bij het VUmc geweest ben nog even wezen schaatsen op het Museumplein, aangezien ik er toch langskwam met de tram.
Alle kleine beetje helpen:P
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: Fitness for Transvrouwen?

Bericht door Tanja »

Ben vrij tenger gebouwd zelf. Spierballen (wasss dat) of andere "echte" mannendingen heb ik niet. Oké, maatje 42 van mannenschoen (41 pumps) en dat is het wel.

Helaas heb ik ook geen vrouwelijke vormen. Zo zou ik ook idd graag wat meer billen hebben. Ook zou ik mijn bovenbenen wat voller willen hebben. Hiermee creeer je dan toch iets meer vrouwelijkheid. Nu kreeg ik het advies om enkel te gaan fitnessen op billen en benen. Volgens mij ontwikkel je dan juist spieren terwijl ik eigenlijk meer massa wil op die plekken.

Weet iemand hoe je dit wel kan bereiken?
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Fitness for Transvrouwen?

Bericht door Anon20190122 »

Ja meer eten dat zijn de plekken waar het vet komt als je aan de hrt zit!
Gebruikersavatar
Petratrans
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 feb 2013, 13:03
Gender: Transgender

Re: Fitness for Transvrouwen?

Bericht door Petratrans »

fitness en hardlopen is altijd goed. voor lichaam en geest.