Nieuwe chat! Zie dit topic.

Vervanging meno-implant

Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Vervanging meno-implant

Bericht door Arike »

Ik waardeer het jouw verhaal hier ook te horen, Sofie!

Bij mijn laatste bezoekje aan een VU-endo (Den Heijer, paar weken geleden) bevestigde hij nogmaals dat de meno-implant niet meer terugkomt... (alle geruchten ten spijt...)
Alternatief is volgens hem idd de Systen pleisters (of progynova pillen voor post-ops onder de 40). Medisch gezien zou Estrogel ook een alternatief kunnen zijn, maar dat is in Nederland niet leverbaar)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: Vervanging meno-implant

Bericht door athena1978 »

Ik vond de meno-implant ideaal elk halfjaar ging ik naar het Catharina ziekenhuis (Eindhoven) gewoon bij de gynaecoloog twee tabletten in de bil en ook niet meer nadenken om elke dag twee tabletten progynova te slikken. Dus jammer dat het niet meer geproduceerd word.

In andere landen word of werd bv ook vloeibare injectie's gegeven (Proluton Depot) maar dat is in Nederland niet te krijgen terwijl het toen in België en Duitsland nog gewoon voorgeschreven werd.
Ik heb dat een tijdje zelf besteld van een betrouwbare apotheek uit Thailand.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Vervanging meno-implant

Bericht door Arike »

was dat een een-maands of drie-maands depot, athena?
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: Vervanging meno-implant

Bericht door athena1978 »

Arike schreef:was dat een een-maands of drie-maands depot, athena?
Een ampul was 10ml dat zou dan volgens mij 250mg hydroxyprogesterone caproate bevatten ik gebruikte het regelmatig voor dat ik geopereerd was 4x in de maand omdat je dan sneller grotere borsten krijgt.
maar volgens mij zou een per maand voldoende zijn..


http://www.studies-obsgyn.nl/amphia/doc ... oluton.pdf" target="_blank
fenna
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:13
Gender: Vrouw

Re: Vervanging meno-implant

Bericht door fenna »

Hi,

even een oude draad opgepakt..

Kort na mijn operatie ging ik aan de meno implant. Na 1,5 jaar was ik prima ingeregeld op 1 per 5 maanden en niets aan de hand tot de meno implant niet meer werd geproduceerd :( zacht uitgedrukt was dat best een domper...
Daarna op pleisters overgezet. Dat werd drama eerste klas :(
Op dag 1 van een nieuwe pleister ging mijn gemoed naar ongekende hoogte, daalde de volgende dag naar neutraal en ondertussen jeukte de pleister mijn huid af, mijn gemoed meesleurend naar het duister. Dat was dus geen succes.
Terug naar pillen was wat overbleef in het nederlandse pharmaceutisch landschap van destijds.
Ook niet direct een succesverhaal, vanwege het nodige (niet T-gerelateerd) gemoedsgestuiter dat ik onderging

nu niet boos worden op me, het is mijn eigen keuze geweest die ik met kennis van de risisco's heb gemaakt ...
Van de 3 doosjes progynova die ik in 2012 bij de apotheek ophaalde, ligt er nu nog 1 in de kast.....

Destijds was door verschillende omstandigheden (niet T-gerelateerd) mijn gemoed niet heel stabiel en daar dan nog een stel hormonen op loslaten zag ik voor mijn netto welzijn niet zo zitten (heb hands-on eigen ervaring met een ZM poging)
Inmiddels heb ik weer stabiliteit in mijn dagelijkse routine en ben ik weer toe aan hormoonsupletie. De endo destijds drukte me duidelijk op het hart dat zonder meta hormoon eea niet goed kan blijven gaan in mijn systeem. Destijds ter kennisgeving opgeslagen in mijn achterhoofd en nu de omstandigheden er naar zijn, kan ik daarmee wat doen. aldus ;)

nu de concrete vraag:
Wat is het actuele MtF post-op hormoon stramien vanuit het VUmc?

groetjes, Fenna
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Vervanging meno-implant

Bericht door Heleen »

Systen 100 of pillen (dosering weet ik niet want nooit gehad). Van Trotsenburg was daarnaast erg enthousiast over de estragel, heb ik toen afgeslagen omdat pleisters prima ging.
fenna
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:13
Gender: Vrouw

Re: Vervanging meno-implant

Bericht door fenna »

Thx Heleen voor die update :)

Systen pleisters ken ik niet.
Heb je ook ervaring met Sandoz pleisters? (daarvan heb ik destijds welgeteld 1 doosje van 8 bij de apotheek opgehaald en van die 8 pleisters heb ik er 7 gebruikt. Allemaal gaven ze het eerder door mij geschetste beeld en met de 7e was ik er helemaal klaar mee)

groetjes, Fenna
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Vervanging meno-implant

Bericht door Heleen »

Ik ben begonnen met Sandoz. De werking is natuurlijk hetzelfde, maar de pleister is van harder materiaal gemaakt. De Sandoz pleisters kon ik lostrekken en weer vastplakken, maar wipte ook regelmatig op bij een hoekje en liet los bij het zwemmen. De Systen is van veel dunner materiaal gemaakt. Door de lichaamswarmte zuigt deze zich een beetje vast (ik denk dat de lijm beter plakt als het warm wordt.) en ik krijg 'm soms niet eens los als ik een nieuwe moet plakken. Ik plak ze op m'n billen en dat werkt prima. Wel vieze randjes van de lijmresten maar dat boeit mij niet zo.
fenna
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:13
Gender: Vrouw

Re: Vervanging meno-implant

Bericht door fenna »

En heb je tussen Sandoz en Systen ook verschil gemerkt in de afgifte karakteristiek?

Ik kan me voorstellen dat de betere hechting van Systen een stabielere afgifte heeft.
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Vervanging meno-implant

Bericht door Heleen »

Is wat voor te zeggen maar ik heb dat niet gemerkt. Ik ben er ook niet zo gevoelig voor. Heb nooit last gehad van moodswings, behalve dan van de androcur in het begin. Dus wat dat betreft kan ik je niet helpen.

Van Trotsenburg vond de gel zo fijn, omdat je dan naar maat kan doseren. Voel je je niet zo lekker, kan je wat extra smeren. Daar had ik dus geen behoefte aan.