eenzaam voelen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: eenzaam voelen

Bericht door Danielle »

Emma schreef:
tanisha schreef:Problemen verdwijnen idd na de srs maar met je nieuwe leven komen er ook weer nieuwe problemen waardoor je toch na een x aantal jaren weer een nieuwe dip kunt meemaken!
Ehm, persoonlijk vind ik de SRS totaal irrelevant voor hoe ik me voel. Mijn coming out heeft het meeste positieve werk gedaan. De SRS is een belangrijk moment, maar heel persoonlijk.

Eigenlijk ben ik het wel met Samantha eens, maar dan in iets mildere bewoordingen ;)
Irrelevant wil ik mijn srs niet noemen. Het is nogal een ding, dat een half jaar van mijn leven heeft gekost. Het heeft mij ook een stuk gelukkiger gemaakt, omdat ik me fijner en zekerder voel in en over mijn lichaam. Maar voor het sociale aspect, voor wat eenzaamheid aan gaat heeft die srs inderdaad geen verschil gemaakt. Hooguit dat de gevolgen wat doorwerken omdat ok me beter voel en daardoor een fijner mens ben geworden. Maar in eerste instantie heb ik dat toch echt heel erg voor mijzelf gedaan.

Ik hecht veel meer waarde aan mijn sociale transitie, aan mijn coming out. Dat heeft voor mij de weg vrij gemaakt om mezelf te kunnen zijn in het dagelijks leven. Daardoor heb ik mijn masker kunnen afleggen en ben ik een beter mens geworden en juist sinds dat moment is mijn eenzaamheid voor een deel verdwenen. Ik heb een betere band met mijn ouders en met mijn broer, mijn vriendenkring groeit langzaam. Ik schijn een fijnere collega te zijn geworden.

Het is niet voor niets dat ik nog iedere jaar mijn unbirthday vier. Dat doe ik publiekelijk, vieren dat ik een nieuwe start in het leven heb gemaakt. Bij mijn srs sta ik ook stil, maar dat is iets persoonlijks, tussen mij en mijn lichaam.

Als je verwacht dat met de srs alles op magische wijze goed komt, dan ben ik bang dat je van een koude Kermis thuis gaat komen. Een srs is geen 'happily ever after'. Het is niet meer dan een volgend stuk gereedschap om jezelf te kunnen zijn.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: eenzaam voelen

Bericht door Anon20190122 »

Heel bijzonder hier! Ik schrijf over mijn eigen ervaringen krijgen we meteen een discusie over srs wat voor mij persoonlijk wel degelijk een enorme mijlpaal in mijn leven was en veel goed gemaakt heeft ik zat na mijn srs wel lekker in mijn vel er viel een hele last van mijn schouders!
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: eenzaam voelen

Bericht door Danielle »

tanisha schreef:Heel bijzonder hier! Ik schrijf over mijn eigen ervaringen krijgen we meteen een discusie over srs wat voor mij persoonlijk wel degelijk een enorme mijlpaal in mijn leven was en veel goed gemaakt heeft ik zat na mijn srs wel lekker in mijn vel er viel een hele last van mijn schouders!
Wanneer je je eigen ervaring verwoordt alsof het de standaard is die voor iedereen zou gelden, dan loop je het risico dat men er tegen in gaat. Het is vast niet je bedoeling geweest deze discussie uit te lokken, maar je zet je mening op zo'n manier neer dat het wrevel oproept bij anderen. Die er dan weer tegen in gaan. Woordkeuze en taalgebruik is belangrijk in geschreven gesprekken, om de juiste nuance mee te geven aan je boodschap.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: eenzaam voelen

Bericht door Emma »

Je schreef 'problemen verdwijnen idd na de srs' en dat stel je zo algemeen dat ik vind dat dat niet waar is. Dat dat voor jou wel zo was, niets mis mee. Voor jou is dat waar, daar heb ik me niet mee te bemoeien. Maar bijvoorbeeld voor diegenen die om wat voor reden dan ook geen SRS kunnen of willen ondergaan, kan ik me niet voorstellen dat zij *om die reden* met problemen zouden blijven zitten...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: eenzaam voelen

Bericht door Jeste »

Danielle schreef:Irrelevant wil ik mijn srs niet noemen. Het is nogal een ding, dat een half jaar van mijn leven heeft gekost. Het heeft mij ook een stuk gelukkiger gemaakt, omdat ik me fijner en zekerder voel in en over mijn lichaam. Maar voor het sociale aspect, voor wat eenzaamheid aan gaat heeft die srs inderdaad geen verschil gemaakt.
Ik denk dat dat voor mij juist wel een verschil maakt, en dan in negatieve zin. SRS brengt een lange herstelperiode met zich mee. Dat zal een enorme weerslag hebben op mijn sociale leven. Dat zal ik dan weer op moeten bouwen en ik vraag me af of dat gaat lukken. Heel veel behoefte aan een druk sociaal leven heb ik niet, maar wat ik nu heb wil ik niet kwijtraken. Het lijkt me gewoon heel lastig om dat sociale leven, wat ik nu heb, toch bij te houden wanneer ik er zo lang uit lig.
Gelukkig is de testosteronfabriek inmiddels uit m'n lichaam gehaald. Daar voel ik me heel goed bij en het heeft sociaal gezien geen negatieve gevolgen vanwege lang eruit zijn.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: eenzaam voelen

Bericht door Anon20190122 »

Ik geloof dat ik oud begin te worden emma!