Sportaktiviteiten/hobbies

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Sportaktiviteiten/hobbies

Bericht door Anon20190516 »

Wie van jullie beoefenen sport en/of hobbies die bij je juiste geslacht horen of zijn van plan dit te gaan doen?dus mtf die vrouwelijke dingen doen en andersom ftm juist hele mannelijke.zelf doe ik momenteel niets met sport,maar zou dit wel moeten,daar ik reuma heb en mijn arts sporten aanmoedigt om mijn gewrichten enigzins soepel te houden.ik begin de effecten te merken van het niet sporten(smorgens stram enzo)dus moet echt aan de gang.nu heeft mijn beste vriendin vroeger ballet gedaan en zij stelde mij voor om mij balletles te geven,daar dit goed is voor de soepelheid van mijn lichaam en ik ben hier wel enthousiast over eigenlijk dus dat wil ik gaan doen,plus de soepelheid kan ook weer goed uitkomen als ik in de toekomst nog eens een relatie krijg en het wat verder gaat hihihi :D ....verder wil ik wel gaan zwemmmen,maar zit een beetje met het feit dat ik als ik over een hele tijd met hormonen mag starten(nog niet eens begonnen met diagnostiek)en ik kom zeg maar in een soort van tussenfase.wat trek ik aan naar zwemmen.alleen zwembroek is misschien geen goed idee als ik al wat borstgroei krijg(heb nu ook al zonder hormonen beetje borstjes van mezelf)maar in badpak duidelijk er nog mannelijk uitziend misschien ook geen goed idee.ideetjes???????hobbies:fotografie.heb sinds ruim een half jaar een spiegelreflex,in het begin wel vaak mee gefotografeerd,maar laatste tijd doe ik er niet veel mee,moet toch weer es op pad.afijn zwemmen en fotograferen is niet specifiek mannelijk of vrouwelijk.maar ballet toch wel wat meer denk ik..hoe zit dat bij jullie??????sorry voor de lap tekst........Rikki
Offline
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Sportaktiviteiten/hobbies

Bericht door Jessy »

Er is al eens een lange discussie geweest over (gender)rolbevestigende hobby's. Zelf blijf ik van mening dat hobby's niet als mannelijk of vrouwelijk gezien moeten worden. Dat de maatschappij dat wel doet, moeten we ons niks van aan trekken, en er zijn immers ALTIJD uitzonderingen. Zoek bijvoorbeeld maar eens naar bekende ballet opvoeringen, daar zijn vaak genoeg ook mannen aanwezig!

De transitieperiode is met heel veel sporten moeilijk. Je lichaam verandert, dus wanneer kleed je je als het gewenste geslacht en ben je ver genoeg om je daar comfortabel bij te voelen in sportkleding? En welke kleedkamer gebruik je, en wat doe je met douchen? Voor mij is dat een periode om sport even helemaal te vermijden.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: Sportaktiviteiten/hobbies

Bericht door Tanja »

Hmm, ik rij motor en heb jarenlang aan snelheids sporten gedaan. Ik was een zeer actieve karter . Het gekke daaraan is dat je een pak en helm aan/op hebt en niemand kan zien of je een M of V bent (totdat de helm af gaat). :D
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
fenna
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:13
Gender: Vrouw

Re: Sportaktiviteiten/hobbies

Bericht door fenna »

hmm

Schaatsen was altijd mijn sport en schaatsen zal ik blijven doen tot ik echt helemaal niet meer kan. Voor mijn transitie voornamelijk wedstrijdschaatsen (langebaan en later shorttrack). Redelijk kort voor mijn transitie was ik volledig naar shorttrack overgestapt met een wedstrijdpauze tijdens een aantal 'tussenin' jaren. Nu ruim na mijn transitie met toestemming van de bondsarts alweer aan aantal jaar terug actief in de wedstrijdsport. Heerlijk met een stel andere masters uit heel europa het plezier beleven van het spelletje shorttrack.
Nieuw van de laatste paar jaar is een verschuiving naar toerschaatsen. Shorttrack wedstrijden schaatsen is een best zware belasting op je hele systeem en met mijn ouder worden gaat dat me niet meer zo makkelijk af. Dat gecombineerd met een voor schaatsers gemiddeld 'einde sport' liesblessure, ben ik vooral blij dat ik uberhaupt weer kan schaatsen.

verder knutsel ik geregeld aan een oude landrover(=mijn droomauto voor hobby en reizen) of mijn dagelijkse automobiel als er wat aan mankeert dat ik zelf kan oplossen (en dat wordt steeds meer :D)

In hoeverre een en ander rolbevestigend is of juist rol doorbrekend, boeit me niet. Alles wat ik tegenwoordig doe is Fenna bevestigend ;)

Fenna
Gebruikersavatar
Petratrans
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 feb 2013, 13:03
Gender: Transgender

Re: Sportaktiviteiten/hobbies

Bericht door Petratrans »

hardlopen in welke kleding kan altijd. is ook goed voor lijn van mtf.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Sportaktiviteiten/hobbies

Bericht door Fay »

Creatief bezig zijn altijd plus en leuk, racefiets verkocht nieuwe in aantocht, ook lekker, een flink end knallen, ouwe bus die nu eenmaal onderhoud nodig heeft, al heb ik daar niet zoveel zin meer in, maar ik kan het nu eenmaal , en zelf doen de goedkoopste oplossing

Wel leuk om daar een gezellig interieur in te maken en daar ben ik mee bezig, festival seizoen dus zon bus is ook erg handig, merk wel dat ik decoreren en gezellig maken tegenwoordig een stuk leuker vind dan het technische aspect,en ik merk dat ik ook steeds meer begin te ontdekken wat ik nu diep van binnen wil, wat bij me past, best een zoektocht als je jezelf 40 jaar heb genegeerd, maar het is mooi als je beseft dat je langzaamaan zo ook dichter bij jezelf komt

Er valt nog genoeg te ontdekken over jezelf iig, op elk vlak

fay
Gebruikersavatar
Niek68
Berichten: 150
Lid geworden op: 28 feb 2015, 17:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Huissen

Re: Sportaktiviteiten/hobbies

Bericht door Niek68 »

Ik heb niet echt het idee dat welke sport dan ook echt rolbevestigend is. Zelf jarenlang atletiek gedaan, korte periode korfbal, ook lang gezwommen en jarenlang softbal. Nu wil ik gaan fitnessen omdat ik daarmee wat meer kan aanpassen wat belasting van de gewrichten betreft. Heb zelf namelijk ook reuma en ik merkte dat softbal gewoon niet meer ging. Bewegen is wel belangrijk met reuma. Zwemmen doe ik pas weer als die 2 dingen eraf zijn zodat ik gewoon met een zwembroek kan zwemmen want een zwempak aantrekken wil ik gewoon niet meer.
There's only one way of life and that's your own
Gebruikersavatar
Butterflyflaps
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 jun 2015, 01:48
Gender: Transgender

Re: Sportaktiviteiten/hobbies

Bericht door Butterflyflaps »

Korfbal

perfecte mix :wship:
Sway all day, Butterfly flaps all the way !
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
Dance the pain away :>
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Sportaktiviteiten/hobbies

Bericht door Anon20190516 »

Dat zwemmen wil ik dus ook heel graag gaan doen,maar ik wil niet topless.Aan de andere kant is een badpak wellicht nog te vroeg.lastig dilemma.op het werk presenteer ik mezelf nog als man ,hoe ver dat dat mogelijk is met lange geverfde haren,geharste dunnere wenkbrauwen die bovendien ook geverfd zijn net als mijn wimpers.mijn lichaam is glad geschoren en draag meestal jeans,blouses en sokjes van de damesafdeling die in mijn ogen niet te schocking zijn en waar mijn collega's verder geen commentaar over geven,of ze zijn langzamerhand gewend geraakt aan mijn steeds vrouwelijker worden uiterlijk :D afijn wat ik wil zeggen,ik moet me omkleden voor werk en dat doe ik nog in de herenkleedkamer,hoewel er wel een dameskleedkamer is.zogezegd ben ik daar nog niet out.wat mijn punt is dat ik in de kleedkamer nooit topless sta en altijd een hemd draag.wil graag zwemmen,maar is best een dilemma
Offline
Djay
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jun 2015, 13:59
Gender: Trans FtM

Re: Sportaktiviteiten/hobbies

Bericht door Djay »

Snap je punt qua zwemmen. Dat is iets wat ik heb laten schieten, ondanks dat het goed is voor de artrose in mijn knie. Ik doe veel aan mountainbiken met klikpedalen. Dit houd voor mij in dat ik grote afstanden fiets met af en toe off road erbij doe. Ga is kijken of je wat evenementen in je buurt kan fotograferen. Doe het zelf voor de pers(mag hiervoor oa binnenkort een opdracht doen voor het NFF). Maar dan kan je je hobby doen met wie je werkelijk bent. Dus veel lopen. Geen idee of je rookt, maar als je dat doet is dat ook een mooi moment om een dagje niet te roken. Dit is dus ook weer een mooie manier om toch te bewegen.