Hollandse Zaken

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Yentl
Berichten: 277
Lid geworden op: 05 jun 2015, 14:52
Gender: Trans MtF

Re: Hollandse Zaken

Bericht door Yentl »

Ik zit er nog es over door te prakkedenken, maar als we het nou eens omdraaien. In de Nederlandse taal (= Germaane taal...) kennen we mannelijk, vrouwelijk en onzijdig. Laten we daar nou het pasklaar antwoord hebben, op het 3de geslacht. Zijn we ook meteen van de genderneutrale woorden problematiek af. Ik zeg win-win
Sweet kiss of goodbey
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Hollandse Zaken

Bericht door Anon20210626 »

Tsja , het item op de noordermarkt ging nu eenmaal over Irina die daar haar quiches verkoopt . Een andere Markt zou geen toegevoegde waarde zijn op dit vlak ........
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: Hollandse Zaken

Bericht door Claire »

Veronica schreef:
Claire schreef:Wederom zo mooi gezegd Danielle
Afbeelding

...
Bitchyyyyy :)
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Hollandse Zaken

Bericht door Eveliene »

Het was leuk om Irina op tv te zien maar dat was dan ook het enige pluspunt van dat programma met een waardeloze presentator. Vreer heeft mijn gedachte over het bevestigd, het is een lawaai makende nul oftewel zoals het zelf zegt, het is niets. ;) Lees eens de reacties in de verschillende media als het weer eens om het genderneutrale toilet gaat dan zie je dat er een storm van protesten en haat richting de t wereld word geblazen en dan heb ik het niet alleen over de nsb krant maar ook over gerenomeerde sites en kranten die wat dieper op onderwerpen ingaan. Wat dat betreft ben ik het dan ook eens met Veronica en haal transseksualiteit maar uit die verdomde vergaarbak van verschillende benamingen want ook ik heb geen zin om uit te moeten leggen dat transseksualiteit iets anders is dan transgenderisme en alles wat daar onder valt, je hebt het als transseksueel al moeilijk genoeg om de maatschappij ervan te overtuigen dat je serieus bezig bent.

Maar goed, iedereen moet natuurlijk nog altijd zelf weten hoe hij/zij/het wil leven en ook ik heb het recht niet om daarover te oordelen maar betrek mij niet in jouw hokje is dan wel wat ik erbij wil schreeuwen.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Hollandse Zaken

Bericht door Anon20180501 »

je hebt het als transseksueel al moeilijk genoeg om de maatschappij ervan te overtuigen dat je serieus bezig bent.
Waarmee je Eveliene, jou een beetje kennende en voor mijn gevoel, niet wil zeggen dat alleen transseksuelen serieus bezig zouden zijn, toch..?
Maar als het over 'serieus genomen worden' gaat heb ik soms ook zo mijn bedenkingen, zoals inderdaad bij Vreer die op mij wat te hysterisch overkwam.

grts Daniéla
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: Hollandse Zaken

Bericht door TheGirl »

Yentl schreef:Ik zit er nog es over door te prakkedenken, maar als we het nou eens omdraaien. In de Nederlandse taal (= Germaane taal...) kennen we mannelijk, vrouwelijk en onzijdig. Laten we daar nou het pasklaar antwoord hebben, op het 3de geslacht. Zijn we ook meteen van de genderneutrale woorden problematiek af. Ik zeg win-win
Grammaticaal geslacht voor woorden staat los van biologische geslacht bij organismen. Het grammaticale geslacht zou dus zo een andere naam kunnen krijgen. In een boek dat ik ooit van de Pabo had stond, een woord is mannelijk, vrouwelijk of onzijdig indien je er "de/het" voor kan zetten. Er bestaan dus al zo'n woord ipv geslachtelijke aanduiding de woorden waar je de/het voor zet noemen we lidwoorden.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Hollandse Zaken

Bericht door Danielle »

TheGirl schreef:
Yentl schreef:Ik zit er nog es over door te prakkedenken, maar als we het nou eens omdraaien. In de Nederlandse taal (= Germaane taal...) kennen we mannelijk, vrouwelijk en onzijdig. Laten we daar nou het pasklaar antwoord hebben, op het 3de geslacht. Zijn we ook meteen van de genderneutrale woorden problematiek af. Ik zeg win-win
Grammaticaal geslacht voor woorden staat los van biologische geslacht bij organismen. Het grammaticale geslacht zou dus zo een andere naam kunnen krijgen. In een boek dat ik ooit van de Pabo had stond, een woord is mannelijk, vrouwelijk of onzijdig indien je er "de/het" voor kan zetten. Er bestaan dus al zo'n woord ipv geslachtelijke aanduiding de woorden waar je de/het voor zet noemen we lidwoorden.
De Nederlandse grammatica was vroeger bijna net zo complex en gevuld met naamvallen als de Duitse. Vooral naamvallen zijn in onbruik geraakt. Slechts een paar resten zien we nog terug zoals in 's ochtends bijvoorbeeld. Overigens is de/het ergens voor kunnen zetten niet echt een goede methode om onzijdigheid van een woord te testen.

De Nederlandse taal ontbreekt het aan een set neutrale persoonlijk voornaamwoorden. Ik heb tot nu toe ook nog niets gezien wat ik zelf zou gebruiken. Dingen als zhij komen nogal geforceerd op me over. De Engelse oplossing zou ik nog wel mee kunnen leven. In die taal wordt tegenwoordig wel they gebruikt in plaats van hij/zij. Officieel een meervoudsvorm, of in het Nederlands overeenkomen met hen. Al zie ik wel weer moeilijkheden met vervoegen, het verschil tussen hen en hun is voor velen nu al te moeilijk.
Mijn transitieblog: Fading Gender
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: Hollandse Zaken

Bericht door TheGirl »

They, nog nooit ergens gelezen als enkelvoud ipv he/she/it. Dat klinkt ook niet, they is ipv he/she/it is. Dat klinkt inccorrect. They is meervoud en om er zelf een andere betekenis aan te geven is nou ook wat geforceerd.
Nederlands kan je heden ten dage (gelukkig) niet meer met Duits vergelijken, die hebben veel te veel regels met grammatica en spelling. Ook dat rare in het Duits elk zelfstandig naamwoord met een hoofdletter, dat is in het Nederlands en Engels ook niet, in het Engels zijn dagen/maanden met hoofdletter. De rest aan zelfstandig naamwoorden is hetzelfde.

DE/HET is geen methode om onzijdigheid van een woord te testen, een woord is namelijk mannelijk, vrouwelijk of onzijdig omdat je er DE/Het voor kan zetten. Daarmee is dat dus bepaald niet de onzijdigheid.
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Hollandse Zaken

Bericht door Eveliene »

Daniéla schreef:
je hebt het als transseksueel al moeilijk genoeg om de maatschappij ervan te overtuigen dat je serieus bezig bent.
Waarmee je Eveliene, jou een beetje kennende en voor mijn gevoel, niet wil zeggen dat alleen transseksuelen serieus bezig zouden zijn, toch..?
Maar als het over 'serieus genomen worden' gaat heb ik soms ook zo mijn bedenkingen, zoals inderdaad bij Vreer die op mij wat te hysterisch overkwam.

grts Daniéla
Je hebt helemaal gelijk. :)
Gebruikersavatar
willah
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 mar 2012, 21:02
Gender: Transgender
Locatie: amsterdam

Re: Hollandse Zaken

Bericht door willah »

moedeloos van die types,en word trouwens ook helemaal gestoord van het woord transgender op het ogenblik je hoeft de tv maar aan te zetten en ja hoor daar gaan we weer hormoontje dit hormoontje dat ppff begin er moe van te worden.... :fpalm: