Verdwijnen restitutie polissen

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Irene_C
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 aug 2022, 13:57
Gender: Vrouw

Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Irene_C »

Ook aankomend jaar komen er weer zorgverzekeraars bij die geen restitutie polis meer gaan aanbieden.
https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... is-in-2024

Dit vind ik echt een groot risico voor de transgender zorg. Wie niet de financiën heeft om veel zelf te bekostigen en niet 3 jaar wil wachten op een intake gesprek, is toch aangewezen op een restitutie polis.
Ik ben bang dat meer mensen moeten afhaken en de wachtlijsten alleen maar langer worden.
Gebruikersavatar
Fran
Berichten: 356
Lid geworden op: 11 mei 2014, 17:13
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Fran »

Ja, ik kwam er gisteren ook achter.
Momenteel heb ik een restitutieverzekering bij Zilveren Kruis en als ik niet overstap ga ik 1. 20 euro meer betalen en heb ik 2. geen restitutieverzekering meer. Dus ik ga me komende week even informeren in dingen waar ik HELEMAAL geen zin in heb.

Maar uiteindelijk moeten ze dan toch een andere constructie gaan verzinnen? Want als restitutieverzekeringen helemaal verdwijnen kan bijvoorbeeld PsyTrans opdoeken...
- Vanaf 4 mei Androgel
- Half juli Nebido, alleen door apotheekfout Sustanon meegekregen
- Sinds eind oktober wél aan Nebido
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Theunix »

Ja heel lastig allemaal, het is erg complex aan het worden. Door het afschaffen van een restitutie polis word een steed als maar meer groter worden groep afgesloten van zorg waar hen recht op hebben. Het word niet meer betaalbaar. Verbaasd mij eigenlijk niks dat we door markt werking in de zorg zo ver zijn gekomen. Het hoort daar gewoon niet.

Genderzorg moet standaard overal 100% vergoed worden door geen onderscheid meer te maken tussen gecontracteerde en niet-gecontracteerde zorg. Of de zorgverzekeraars moeten niet zo koppig blijven en zien dat genderzorg een degelijk iets is wat onder hun zorgplicht valt. Ga eens afspraken maken met de zorverleners die weten waar ze het over hebben. Want soms willen ze ook niet eens praten met hun en onstaat dus een groot verschil waar je wel en niet iets vergoed krijgt via je zorgverzekering.

Je moet nu zoveel tijd en energie insteken om uberhaupt een beetje helder te krijgen hoe alles werkt en waar jezelf terecht kan met je zorgvraag. Dat lukt niet iedereen.
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door wolvster »

Fran schreef: 11 nov 2023, 14:46 Ja, ik kwam er gisteren ook achter.
Momenteel heb ik een restitutieverzekering bij Zilveren Kruis en als ik niet overstap ga ik 1. 20 euro meer betalen en heb ik 2. geen restitutieverzekering meer. Dus ik ga me komende week even informeren in dingen waar ik HELEMAAL geen zin in heb.
Is de Basis Exclusief bij Zilveren Kruis volgend jaar geen restitutiepolis meer dan?
In dat geval moet ik ook even gaan informeren...
Ik twijfel sowieso of ik nog een restitutiepolis nodig heb volgend jaar. Ik denk het niet, want ik zit bij de Vaart en ik heb mijn mastectomie zojuist gehad, maar als ik voor een of ander terug moet naar Mc Bloemendaal volgend jaar zou ik dat wel vergoed willen hebben.

Hmm... uitzoekwerk dus. Daar heb ik ook geen zin in.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Annabel »

Misschien interessant:
Verzekeraars schrappen vrije keuze ggz en wijkverpleging, restitutiepolis op retour
CZ, Zilveren Kruis en Stad Holland hebben voor 2024 overigens een overgangsregeling opgetuigd. Mensen die dit jaar een restitutiepolis hebben en bijvoorbeeld al gestart waren met een behandeling krijgen nog wel alles vergoed. In 2025 komt daar dan wel een eind aan.

Er zijn nog maar twee verzekeraars waarvan al bekend is dat die komend jaar wel een restitutiepolis aanbieden: Menzis en ASR.
De beste optie is dan nog een combinatiepolis, en dan ligt het weer aan je zorgverzekeraar wat en hoeveel er vergoed wordt als je naar een niet-gecontracteerde partij gaat. Meestal wordt 85% nog steeds vergoed, dus niet alles is kommer en kwel.
Irene_C
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 aug 2022, 13:57
Gender: Vrouw

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Irene_C »

Menzis en ASR bieden aankomend jaar nog wel restitutie polissen. In ieder geval bij Menzis krijg je dan 100% vergoed bij niet gecontracteerde zorg. Ik ga ervan uit dat dit ook geld bij Assen, maar dat heb ik niet uitgezocht.

De zorg polissen zijn nu bekend voor de consument. Helaas zijn vele contracten van ziekenhuizen dan nog niet rond. Vaak gebeurt dit pas eind van het jaar en soms pas in het nieuwe jaar. Ik verwacht dat hetzelfde geld voor medische klinieken zoals MKV.
Wij moeten ieder jaar weer een weloverwogen keuze maken t.a.v. onze zorgverzekeraars zondag dat alle feiten bekend zijn.
Helaas verwacht ik hier de aankomende jaren geen verandering in.
Gebruikersavatar
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Verkaasd »

Fran schreef: 11 nov 2023, 14:46 Ja, ik kwam er gisteren ook achter.
Momenteel heb ik een restitutieverzekering bij Zilveren Kruis en als ik niet overstap ga ik 1. 20 euro meer betalen en heb ik 2. geen restitutieverzekering meer. Dus ik ga me komende week even informeren in dingen waar ik HELEMAAL geen zin in heb.

Maar uiteindelijk moeten ze dan toch een andere constructie gaan verzinnen? Want als restitutieverzekeringen helemaal verdwijnen kan bijvoorbeeld PsyTrans opdoeken...
Ik zit bij a.s.r

Nou, 156 euro naar 170. Dan nog eens eigen bijdrage voor mn medicatie en datzelfde nog met testosteron. Plus eigen risico. Ik zit al in armoede
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8027
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Emma »

Ik denk dat iedereen zich ook moet afvragen of een restitutiepolis het eigenlijk wel waard is. Wij betalen straks, als we bij VinkVink (=Menzis) blijven, €132,70 voor een naturapolis die op dit moment contracten heeft met alles wat we nodig hebben, dus de ziekenhuizen in de buurt, het ziekenhuis voor de HRT, uiteraard de huisarts... Stel dat je dan maar 85% van de psych vergoed krijgt, is wat je dan zelf moet betalen meer of minder dan de extra premie? Het wordt een behoorlijke rekensom, zeker als nog niet alle contracten gesloten zijn. Maar het kan het waard zijn. Voorheen zeidden we altijd dat je ervoor moest zorgen een restitutiepolis te krijgen maar ik denk dat dat advies wat aan het verouderen is.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Fran
Berichten: 356
Lid geworden op: 11 mei 2014, 17:13
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Fran »

wolvster schreef: 11 nov 2023, 17:38 Is de Basis Exclusief bij Zilveren Kruis volgend jaar geen restitutiepolis meer dan?
In dat geval moet ik ook even gaan informeren...
Ik twijfel sowieso of ik nog een restitutiepolis nodig heb volgend jaar. Ik denk het niet, want ik zit bij de Vaart en ik heb mijn mastectomie zojuist gehad, maar als ik voor een of ander terug moet naar Mc Bloemendaal volgend jaar zou ik dat wel vergoed willen hebben.

Hmm... uitzoekwerk dus. Daar heb ik ook geen zin in.
Ja, Zilveren Kruis stopt met restitutiepolissen.
- Vanaf 4 mei Androgel
- Half juli Nebido, alleen door apotheekfout Sustanon meegekregen
- Sinds eind oktober wél aan Nebido
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door wolvster »

Emma schreef: 13 nov 2023, 11:21 Ik denk dat iedereen zich ook moet afvragen of een restitutiepolis het eigenlijk wel waard is. Wij betalen straks, als we bij VinkVink (=Menzis) blijven, €132,70 voor een naturapolis die op dit moment contracten heeft met alles wat we nodig hebben, dus de ziekenhuizen in de buurt, het ziekenhuis voor de HRT, uiteraard de huisarts... Stel dat je dan maar 85% van de psych vergoed krijgt, is wat je dan zelf moet betalen meer of minder dan de extra premie? Het wordt een behoorlijke rekensom, zeker als nog niet alle contracten gesloten zijn. Maar het kan het waard zijn. Voorheen zeidden we altijd dat je ervoor moest zorgen een restitutiepolis te krijgen maar ik denk dat dat advies wat aan het verouderen is.
Ja daar heb ik ook al aan zitten denken. De restitutieverzekering is natuurlijk ook behoorlijk duurder in de maand dan de normale verzekering. Weegt dat dan nog wel op tegen het bedrag dat je zelf moet bijleggen.
Fran schreef: 13 nov 2023, 11:56
wolvster schreef: 11 nov 2023, 17:38 Is de Basis Exclusief bij Zilveren Kruis volgend jaar geen restitutiepolis meer dan?
In dat geval moet ik ook even gaan informeren...
Ik twijfel sowieso of ik nog een restitutiepolis nodig heb volgend jaar. Ik denk het niet, want ik zit bij de Vaart en ik heb mijn mastectomie zojuist gehad, maar als ik voor een of ander terug moet naar Mc Bloemendaal volgend jaar zou ik dat wel vergoed willen hebben.

Hmm... uitzoekwerk dus. Daar heb ik ook geen zin in.
Ja, Zilveren Kruis stopt met restitutiepolissen.
Bedankt voor de bevestiging.


Ik ga eens rekenen...