Begin HRT en stoppen met Finasteride

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
JacquelineM
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 jan 2016, 12:04
Gender: Vrouw
Locatie: Epe

Re: Begin HRT en stoppen met Finasteride

Bericht door JacquelineM »

Hoi Dieuwertje,

het effect van de t-blocker is snel merkbaar en meetbaar. Toen ik overstapte van Spironolacton 50 (kreeg ik van mijn huisarts) naar Cyproteron 50 (kreeg ik van het VUmc) daalde mijn testosteronnivo in 3 weken tijd van 28 nmol/l naar 0,8 nmol/l. Voor mij was het toen duidelijk dat cyproteron als anti-androgeen echt veel beter werkt dan spironolacton. Volgens mij komt dat omdat spiro alleen bindt aan de androgeenreceptor (en de serumconcentratie van testo in het bloed dus relatief hoog blijft), terwijl cypro zich niet alleen bindt aan deze receptor maar ook de productie van testo grondig verstoort.

Dus gebruik je cyproteron heb je geen finasteride meer nodig. De omzetting van testosteron in DHT is een evenwichtsreactie. Weinig testo dan ook weinig DHT.

Lieve groet van Jacqueline.
Gebruikersavatar
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: Begin HRT en stoppen met Finasteride

Bericht door wiggeltje »

Ik zou ze met klem aanspreken om de garantie van zo'n HRT dat de H voor Haardos moet staan, want mijn haardos is me serieus heilig. Persoonlijk zou ik niet zomaar durven stoppen.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Begin HRT en stoppen met Finasteride

Bericht door Anon20230219 »

Ik ben zelf ook met Finasteride begonnen deze week en ben hier mee gestart omdat ik toch wel behoorlijk parkeer eilandjes begon te krijgen op mijn hoofd, en omdat ik in de toekomst alleen voornemens ben hormonen te gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2016, 12:47
Gender: Non-binair
Locatie: Friesland

Re: Begin HRT en stoppen met Finasteride

Bericht door Roland »

Toen ik met de hormoonblokker begon, ben ik ook gestopt met finasteride.
De hormoonblokker heeft veel meer voor mijn haar gedaan dan finasteride. Ik zou wel de finasteride netjes afbouwen.
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Begin HRT en stoppen met Finasteride

Bericht door Elise »

Amy schreef: Niet van uit mij, ik wilde het niet maar het VU wilde dat. Excuus van de psychologe was dat ze me te impulsief vond of zo.
Hmm, raar dat de psychologe daar op aanstuurt. Maar wel fijn dat de behandeling uiteindelijk voor jou een goeie werking heeft gehad.