Jullie advies nodig

Gevoelens die je met de wereld deelt
Plaats reactie
Lauren79
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jun 2020, 08:04
Gender: Non-binair

Jullie advies nodig

Bericht door Lauren79 »

Hi!

Ik heb jullie advies nodig.
Gisteren een intens gesprek gehad met mijn vrouw en ik weet niet goed wat ik moet doen.
Het afgelopen jaar heb ik voor mijzelf hele grote stappen gezet, vooral in mijn expressie. Ik draag kleding die ik altijd al heb willen dragen. Ik houd het nog allemaal vrij neutraal in mijn opzicht. Maar voel me beter dan ooit , echt mezelf. Als ik echt all-the-way zou gaan , zou ik nog veel explicieter meidenkleding dragen.
Nu had ik laatst een tuinbroek gekocht met daar onder een strak shirtje. Ik vond het helemaal tof en voelde me er super in, precies zoals ik ben. Leuke vans eronder, klaar!:-) Smaken kunnen natuurlijk verschillen, maar ik vind het erg mooi. Dat is een beetje mijn ‘alternatieve’ stijl.
Nu zei gisteren mijn vrouw tegen mij, dat ze niet op zo’n man gevallen is en dat ze het zelfs onaantrekkelijk en eng vind om naar me te kijken.
Nu heb ik lang me altijd geconformeerd aan”hoe het hoort”, een soort toneelspel zeg maar en sinds ik dat niet meer doe, zit ik heerlijk in mijn vel.
“Je ziet eruit als een meisje van 14”, zegt ze dan. En dat doet mij erg veel pijn.
Ik heb haar gezegd dat ik prima “de grens weer wat kan terugbrengen”, omdat ik het ook belangrijk vind dat ze me aantrekkelijk blijft vinden.
Maar nu een dag later begin ik toch spijt te krijgen van die opmerking. Ik heb namelijk geen zin om me weer te verstoppen of me 3 x op een dag te verkleden. Daar was ik nou juist vanaf. Het voelt als een stap terug. Ze zegt ook: ik weet hoe kleding belangrijk voor jou is en ik wil ook jezelf laten zijn, maar ik wil je ook aantrekkelijk blijven vinden. Daarop heb ik gezegd dat we ook samen tot een compromis kunnen komen, omdat ik de liefde tussen ons veel belangrijker vind dan een broek of een shirt. Maar nu ben ik zo bang dat ik me weer ga verstoppen of me weer zo ga aanpassen dat ik weer niet mezelf kan zijn. Maar ik wil ook niet egoïstisch zijn.
Mijn vrouw noemt me excentriek en ik noemt dat ook zo, de term androgyne heb ik meerdere malen genoemd, maar is onbespreekbaar. We houden veel van elkaar en wil dat graag zo houden. Kleding kopen bij de heren afdeling doe ik al lang niet meer, en als ik dat weer ga doen, voelt het als een toneelspel weer. Ik wil mijn kleren niet weer weggooien om willen van een omgeving die het nu eenmaal moeilijk vind dat ik androgyn ben. Wat moet ik doen? Hoe moet ik hiermee omgaan ? Hoe ga ik vooral om met die grens ? Ik wil m best wat terug doen , maar hoe? En eigenlijk ook weer niet. Wat nu ? Xxx lauren
Nomey
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 okt 2020, 22:00
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: .

Re: Jullie advies nodig

Bericht door Nomey »

Hi Lauren, early bird.
Goedemorgen.

Ik ken je niet, dus ik kan maar deels meedenken in je situatie.
Ongetwijfeld is dit je al vaker gezegd, maar jouw transitie doe je niet alleen. Je vrouw/partner (eventueel gezin) gaat er ook in mee. Dat kan in sommige situaties voor de ander dus best confronterend zijn allemaal.

Om het bij mijzelf te houden. Ik ben biologisch man, al ruim 30 jaar. Dat weet ik. De hormonen, het lichaam, heeft z’n best gedaan en dat verdwijnt niet zomaar even. Soms kan het gevoel, van het dragen van gewenste kleding, compleet los staan van hoe het er uit ziet en overkomt op een ander.
EN dat is wellicht wat je vrouw ook bedoelt, met dat zij op een man gevallen is en niet op een man in vrouwenkleding, of een man in meisjeskleiding. Dat zijn haar gedachten in het proces en die moet je respecteren als je wil dat ze (zo lang mogelijk) bij je blijft.

Ik herken het namelijk hier ook wel, dat ik soms dingen wil denk of voel, die op dit moment helemaal niet gepasts zijn. In de tijd of de situatie. Los van een partner hebben we ook nog kindjes en dat is grappig ‘ mooie trui papa’, hoor ik dan van mijn zoontje. Kijk, dat is grappig, want hij snapt er geen snars van, maar hij ziet de trui als iets normaals. Een jurk, dat gaat vragen oproepen, onduidelijkheid en gedoe. Hij is 5 hoor, geen 11 :)
Maar mijn vrouw zegt het ook, in stappen, doe ‘t samen.

IK heb mijzelf 4 pijlers gegeven.
Wat VOEL ik?
Wat MOET ik?
Wat WIL ik?
Wat KAN ik?

Heel boeiend om over na te denken, ga hier geen hele proza voor je optikken, maar het is goed om dat ook samen eens te bedenken met elkaar, jij en je vrouw.
Dat kan je met alles doen, je genderID, je werk, je relatie, je omgeving, je familie.

Ik sta op de wachtlijst va VUMC, kan mij niet zo veel uitmaken dat het nog 19 maanden moet duren, want ik heb nog genoeg te doen voor die tijd. Ik vind dat heerlijk, want het geeft mij en mijn vrouw de tijd om hier doorheen te komen. Ondertussen bezoek ik nog wel een klinisch (denk ik) psycholoog die er is voor alles en iedereen die niet in de stereotype geslachtskenmerken valt.

Oké, lang verhaal kort. Ik ken je niet, maar misschien wil je vooral te hard en ga je daarom ook te hart.
Is je vrouw juist beschermend door zulke dingen te zeggen, naar zichzelf omdat ze jou als man niet kwijt wilt, maar ook naar jou. Want de buitenwereld vind hier ook wat van.

Naja, je mag mij wel een berichtje sturen om eens te denken over dingen, ik zal nooit zeggen dat je iets verkeerd doet, maar je hart luchten omdat het lastig is - mag altijd.

Een mooie dag gewenst!
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Jullie advies nodig

Bericht door Irene_de_Vreede »

Misschien een idee om samen met je vrouw op zoek te gaan naar een eigen stijl.
Irene
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Jullie advies nodig

Bericht door Lise »

Irene_de_Vreede schreef: 24 feb 2021, 08:11 Misschien een idee om samen met je vrouw op zoek te gaan naar een eigen stijl.
Dit advies kwam ook in mij op toen ik je verhaal las. Je schrijft dat je vrouw aangeeft wat ze allemaal niet mooi vindt, misschien een goed idee om samen al (eventueel online) winkelend te ontdekken of er ook kleding is die jullie allebei mooi vinden bij jou.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Jullie advies nodig

Bericht door Nate_0 »

Het is ook oké om er bij te lopen als 14 jarig meisje. (Even los van dat ik snap dat wat je vrouw zegt je pijn doet, dat lijkt me echt een rotsituatie). Je hebt die puberteit en dat deel van een vrouwelijke opvoeding immers gemist. Experimenteren met kleding (en make-up) hoort daar bij; het komt veel vaker over dat MtF in het bijzonder zich jonger kleding dan een maatschappelijk ideaal, en ik vermoed dat dat o.a. om die reden is.

Verder ben ik het eens met de tips die eerder genoemd zijn.
meerdere zakken met zaagsel
Lauren79
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jun 2020, 08:04
Gender: Non-binair

Re: Jullie advies nodig

Bericht door Lauren79 »

Wat een lieve reacties allemaal zeg. Aan jullie tips en adviezen heb ik veel. Fijn om op dit forum te zijn, zo helpen we elkaar verder. Liefs lauren
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Jullie advies nodig

Bericht door Marica »

Nate_0 schreef: 24 feb 2021, 12:37 Het is ook oké om er bij te lopen als 14 jarig meisje. (Even los van dat ik snap dat wat je vrouw zegt je pijn doet, dat lijkt me echt een rotsituatie). Je hebt die puberteit en dat deel van een vrouwelijke opvoeding immers gemist. Experimenteren met kleding (en make-up) hoort daar bij; het komt veel vaker over dat MtF in het bijzonder zich jonger kleding dan een maatschappelijk ideaal, en ik vermoed dat dat o.a. om die reden is.

Verder ben ik het eens met de tips die eerder genoemd zijn.
Dat klopt als een bus.
@ TS:
Het is in mijn geval een fase geweest waarin het nooit genoeg was. Je eigen stijl komt vanzelf, met of zonder hulp van je vrouw. Juist met je vrouw zou je als het allemaal weer kan, samen kunnen gaan shoppen. Dat is wat wij gedaan hebben, een vrouwelijke kledingkast voor mijzelf gaan inrichten.
Nu kleed ik mij wel vrolijk en vlot, maar vergeet daarbij niet dat ik een vrouw van middelbare leeftijd ben.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Anon20210401
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2021, 10:24
Gender: Genderfluid

Re: Jullie advies nodig

Bericht door Anon20210401 »

@Lauren79

Dit is wat mij ook gebeurd is in mijn laatste relatie, op een heel ander level als het zijn van gender fluid, sissy, trans... whatever.
Het was op het gebied van BDSM waar het verkeerd ging, iets wat voor mij heel belangrijk is in een relatie, immers ben ik er al zo lang in verworven en mee samen gesmolten, dat ik niet meer zonder wil. Die keuze ligt vast. Mijn laatste vriendin was een plaatje, maar totaal onderdanig. Ik ben Switch (dus allebei) en in deze relatie louter de dominant. Echter... zij bepaalde hoe ik domineerde, hoe het allemaal moest, wat er allemaal moest gebeuren. Toen we na de zoveelste woordenwisseling eruit kwamen dat het een niet met het ander kon... ben ik boos weg gelopen en nooit meer terug gekomen. Met tranen gevuld, maar nooit echt spijt van gehad, want ik koos voor mezelf.

Maanden later stelde ik mezelf de vraag;
"Tegen wie heb ik nu eigenlijk het hardste gelogen? Tegen haar of tegen mezelf?'
'Ik wist vanaf het begin al dat ik een kant van mezelf uit moest schakelen die belangrijk voor me is, die mij mij maakt.'
'Toch ben ik er voor gegaan en ja, ik heb het fijn met haar gehad, maar ik was mezelf niet.'

Ik ben nog steeds vrijgezel hoor, ik mis de liefde enorm en vooral dan het stukje samen op de bank liggen, samen tegen elkaar aan kruipen in bed, 's morgens naast elkaar wakker worden en als je dan toch alleen wakker wordt verrast worden met een ontbijtje op bed. En ja, de erotiek en de lust, samen, die mis ik ook. De BDSM natuurlijk, die mis ik ook, heel erg zelfs. Het is een deel van mij. De onderdanige kant nog het meest, want daarin ben ik zo thuis... Ik zou heel blij zijn als ik een vrouw of trans-vrouw tegen kom die mij echt mij laat zijn en zelfs kan helpen om me nog verder te ontwikkelen.

Met dit verhaal hoop dat ik je wat kan vertellen, steunen kan ik je (of een ander) er niet in.
Ik ben zelf nu een gelukkig mens, maar ook alleen. Ik ben echter wel mezelf, nu, eindelijk, na al die jaren van verstoppen, stukken schaamte en 'het er maar niet over hebben' of zelfs verborgen houden. Toen ik mijn vrienden vertelde dat ik af en toe mezelf tot vrouw omkleed en me dan ook echt vrouw voel zijn er een paar bij geweest die daar een grap over maakten en daarna nooit meer terug zijn gekomen, mijn beste maatje zei echter: "Als dat jouw ding is, als dat je gelukkig maakt; doen!". Kijk, dàt zijn vrienden!!!

Als je vrouw / partner bij je is omdat zij een bepaald beeld van je heeft, wat kan omdat je die andere kant, dat andere beeld, of heel lang verstopt hebt of dat het later pas is gaan opbloeien, dan helpt het niet om het te blijven verstoppen. Je kan de deksel wel op een beerput leggen, maar als die beerput van onderen gevoed blijft worden stroomt het vroeg of laat toch wel een keer over. Dat kan sijpelend gaan, maar hoe harder jij op die deksel drukt of stampt en doet alsof het er niet is, hoe harder de explosie straks zal zijn. Dus wees open en eerlijk, niet alleen naar je partner, maar vooral naar jezelf.

En onthoud dit, een zin die mij enorm heeft geholpen na elk verlies van een vriend, partner of iemand anders die er maar niet mee om kon gaan:

"Wie van zichzelf houdt geeft pas echt iets kostbaars als 'ie "ik hou van jou" tegen een ander zegt.'
Gone, like the wind!
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Jullie advies nodig

Bericht door Vethrvolnir »

eens met de meeste adviezen hier al gegeven. zou nog wel willen zeggen. geef je partner ruimte om te zeggen wat ze voelt en enige tijd om te wennen aan je uiterlijk . en als samen dingen uitzoeken een fase daarin is ok. maar wat je zegt ga niet over je eigen grenzen om maar aantrekkelijk gevonden te worden door je partner.
een persoon die zichzelf durft te zijn in expressie is een persoon die plek in neemt . dat voegt wat toe aan de wereld. dat wil niet zeggen dat je geen compassie hebt met je partner. maar jullie zijn gelijkwaardig. dus als zij zich graag leeftijd en genderconform kleedt en jij draagt graag iets anders dan is dat zo. je bent geen extensie van haar. maar logisch en goed dat ze haar gevoelens uit. praat erover. ik zou wel oppassen voor blijvend aanpassen van je expressie. dat is denk ik niet de weg.
:shock:
427lyn
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 jun 2021, 22:28
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Jullie advies nodig

Bericht door 427lyn »

Als ik er als partner ook even een mening tegenaan mag gooien; een transitie van iemand aanzien en meemaken kan al heel veel weerstand oproepen en er inderdaad ook voor zorgen dat je je partner daardoor minder aantrekkelijk gaat vinden. Ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik pas voor in een huis wonen met iemand van 30+ die zich kleedt al een pubermeisje en dat niet onder stoelen of banken steek...

We hebben het hier thuis ook; communicatie is alles. Doe jij dingen zonder overleg, dan gaat de andere helft vanzelf dingen invullen die er wel/niet in jouw hoofd omgaan. Dat is menselijk en kan je elkaar ook niet kwalijk nemen. Je kan er alleen wel voor zorgen dat het zo min mogelijk gebeurt door veel te praten. Er is niet 1 persoon belangrijker in een relatie dan de ander. Er is hooguit een persoon waar even iets meer mee aan de hand is dan de ander.

En een relatie of kleding is dan uiteindelijk wel een keuze, zeker als je daarbij de grenzen van je partner over gaat. Fijner is inderdaad, wat anderen ook al aanraden, praat erover en ga samen shoppen om te kijken of er een middenweg te vinden is. Ik denk dat je partner ook niet wil dat je ongelukkig bent en (en invullen) ook heus blij is jou blijer te zien in andere kleding. Het kan ook gewoon per dag wisselen wat je trekt als partner en wat niet. En daar is echt geen pijl op te trekken.
Plaats reactie