Ervaring hystectomie + verwijdering eierstokken?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Black
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Ervaring hystectomie + verwijdering eierstokken?

Bericht door Black »

Mijn reactie is wat minder passend, maar wou m toch ff neerzetten voor als er iem wat aan heeft.
Ik heb 2 jaar geleden een combi operatie bij GenderClinic gedaan, mastectomie en hysterectomie (zonder eierstokken).
Voor mij de juiste keuze geweest omdat ik absoluut geen kinderen wil en best wel dysforie had vanwege de interne organen. Eierstokken laten zitten omdat ik niet eeuwig hormonen wil nemen. Fijn ook dat ik het kon combineren met de mastectomie, scheelt n extra operatie en hersteltijd.

Ik moest dus al herstellen van de mastectomie (had DI) en heb daarnaast eigenlijk niks gemerkt van de hysterectomie. Behalve dan de katheter, wat ik echt n vervelend gevoel vond, maar die mocht er dezelfde dag gelukkig al weer uit. Maar verder geen pijn of ongemakkelijkheid aan gehad. 1e week wel n beetje suffig, maar dat was over zodra ik stopte met paracetemol, dus denk dat het daaraan ook lag

Ohja fietsen doe ik eigenlijk nooit, maar volgensmij ben ik in week 4 of 5 al begonnen met autorijden. Weet niet of het anders is als ook de eierstokken eruit gaan.
wolvster

Bericht door wolvster »

De kogel is door de kerk. De baarmoeder gaat eruit, de eierstokken blijven zitten.
Inmiddels ben ik een diagnose rijker: adenomyose. Een vorm van endometriose waarbij het weefsel zich in de spierwand van de baarmoeder zit. Dit verklaart de pijn van nu, maar ook de pijn die ik bij elke menstruatie als zeer heftig heb ervaren.

Omdat dit een medische noodzaak betreft hoef ik niet door allerlei genderhoepels en gaat het waarschijnlijk eind februari/begin maart gebeuren.

Ben benieuwd.
wolvster

Bericht door wolvster »

Afgelopen vrijdag had ik mijn hysterectomie en verwijdering van de eileiders. De eierstokken zijn blijven zitten.

De operatie zelf verliep wat moeizaam door haperende apparatuur en schijnbaar erg sterke buikspieren (hoe dan?!) waardoor ze moeilijk door de buikwand kwamen. Daardoor ben ik 40 minuten langer onder zeil geweest dan hoefde.
Daar heb ik niets van gemerkt, dus prima.
Naderhand had ik superveel pijn diep in de buikholte, dat komt omdat pijnstillers niet goed aanslaan bij mij en pas toen ik een morfinepomp kreeg ging het beter. Dat betekende wel dat ik een nachtje moest blijven ipv dezelfde dag naar huis.
Nu ben ik sinds zaterdagavond thuis en het gaat op zich goed. Het meeste last heb ik van mijn darmen die echt een opdonder hebben gekregen door alle pijnmedicatie. Dus ik neem movicolon (goor!) om de boel weer in het gareel te krijgen.
Qua pijn valt het nu heel erg mee. Ik red me goed met 4x2 paracetamol.
Mijn buik is beurs door dat geharrewar met de buikwand en mijn darmen zijn wat gevoelig, maar intern bij waar de baarmoeder was heb ik nu eigenlijk geen pijn meer.

Ik lig nu vooral op bed en kom er alleen uit voor het toiletbezoek (wat best vaak is) en ik heb 2x gedoucht.
Januca
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Januca »

Veel sterkte Wolfster bij de genezing van deze toch wel zware ingreep.
--- In 2024 ,als 82 jarige, uit de kast gekomen als transvrouw ---
:hbeat: Sinds 22-10-2025 officieel een vrouw, met als nieuwe naam Jannie. :hbeat:
wolvster

Bericht door wolvster »

Bijna twee weken verder en ik voel me goed.
Afgelopen week ben ik begonnen met wandelingetjes maken en het is heerlijk weer buiten te zijn.
Ik heb niet echt pijn meer, behalve bij 1 van de buikwondjes die wat is gaan ontsteken, maar daar heb ik nu antibioticazalf voor dus dat gaat ook al een stuk beter.

Het moeilijkste is om rustig aan te doen.
Ik heb afgelopen maandag gebeld met de gynaecoloog die ook de operatie deed en hij benadrukte nog maar eens dat ik toch echt niet mag tillen, springen en rennen. Hij zei ook dat ik eind volgende week weer rustig mag gaan fietsen, niet tegen de wind in en niet met iemand achterop.

Al met al gaat het dus goed zo eind week 2!