Toch kan het wel zin hebben om bij een behandelaar op een wachtlijst te staan. Ook al lukt het al om via een alternatieve weg hormonen te gaan gebruiken. Voor als het er op aan komt dat een operatie noodzakelijk is kan het wel eens een voordeel hebben om het via een wat officiëlere weg te laten lopen. Soms ook vanwege vergoedingen vanuit de zorgverzekering.Dlearbuch schreef: 14 dec 2025, 02:06 vier tot zes jaar van haar leven zou moeten weggooien om op een wachtlijst te staan
Informed consent Hormoontherapie?
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Re: Informed consent Hormoontherapie?
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
-
Dlearbuch
Je hebt officieel inderdaad de eis dat je een bepaalde tijd aan de hormonen moet zitten. Ik vind dat een beetje flauwekul, maar ik ga die operatie niet doen, dus het maakt mij verder niet veel uit.Jeste schreef: 14 dec 2025, 03:26Toch kan het wel zin hebben om bij een behandelaar op een wachtlijst te staan. Ook al lukt het al om via een alternatieve weg hormonen te gaan gebruiken. Voor als het er op aan komt dat een operatie noodzakelijk is kan het wel eens een voordeel hebben om het via een wat officiëlere weg te laten lopen. Soms ook vanwege vergoedingen vanuit de zorgverzekering.Dlearbuch schreef: 14 dec 2025, 02:06 vier tot zes jaar van haar leven zou moeten weggooien om op een wachtlijst te staan
Ik denk dat op termijn wachttijden van 6 tot 8 jaar heel realistisch zijn voordat transvrouwen kunnen starten met HRT. De wachttijden blijven toch wel oplopen. In het Verenigd Koninkrijk loopt het al op tot 8 jaar en de verwachtingen daar zijn dat het nog verder oploopt. Ik denk toch dat de klok tikt zolang iemand nog testosterondominant is; de veroudering is dan niet bepaald optimaal, en indien je genetische pech hebt, kun je in 6 tot 8 jaar van een volle bos haar naar grotendeels kaal gaan (ik heb het bij mijzelf gezien). Het is dan toch wel fijn als iemand dan eerder kan starten en geen noodzakelijke haartransplantaties hoeft te ondergaan, zomaar een reden om eerder te starten, goed haar is toch een van de belangrijkste dingen voor een transvrouw.
Ik denk dat er op termijn zulke lange wachttijden ontstaan (richting de tien jaar) dat je transvrouwen hun perspectief volledig ontneemt. Op termijn moet informed-consent hormoontherapie makkelijk beschikbaar zijn; anders denk ik dat je misschien wel zelfmoorden gaat krijgen omdat ze de lange wachttijd en de negatieve effecten op het lichaam mentaal niet aankunnen, om begrijpelijke redenen.
HRT: 30.05.2024 / FFS 1 : 17.04.2026 / FFS 2 : Q1 2027
-
Marije
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Die bepaalde tijd aan de HRT is omdat bij sommige mensen de oestrogeen niet aanslaat of diens lichaam er niet goed op reageert. Daarom is de mastectomie binnen 6 maanden en de SRS voor dames pas na 12.
Het is niet om je te pesten ofzo.
Het is niet om je te pesten ofzo.
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Het zou ook om andere dingen kunnen gaan. Het hoeft niet een SRS te zijn. Wellicht komt er de behoefte om de testikels te laten verwijderen, om onafhankelijk van medicatie van het testosteron af te zijn.Dlearbuch schreef: 14 dec 2025, 20:54 maar ik ga die operatie niet doen, dus het maakt mij verder niet veel uit.
Zolang je op een wachtlijst staat sta je gewoonweg in de wacht. Baat het niet, dan schaadt het niet.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.