Safe shoppen voor 'nieuwe' trans personen

Make-up, kleding, en zo voort
Mevr B

Re: Safe shoppen voor 'nieuwe' trans personen

Bericht door Mevr B »

In Alkmaar kan je veilig alleen of met twee shoppen, die stad is altijd heel ruimdenkend geweest...
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... :mrgreen:
Maartje-nb
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Bericht door Maartje-nb »

Veiligheid zit in jezelf.
Als jij volkomen normaal doet over wie je bent en wat je wilt, trekt dat in bijna alle gevallen juist mensen aan die je juist tof vinden en je graag verder willen helpen.
Als het onveilig wordt kun je altijd je grenzen trekken of keuzes daarin maken.
Wat mij geholpen heeft in het “normaal” voelen bij kleding die volgens “de norm” alleen maar bij 1 bepaald hokje hoort is om andere meiden complimenten te geven. Gisteren nog zei ik tegen een vrouw: “wow! Wat heb je toffe sneakers! Mag ik vragen welk merk die zijn?” Ze noemde het merk en ik zei: “nou, dat wordt thuis meteen googelen.” Zij: “zou ik zeker doen!”
En klaar. Mensen zijn echt veel accepterender dan je vaak denkt. Zijn ze het niet? Dan ga je toch op zoek naar mensen die dat wel zijn? Genoeg winkels.
wolvster
Voornaamwoorden: hij/hem

Bericht door wolvster »

Volgens mij gaat het niet alleen om veiligheid tov andere mensen die misschien kwaadwillige zijn, maar ook over veiligheid op de manier van vrij voelen om eens te gaan shoppen op de afdeling van jouw keuze en uit te vinden wat bij je past.

In je eentje kan je je opgelaten voelen en onzeker; past dit bij me? Zie ik er niet gek uit? Hoe werkt het in vredesnaam met de maatvoering? Hoe werkt taillering bij smalle heupen? Hoe creëer je de illusie van lengte en brede schouders? Dat soort dingen.

Als er iemand is met ervaring die je daarbij kan helpen is dat toch superfijn? Dan hoef je zelf het wiel in ieder geval niet uit te vinden op een moment dat je je toch al opgelaten voelt.
Alice

Bericht door Alice »

Eerder, tot de eeuwwisseimg, hielp een transdame (naam vergeten) een op vergelijkbare wijze transgenders met winkelen. Wat ik er van weet, belangstelling er was voor en dat het erg gewaardeerd wed.
Bij het winkelen gaat het niet allen over het kopen van kleding, ook het kopen van cosmetica, bezoek cafetaria, terras, toilet bezoek ect.. Daarbij kan het gaan over lichaamshouding, lopen, gedragingen, spreektaal die zich onderschijden tussen man en vrouw.

Voor de gedachte dat mw Pannkoek met een vlaggetje aan een stok en met een fluitje in haar mond een grote groep transgenders door het winkelgebied loodst hoeft daar niet bang voor te zijn. Bij een tv reportage (winkelem met trangenders in Amsterdam) waren 4-5 trangenders aanwezig.

Dus erg opvallen, nee. Onveilig, nee behalve Amsterdam???
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Pannekoek89
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Pannekoek89 »

wolvster schreef: 22 jun 2025, 09:03 Volgens mij gaat het niet alleen om veiligheid tov andere mensen die misschien kwaadwillige zijn, maar ook over veiligheid op de manier van vrij voelen om eens te gaan shoppen op de afdeling van jouw keuze en uit te vinden wat bij je past.

In je eentje kan je je opgelaten voelen en onzeker; past dit bij me? Zie ik er niet gek uit? Hoe werkt het in vredesnaam met de maatvoering? Hoe werkt taillering bij smalle heupen? Hoe creëer je de illusie van lengte en brede schouders? Dat soort dingen.

Als er iemand is met ervaring die je daarbij kan helpen is dat toch superfijn? Dan hoef je zelf het wiel in ieder geval niet uit te vinden op een moment dat je je toch al opgelaten voelt.
Precies dit is eigenlijk de reden waarom ik met dit idee gekomen ben
Doorverwijzing huisarts 10-01-23
Aanmelding BuroJIJ 17-07-2023
Intake BuroJIJ 01-05-2024
Start diagnostiek Buro Jij 04-06-2024
Wijziging gegevens BRP 22-05-2024
MDO 06-01-2025
Renske
Voornaamwoorden: zij, haar

Bericht door Renske »

Tot voor kort bestelde ik veel bij Zalando en Vinted. Veel passen en veel terugsturen. Niet echt duurzaam en je mist feedback. Tegenwoordig ga ik naar een klein winkeltje voor dames mode, dus geen grote keten als C&A. Ik zoek een rustig moment zodat het personeel tijd heeft om te helpen. Personeel helpt met uitzoeken en geeft feedback. Ze weten heus wel hoe de situatie is, maar dat blijft onbesproken en is niet relevant voor ze. Ze zijn al blij met klanten. De eerste keer is wat onwennig, maar nu kennen ze me bij naam en ga ik er zonder problemen naar toe.
Willemijn
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Willemijn »

Ik ga morgen winkelen, met mijn echtgenote,voor het eerst vrouwlijke kleding kopen die ik mooi vindt. Bv topje met spagetti bandjes.
vrouw met piemel
Willemijn

Bericht door Willemijn »

Heel spannend, een winkel inlopen met dames kleding.
vrouw met piemel
Renske
Voornaamwoorden: zij, haar

Bericht door Renske »

Willemijn schreef: 26 jul 2025, 12:21 Heel spannend, een winkel inlopen met dames kleding.
En? Is het nog gelukt? Het is ook heel spannend. Het was voor mij een van de vele drempels die ik moest overwinnen tijdens mijn sociale transitie (waar ik overigens nog midden in zit). Het is ook persoonlijk. De een doet dit fluitend en relaxed, de ander voelt zich opgelaten.
Willemijn

Bericht door Willemijn »

Het was heel leuk. Bijna zonder gene. Kwan niet terug met wat ik wilde maar wel met andere leuke kleding. Nog net geen jurk.
Wel een leuke driekwartbroek en een heel leuk tshirt met tekt: a new era is born. Verder nog een leuk topje met spagetti bandjes en nog wat.
Toen was het geld op.
vrouw met piemel