Dit is dus mijn angst!!Marije schreef: 07 jan 2026, 19:02 Vroeger moest er vaak worden gestopt voor de SRS en er gaan veel verhalen dat de borstgroei dan afneemt en niet meer terugkomt.
Tegenwoordig wordt er veel minder gestopt.
Vraag over borstgroei en pauzeren HRT
-
HetGevoel
Re: Vraag over borstgroei en pauzeren HRT
-
HetGevoel
Ik hoop maar 1 pauze maar wellicht gebeurd dit 2x? Ik kom daar denk ik moeilijk omheen.Laura2021 schreef: 07 jan 2026, 18:57 Ik denk zelf dat als je eenmalig een maand pauzeert echt niets uit maakt voor de grootte op de lange termijn.
Maar dit zijn nou typisch die vragen die je aan een endocrinoloog zou kunnen stellen.
Iedereen is anders en speelt leeftijd, bouw, genen en vetreserves allemaal een rol. In mijn geval gaat de borstgroei bijzonder langzaam.
Ik zit 1,5 jaar aan de hormonen en ik zit krap op cup A. Ik ben tenger gebouwd en in mijn fifties en heb een klein buikje.
Ik denk dat je meer zorgen moet maken om stemmingswisselingen als je de HRT regelmatig pauzeert, wat de reden ook mogen zijn.
Misschien dat je eerst moet experimenteren met een kleine bh (omtrek borstkas even meten), eerst zonder vulling of zeer weinig vulling?
Zo ben ik ook begonnen voor de transitie. Als je overdag onzeker voelt doe het in het donker. Mensen gaan dat echt niet zien, ook overdag niet.
Zeker in het begin niet.
Is het eenmalig de bedoeling of vaker?
-
Dawn
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Het was inderdaad vroeger verplicht om te stoppen met HRT voor de SRS vanwege kans op Trombose tijdens de operatie en de tijd erna dat je minder mobiel bent. Dat waren trouwens ook oestrogeenpillen die meer kans op trombose gaven dan de huidige pillen, en bij oestrogeen via de huid is er nog minder kans.
Daarnaast kreeg je vroeger Androcur als T-blokker na verlagen doseringen is er uiteindelijk praktisch mee gestopt juist vanwege de trombose kans!
Hier moest je ook eerder mee stoppen dan de oestrogeen meen ik mij te herinneren. 6 weken oid tegen oestrogeen 2-4 weken.
Qua effect op je lichaam is dat persoonlijk verschillend en hoe langer hoe meer effect. Of dat versterkt wordt door meer keren tijdelijk stoppen heb ik geen info over.
Buiten het fysieke aspect is er zeker ook een geestelijk aspect bij stoppen en hervatten wat persoonlijk verschilt echter zou dat effect juist NIET willen hebben op vakantie!!
HRT zijn geen snoepjes van die vindt ik nu wel lekker en volgende maand niet. Als je een paar vakanties per jaar zou hebben kom je met een beetje “geluk” in een achtbaan terecht.
Verder vraag ik mij af waar je bang voor bent tijdens je vakantie? Ontdekking of heb je nog een soort tegenwerking uit jezelf??
Je kan tabletten ook in een neutraal potje doen van te voren
of bij vliegen en douane controles meteen na aankomst en etiketten en verpakkingen droppen in een afvalbak.
Bij injecties kan je je vakantie daarop afstemmen.
Daarnaast kreeg je vroeger Androcur als T-blokker na verlagen doseringen is er uiteindelijk praktisch mee gestopt juist vanwege de trombose kans!
Hier moest je ook eerder mee stoppen dan de oestrogeen meen ik mij te herinneren. 6 weken oid tegen oestrogeen 2-4 weken.
Qua effect op je lichaam is dat persoonlijk verschillend en hoe langer hoe meer effect. Of dat versterkt wordt door meer keren tijdelijk stoppen heb ik geen info over.
Buiten het fysieke aspect is er zeker ook een geestelijk aspect bij stoppen en hervatten wat persoonlijk verschilt echter zou dat effect juist NIET willen hebben op vakantie!!
HRT zijn geen snoepjes van die vindt ik nu wel lekker en volgende maand niet. Als je een paar vakanties per jaar zou hebben kom je met een beetje “geluk” in een achtbaan terecht.
Verder vraag ik mij af waar je bang voor bent tijdens je vakantie? Ontdekking of heb je nog een soort tegenwerking uit jezelf??
Je kan tabletten ook in een neutraal potje doen van te voren
Bij injecties kan je je vakantie daarop afstemmen.
-
Dawn
“Ik hoop maar 1 pauze maar wellicht gebeurd dit 2x? Ik kom daar denk ik moeilijk omheen”
Vakantie met partner/vriend/kennis die niets weet?? Zou ik niet aan willen beginnen of tegen willen komen

Want ik heb niet het idee dat je hier tijdens die vakantie überhaupt over wil praten.
Vakantie met partner/vriend/kennis die niets weet?? Zou ik niet aan willen beginnen of tegen willen komen
Want ik heb niet het idee dat je hier tijdens die vakantie überhaupt over wil praten.
-
HetGevoel
Ik krijg nu een verdrietige paniek gevoel
-
Dawn
Het helpt soms als je iets meer info geeft om ons gerichtere reacties te kunnen laten geven.
Je hebt o.a. info en tips gekregen.
Waar gaat het verdrietige gevoel en waar gaat het paniek gevoel?
De situatie tussen jouw en met wie je op vakantie gaat?
Kans op ontdekking?
Gevolgen tijdelijk stoppen
Kans en gevolgen van meervoudig tijdelijk stoppen
Of ???
Gebruik je al HRT??
Je hebt o.a. info en tips gekregen.
Waar gaat het verdrietige gevoel en waar gaat het paniek gevoel?
De situatie tussen jouw en met wie je op vakantie gaat?
Kans op ontdekking?
Gevolgen tijdelijk stoppen
Kans en gevolgen van meervoudig tijdelijk stoppen
Of ???
Gebruik je al HRT??
-
Sophie88
Ik ben met Dawn eens dat het kan helpen als je wat meer informatie geeft. Want tenzij er echt een heel zwaarwegende reden is, zou ik niet weten waarom je uberhaupt tijdelijk zou willen stoppen.
28-6-21: Verwijzing VUmc.
8-12-21: Verwijzing Radboud UMC en BuroJIJ.
10-1-22: Intake BuroJIJ.
Jan 22: Cryopreservatie.
4-3-22: Start HRT via GenderGP.
7-3-22: Deskundigenverklaring via Genderclinic.
15-8-22: Overname HRT door Genderclinic.
8-12-21: Verwijzing Radboud UMC en BuroJIJ.
10-1-22: Intake BuroJIJ.
Jan 22: Cryopreservatie.
4-3-22: Start HRT via GenderGP.
7-3-22: Deskundigenverklaring via Genderclinic.
15-8-22: Overname HRT door Genderclinic.
-
Frederieke
- Voornaamwoorden: zij/haar
Even terug naar de oorspronkelijke vraag, waar niets over SRS stond en iets verderop alleen gezegd is dat de persoon in kwestie er mee zat.HetGevoel schreef: 06 jan 2026, 20:23 Heeey allemaal,
Stel je begint aan HRT, krijgt wat borstgroei, en pauzeert daarna de hormoonbehandeling.
Mocht je deze later hervatten, worden de borsten dag hetzelfde als dat je de behandeling in 1x gedaan zou hebben?
Laat ik deze vraag voor de vorm eens rephrasen als: ik heb bloedverdunners voorgeschreven gekregen. Kan ik daar zo maar mee stoppen en wat gebeurt er dan?
Ik hoop dat niemand met gezond verstand zich dat op deze manier afvraagt. Ik wil niets af doen aan de serieuze vraag, maar wat ik vooral wil benadrukken is het volgende. Medicijnen zijn geen speelgoed waar je naar believen mee kunt beginnen of stoppen.
Je krijgt ze voorgeschreven met een reden en als je het gevoel hebt dat die reden niet klopt dan moet je dat bespreken. En als je het gevoel hebt dat die reden wel klopt, dan moet je juist niet stoppen.
Pas dus vooral op met zo maar stoppen, bespreek je twijfels en vragen met je arts en blijf denken aan wat goed voor jou is.
Sterkte en
-
HetGevoel
Hai allen.
Ik gebruik nog geen HRT, maar ben dit wel aan het overwegen. Het liefst zou ik dit aan 1 stuk door doen. Nu ben ik bang dat ik een maand pauzeer maar daarna wel verder ga.
Het verdrietige gevoel komt doordat ik elk jaar ouder wordt en eigenlijk niet leef zoals ik wil leven, en dat dit traject voor mijn gevoel enorm lang zal duren.
Het paniek gevoel komt ervandaan dat ik het gevoel heb dat ik nu moet kiezen. Ga ik links of rechts.
Ik had gehoopt dat pauzeren een optie zonder langetermijn fysieke consequenties. Nu lijkt dit dus niet zo te zijn.
Ik moet denk goed nadenken over wat ik nu wil en wie ik nu ben en waar ik naartoe wil.
Super bedankt voor jullie steunende vragen!
Ik gebruik nog geen HRT, maar ben dit wel aan het overwegen. Het liefst zou ik dit aan 1 stuk door doen. Nu ben ik bang dat ik een maand pauzeer maar daarna wel verder ga.
Het verdrietige gevoel komt doordat ik elk jaar ouder wordt en eigenlijk niet leef zoals ik wil leven, en dat dit traject voor mijn gevoel enorm lang zal duren.
Het paniek gevoel komt ervandaan dat ik het gevoel heb dat ik nu moet kiezen. Ga ik links of rechts.
Ik had gehoopt dat pauzeren een optie zonder langetermijn fysieke consequenties. Nu lijkt dit dus niet zo te zijn.
Ik moet denk goed nadenken over wat ik nu wil en wie ik nu ben en waar ik naartoe wil.
Super bedankt voor jullie steunende vragen!
-
Yvi
- Voornaamwoorden: zij/haar
Als je niet begonnen bent, hoe kan je dan onderbreken?
Ik vind het een vaag verhaal. Iedere X weken lees ik een nieuw "HELP, GROTE PANIEK! AANDACHT!" topic van je.
Er zijn zat 50 plussers die succesvol een traject doorlopen. Die hebben één ding wèl gedaan; ze zijn daadwerkelijk begonnen aan een traject. Een traject dan in Nederland in basis begint bij een aanmelding bij genderteam.
Welke schop onder je kont heb je nodig om jezelf net zo serieus te gaan nemen als je hier van een andere verwacht?

Ik vind het een vaag verhaal. Iedere X weken lees ik een nieuw "HELP, GROTE PANIEK! AANDACHT!" topic van je.
Er zijn zat 50 plussers die succesvol een traject doorlopen. Die hebben één ding wèl gedaan; ze zijn daadwerkelijk begonnen aan een traject. Een traject dan in Nederland in basis begint bij een aanmelding bij genderteam.
Welke schop onder je kont heb je nodig om jezelf net zo serieus te gaan nemen als je hier van een andere verwacht?
100% Myself 
Intimiteit en Sex Positive

L, B, I en Q uit LHBTIQA+
Intimiteit en Sex Positive
L, B, I en Q uit LHBTIQA+