JAAAAAA HRT!!

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
3B67-A22C

Re: JAAAAAA HRT!!

Bericht door 3B67-A22C »

Hakuna schreef:Was jij niet de gene die mij bij maandag jl het VUmc aansprak dat ik Hakuna was?
Nope, ik was afgelopen donderdag voor het laatst bij de VU. En morgenochtend half negen dus :D

Wat ik wel lastig vind, is dit: mij was verteld dat ik moest stoppen met roken voor ik HRT zou krijgen en dat was ik ook zeker van plan, maar nu kan ik dus twaalf weken eerder dan gepland beginnen! Nu laatste pakje en vanaf morgen maar cold turkey, maar als ik morgen bloedtests ga krijgen zit dat nog tjokvol nicotine. Maar van tevoren vertellen, hoop dat ze me die "slack" gunnen.

En ik had mn research nog niet helemaal "af", het overvalt me nu een beetje. Ik ben hartpatiënt (nog een reden om te stoppen) en snap dat oestrogeen juist preventief werkt wat hartinfarcten betreft, ik had er vorig jaar eentje. Maar nou begreep ik ook dat het risico op trombose weer kan toenemen en het bij cardiovasculaire aandoeningen bij transgenders het beste is om hormonen via de huid toe te dienen. Althans, dat is hier te lezen:
For transgender women with cardiovascular risk factors or established CVD, using the transdermal route of estrogen may be preferred due to lower rates of venous thromboembolism, and lack of associated changes in lipid profile or markers of coagulation (Grading: NT O M).
Sowieso pleisters dus, toch? En voor mn hart neem ik nu iets van vijf andere medicijnen, werd er goed onderzocht hoe oestrogeen en t blockers bijvoorbeeld samengaan met bètablokkers en bloedverdunners? Is daar onderzoek over bekend?

En dan is het toch gebruikelijk dat ik met een recept weer wegga bij de endo? Dus vanaf morgen beginnen de hormonen dan echt?

Het komt nu eigenlijk pas binnen.
Isabelle
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Isabelle »

Irene_de_Vreede schreef:Ik in Woerden ook niet :)
Binnenkort misschien ik mij wel.
Heb binnenkort de verwijzing voor woerden, het VU gecancelled, moest helaas omdat hij specifiek voor het Vu was een nieuwe regelen voor woerden.
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Naomi schreef:... Sowieso pleisters dus, toch? En voor mn hart neem ik nu iets van vijf andere medicijnen, werd er goed onderzocht hoe oestrogeen en t blockers bijvoorbeeld samengaan met bètablokkers en bloedverdunners? Is daar onderzoek over bekend? ...
Ergens rond je veertigste worden pleisters sowieso gebruikelijk voorgeschreven. Betablokkers vormden voor mij geen probleem, maar ik ben er toch mee gestopt omdat mijn onderbenen en voeten nogal zwart werden. Dat trok ongeveer een half jaar nadat ik gestopt was weer weg gelukkig. Stollingsremmers ofwel bloedverdunners gebruik ik nog steeds (Acenocoumarol) en dat geeft geen enkel probleem.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
3B67-A22C

Bericht door 3B67-A22C »

Eva schreef:Ergens rond je veertigste worden pleisters sowieso gebruikelijk voorgeschreven. Betablokkers vormden voor mij geen probleem, maar ik ben er toch mee gestopt omdat mijn onderbenen en voeten nogal zwart werden. Dat trok ongeveer een half jaar nadat ik gestopt was weer weg gelukkig. Stollingsremmers ofwel bloedverdunners gebruik ik nog steeds (Acenocoumarol) en dat geeft geen enkel probleem.
Ja, ik begreep vandaag ook dat bloedverdunners en betablokkers geen probleem zijn. Ik veronderstelde dat mijn risico op een hartinfarct als man zich automatisch zou vertalen in een risico op trombose als vrouw. Maar dat blijkt niet te kloppen gelukkig. Dus vandaag eerste dag op hormonen, kreeg inderdaad pleisters en pillen.

Wel ga ik nu de eerste drie maanden met een halve dosering van allebei beginnen, vanwege het hartgebeuren.
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Stoppen met roken, even los van dat ik persoonlijk vind dat de wereld heel goed zonder rookwaren kan, is vooral vanwege de chirurgie. Als je nu begint met stoppen heb je tenminste een kans over een jaar plus een paar maanden ook echt gestopt te zijn.
Roken vermindert de doorbloeding, en bemoeilijkt daardoor het herstel, met een grotere kans op afstervend weefsel. Klinkt allemaal heel erg, maar er zijn hier ook mensen die veel te kort voor de operatie zijn gestopt en direct erna weer begonnen zijn, en geen problemen hebben gehad. Maar statistisch is dat net zoveel waard al die ene man die we allemaal kennen en al kettingrokend 90 is geworden.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Hakuna

Bericht door Hakuna »

Precies, roken is gewoon ranzig en goor. Het dient geen enkel doel en er is nog nooit iemand van roken beter geworden.
3B67-A22C

Bericht door 3B67-A22C »

Nou, ik ben begonnen met HRT. Sowieso is het een ontlading dat het nu geen abstractie meer is en ben ik erg blij dat ik nu eindelijk aan de hormonen mag, maar wat me opvalt is dat ik constant een soort van euforische golfjes door me heen voel gaan en dat elk gevoel van depressie en negativiteit als sneeuw voor de zon verdwenen is. Ik vraag me af of dat door de oestrogeen komt, of dat ik het me zit te verbeelden.

Is dat een bekend verschijnsel, die golfjes van geluk? Ik heb dit nog nooit zo gevoeld!
Hakuna

Bericht door Hakuna »

Mijn HRT is ongeveer gelijktijdig begonnen en ik kan op emotioneel vlak nog niet oordelen omdat ik denk dat er (nog) niks veranderd is of dat zal misschien nog komen. Wat de T blocker betreft die doe zijn werk meteen goed vanaf dag 1.
Het enige wat ik op psychisch vlak wel ervaar dat ik mij iets rustiger voel, maar geen verliefdheidsachtige verschijnselen.
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Naomi schreef:Nou, ik ben begonnen met HRT. Sowieso is het een ontlading dat het nu geen abstractie meer is en ben ik erg blij dat ik nu eindelijk aan de hormonen mag, maar wat me opvalt is dat ik constant een soort van euforische golfjes door me heen voel gaan en dat elk gevoel van depressie en negativiteit als sneeuw voor de zon verdwenen is. Ik vraag me af of dat door de oestrogeen komt, of dat ik het me zit te verbeelden.

Is dat een bekend verschijnsel, die golfjes van geluk? Ik heb dit nog nooit zo gevoeld!
Ik herken dat wel Naomi, na er lang op hebben moeten wachten en voor moeten 'vechten' viel er een hoop wanhoop stress en spanning weg toen ik eindelijk kon beginnen met de hrt, mijn geluksgevoel kon niet meer op en dat werd later ook nog eens versterkt door de hrt inderdaad. Dat euforisch gevoel werd met de tijd wel minder natuurlijk, na elke overwinning wacht je tenslotte weer een nieuwe uitdaging.
Anon20210626

Bericht door Anon20210626 »

Hakuna schreef:Precies, roken is gewoon ranzig en goor. Het dient geen enkel doel en er is nog nooit iemand van roken beter geworden.
Dat ben ik toch niet geheel met je eens.
Mensen die vroeger commercials maakten verdienden er een grote boterham aan en dan heb ik het nog niet over de grote tabak's firma's . De gigantische sommen geld die betaald zijn aan rokers die het zogenaamd allemaal niet geweten hebben, zijn vrijwel zonder moeite 'opgehoest' .

Ik denk ook dat er menig multimiljonair rond loopt in de tabaksindustrie .

ik geef wel toe dat dit de andere kant van de medaille is
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.