Lagere stem pre-T
-
Anon20190501
Re: Lagere stem pre-T
2nd that: Mijn logopediste blijft me erop wijzen wanneer ik mijn zinnen ’neerleg'. Dat is namelijk één van de kenmerkendste intonatieverschillen tussen mannen en vrouwen.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
-
Anon20230219
- Voornaamwoorden: zij/haar
Grappige App, als ik vrouwelijk praat dan kom ik tot B#3 hihihihi..mannelijk zo rond de A1
-
Nate_0
Ik vraag me wel af of dit verschil in praten linguistisch/fonetisch gezien alleen Nederlands is...
In Australisch Engels gaat de zin namelijk standaard aan het einde omhoog (dit is heel duidelijk in de Australische masterchef). In mijn lessen waar we Brits Engels behandelden (Received Pronunciation/RP) werd echter geadviseerd om met een soort 'boogje' te praten (laag/midden starten, dan omhoog, dan weer omlaag). Dat geldde zowel voor de mannen als vrouwen.
In Australisch Engels gaat de zin namelijk standaard aan het einde omhoog (dit is heel duidelijk in de Australische masterchef). In mijn lessen waar we Brits Engels behandelden (Received Pronunciation/RP) werd echter geadviseerd om met een soort 'boogje' te praten (laag/midden starten, dan omhoog, dan weer omlaag). Dat geldde zowel voor de mannen als vrouwen.
meerdere zakken met zaagsel
-
Jer158
@ Lisa: Das heel niet verkeerd!
Als ik gewoon praat dan zit ik meestal op D3#, en als ik mijn best doe om laag te spreken op ongeveer C3.
@ Nate: Ik zal er eens op letten wat ik hier om mij heen hoor. Voordeel van een internationale omgeving. De taalkundige in mij wordt wakker.
Heb wel gemerkt dat mijn stem echt vrouwelijk klinkt in het Duits terwijl het in het Nederlands en Engels redelijk neutraal is, en dat ligt niet aan de toonhoogte.
Als ik gewoon praat dan zit ik meestal op D3#, en als ik mijn best doe om laag te spreken op ongeveer C3.
@ Nate: Ik zal er eens op letten wat ik hier om mij heen hoor. Voordeel van een internationale omgeving. De taalkundige in mij wordt wakker.
Hung her from the branches of a mango tree
-
Amy
Ik heb ook eens met die app zitten spelen. Bij mij zit het tussen F3 en A4 als ik praat, in het midden waar dat scherm op focust is dan B3 of C4 en daar zit het meeste. Mijn vriend (was via Skype) tussen E2 en G2 maar hij heeft ook een nogal lage stem.
Edit: was wel in het engels bezig maar weet niet of dat uitmaakt.
-
Anon20230219
Volgens mij maakt het niet uit welke taal je spreekt volgens mij, want omdat mijn telefoon nogal gevoelig is ging hij ook de TV analyseren en daar was Hans Teeuwen op te horen welke op dat moment wat onverstaanbaar stond te schreeuwen..Amy schreef:Ik heb ook eens met die app zitten spelen. Bij mij zit het tussen F3 en A4 als ik praat, in het midden waar dat scherm op focust is dan B3 of C4 en daar zit het meeste. Mijn vriend (was via Skype) tussen E2 en G2 maar hij heeft ook een nogal lage stem.
Het principe wat in de app gebruikt wordt is heel erg oud en werd oorspronkelijk gebruikt om elektrische orgels op toon precisie te controleren voor ze de fabriek uit gingen..
-
Jer158
Het kan wel zo zijn dat mensen op verschillende toonhoogtes praten in verschillende talen. Ook de gemiddelde toonhoogte is verschillend in verschillende talen of taalgebieden.Amy schreef:Ik heb ook eens met die app zitten spelen. Bij mij zit het tussen F3 en A4 als ik praat, in het midden waar dat scherm op focust is dan B3 of C4 en daar zit het meeste. Mijn vriend (was via Skype) tussen E2 en G2 maar hij heeft ook een nogal lage stem.
-
Anon20230219
Ja dat zou goed kunnen, ik praat in het Engels ook altijd ietsje lager maar dynamischer dan in het Nederlands.Jer158 schreef:Het kan wel zo zijn dat mensen op verschillende toonhoogtes praten in verschillende talen. Ook de gemiddelde toonhoogte is verschillend in verschillende talen of taalgebieden.Amy schreef:Ik heb ook eens met die app zitten spelen. Bij mij zit het tussen F3 en A4 als ik praat, in het midden waar dat scherm op focust is dan B3 of C4 en daar zit het meeste. Mijn vriend (was via Skype) tussen E2 en G2 maar hij heeft ook een nogal lage stem.
Vermoed omdat ik Engels via de BBC radio van vroeger heb leren spreken ik dat als klein kind al eigen heb gemaakt..
Maar vind het een super handige app om te oefen om gemiddelde toon hoogte te berekenen..
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Nog los van talen waarin toonhoogte een belangrijke rol speelt in de betekenis van woorden. Van het beetje Thais dat ik heb opgepikt de afgelopen maanden heb ik het volgende juweeltje geleerd:Jer158 schreef:Het kan wel zo zijn dat mensen op verschillende toonhoogtes praten in verschillende talen. Ook de gemiddelde toonhoogte is verschillend in verschillende talen of taalgebieden.
mai mai mai - "Is het niet nieuw?"
Elk 'mai' wordt op een andere toonhoogte uitgesproken waardoor het een andere betekenis heeft, maar in ons alfabet is er niks om dat aan te geven. In het Thaise schrift zie je drie verschillende woorden: ไม่ ใหม่ ไหม
Ondanks dat iedereen daar met dezelfde melodie spreekt, hoor je toch meestal duidelijk verschil tussen mannen- en vrouwenstemmen...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
-
Jer158
Klopt, Emma. Er zijn allicht in Thai andere features die spraak kenmerkend mannelijk of vrouwelijk maken dan het toonverloop in een zin. Wel is er in toontalen ook een basistoonhoogte die voor iedereen anders is, en gemiddeld gezien hoger of lager kan liggen dan in een andere taal. De melodie (relatieve toonhoogte) kan dan hetzelfde zijn, maar de absolute toonhoogte verschilt nog steeds van persoon tot persoon.
Er zijn twee soorten toontalen. Toontalen waar de toonhoogte op zich deel is van de betekenis (zoals Thai), en toontalen waar de toonverandering deel is van de betekenis. Een voorbeeld van de laatste soort is Chinees, waar het woord "ma" vijf verschillende betekenissen kan hebben afhankelijk van de toon. Bijv. moeder wanneer op hoge toon uitgesproken, en paard wanneer dalend-stijgend uitgesproken.
Maar das off-topic
Er zijn twee soorten toontalen. Toontalen waar de toonhoogte op zich deel is van de betekenis (zoals Thai), en toontalen waar de toonverandering deel is van de betekenis. Een voorbeeld van de laatste soort is Chinees, waar het woord "ma" vijf verschillende betekenissen kan hebben afhankelijk van de toon. Bijv. moeder wanneer op hoge toon uitgesproken, en paard wanneer dalend-stijgend uitgesproken.
Maar das off-topic