Transgender en werk

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Petra-S

Re: Transgender en werk

Bericht door Petra-S »

Dank jullie allemaal voor jullie lieve en positieve berichtjes.

@Sigrid, helaas is de wereld niet zo wart/wit.

Groetjes,

Petra
Volg ook mijn blog: https://petratransgender.wordpress.com/
Ik wil niet anders zijn. Ik wil gewoon mijzelf zijn!

Afbeelding
EmmaJJ

Re: RE: Re: Transgender en werk

Bericht door EmmaJJ »

Irene_de_Vreede schreef:Fijn dat het ook anders kan, ik zit midden in een arbeidsconflict.
:-(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI MT7-L09 met Tapatalk
francisca

Bericht door francisca »

Van hele goede berichten, "kan nu gewoon mezelf zijn" tot hele nare " zit in een arbeidsconflict" is er nog een optie.
Werkend bij een dienstverlenend bedrijf in een sterk concurrerende markt, in de buitendienst, en na diverse gesprekken met de werkgever omtrent mijn gevoelens en uitingen, kan ik binnen bepaalde grenzen mijzelf zijn, bepaalde grenzen, omdat voor mijn werk altijd bijv. qua kleding veiligheidseisen van toepassing zijn.

Hoewel vanuit de basis, er goed over is gesproken, echter, is er nooit iets concreets over opgesteld.
Uitgangspunt van de werkgever is, dat men mijn gevoelens en uitingen begrijpt en accepteert, maar het bedrijfsbelang voorop stelt.
Eigenlijk komt het erop neer, dat, zolang de klanten tevreden zijn er niets aan de hand is.
Ergens een vervelende situatie, omdat afhankelijk van externe invloeden, men zich altijd kan herroepen op eerder gedane uitspraken.
Ik ben wel heel benieuwd, hoe dit door anderen ervaren word.

Groetjes,

Francisca.
Anon20210626

Bericht door Anon20210626 »

Ach dit is een recept voor ellende . Er hoeft maar een klant een opmerking te maken en jij kan een probleem hebben , ongeacht de oorzaak. Maar ik vrees dat dit voor bijna alle bedrijven geldt . Welk bedrijf zal in dit geval de werknemer voorop stellen ?

Misschien ben ik wel te cynisch hoor door recente ervaringen.
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Isabelle
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Isabelle »

Ik ben op mijn 14e begonnen bij Albert Heijn. Mijn moeder vond altijd dat zodra je een bijbaantje kon hebben je dat moest doen.
Mijn moeder komt uit een dorp en is op haar 15e- 16e zo een beetje full time begonnen met allerlei baantjes. Komt uit een omgeving waar studeren een droom was en waar de tuinman school en de huishoud school de normale gang van zaken was ( daar hebben de ouders namelijk ook op gezeten.

In ieder geval begon ik dus 4 uur te werken op zaterdag vanaf 14 jaar en kon toen de kleine klusjes doen als spiegelen en af en toe het pad van de olie en specerijen vullen. Al die jaren erna steeds iets anders gedaan. Eerst meer vullen , dan vrachtwagens lossen en ook dingen zoals actie opbouw doen rond mijn 16e. Zo heb ik zo een beetje (behalve de brood en kaasafdeling) alles gedaan in de Albert Heijn. Een kind van Albert Heijn :D

Ik ben er half opgegroeid. Heb bij veel andere filialen wel eens geholpen,heel veel teamleiders gekend en managers zien komen en gaan. Ik ken de winkel uit mijn hoofd en ben net als sommige teamleiders uit de tijd van het oude filiaal dat ooit bestond (vroegere manager, andere sfeer nog en andere regels. Deel van het filiaal, manusje van alles als het nodig is.

later wilde ik meer rond mijn 20 e. Ik wilde wel teamleider worden en dat lukte (werd in de opleiding gezet)

Een jaar later na het beginnen van de opleiding en nog half werkend op de groente afdeling, begon ik half met mijn transitie.
Droeg wat andere kleding, verfde mijn haar, maar nog niks verteld. Mijn idee was voor mezelf en omgeving rustig te beginnen en hints te geven.
Op deze manier zouden mensen eerst een soort vermoeden krijgen voor ik opeens voor iets uit kwam.
Dit lukte heel goed :lol: . Opmerkingen als : Ik dacht dat alleen meisjes het leuk vonden hun haar te verven :mrgreen: Ja, ik ook dus was het antwoord.
Uiteindelijk de vrouwelijke Adjunct super markt manager(asm) alles als eerst verteld samen met 2 collegas die er ook al lang werken.
Ging super goed !! De Asm vond het super dapper en kwam uit haar laatje meteen met een artikel in de glossy over transgenders :D De werknemers waren zo als veel mensen reageren : Het maakt me niet uit, doe wat goed voelt/wat je gelukkig maakt.
Na de 'coming out' ging ik steeds meer make-up dragen, vrouwelijker kleden, anders lopen, etc. Ook verwachtte ik van mensen de Naam Isabelle.
Sommigen vonden dat in het begin best moeilijk. Er was ook een turkse teamleider die me naar mijn achternaam ging noemen. Heb wel even aangegeven dat hij dat bij niemand doet en ik dus dat ook niet bij mij verwacht (gewoon mijn voornaam dus!!!)
Alles daarna ging super soepel. Al mijn werknemers noemden me bij naam en met zij. Af en toe wat achter je rug praten, maarja dat had ik wel verwacht en doet me echt 0 :P

Vond het het heel leuk om te zien wat voor verschuiving er plaats vond in mensen die met je praten :) Eerst echt vooral jongens(had ik ook het meest mee te maken) maar steeds meer jongens werden een beetje afstandelijk en de meisjes doken op me alsof ik nu een van hun was , wat echt super leuk was en goed voelde :D
Nu nog steeds lekker aan het teamleiden van de vers shift. Vooral meiden in mijn team (Wilden liever met mij werken :P)

Zoals ik zei :Albert Heijn is mijn 2e huis zowat. Ik ben al bijna 10 jaar deel van het filiaal. Krijg altijd veel respect en heb de hele transitie als erg prettig ervaren. We zijn een divers team, op een locatie Museumplein. De grote van het filiaal en het toeristisch karakter van het filiaal maakt ook dat we een divers team hebben. Homo's , Lesbiennes, jongens, meisjes, Marrokaans, Surinaams, etc. Alles is er wel een beetje. Dit diverse karakter dragen ze ook een beetje uit aan nieuwe werknemers. Het is door klanten als ze Albert Heijn vergelijken ook te zien denk en isook de reden dat ze zo accepterend waren bij mijn filiaal. Ze kennen al veel diversiteit en dit kon er ook nog wel bij :P

Een grote steun daarnaast is denk ik ook dat de meeste teamleiders, net als ik studeren. Het is ook zo dat ik sommigen daar al 8 jaar ken. We hebben best veel meegemaakt. Van verbouwingen van het filiaal, tot hevige regen stromen die via de garage binnen komen. Doe daar nog een paar keer gezamenlijk vogels vangen, bedrijfsuitjes en het filiaal verdedigen bij voetbal huldigingen bij (Bekijk de filmpjes van eergisteren Museumplein maar eens XD) en dan krijg je denk best een band met elkaar.

Ik ben in iedergeval erg gelukkig bij Albert Heijn, verdien er goed en zolang ik studeer en het niet gaat vervelen blijf ik het doen ;)
Super werkgever !!!

groetjes,
Isabelle