Discriminatie door zorgverleners

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Vethrvolnir
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Discriminatie door zorgverleners

Bericht door Vethrvolnir »

Jer158 schreef: 10 mar 2021, 22:19
Vethrvolnir schreef: 10 mar 2021, 22:11niet mee eens : de rol van de gyneacoloog is anders dan bij behndeling van cis vrouwen

bij een cis vrouw is een diagnose dat er iets mis is aan de baarmoeder evt reden om die te verwijderen. de gyneacoloog is competent om daarover te beslissen

bij transgenders is dat anders. het genderteam stelt de diagnose genderdysforie. het genderteam verwijst naar een gyneacoloog en deze laatste heeft geen diagnostieke rol want de baarmoeder en eierstokken zijn gezond. ze moeten echter wel weg. de gyneacoloog moet enkel uitvoeren. de rol van het genderteam is diagnostiek in dezen. de arts zou de verwijzing niet moeten kunnen weigeren. want beslissen dat de verwijzing niet terecht is dat ligt buiten diens competentie
Oke, je vraagt een gynaecoloog dus om fundamenteel diens werkwijze aan te passen voor trans mannen in vergelijking tot cis vrouwen. Tegelijk wil je wel dat de gynaecoloog bij jou in de straat dit kan doen, terwijl die niet bij een genderteam is aangesloten. Dat is moeilijk met elkaar te rijmen. Hoe moet die arts weten zich te gedragen en wat wel/niet te doen met een verwijzing als die misschien nog nooit een trans man (zonder non-trans indicatie) heeft behandeld? Moet die arts ruiken dat het anders werkt?
Een arts moet weten hoe het werkt. anders is die niet competent. (artsen horen niet onder een steen te leven. en als iemand de steen dan optilt mag je verwachten dat ze bereid zijn te leren.) ze mogen op de vingers worden gekeken en terecht gewezen.
dit centrum werkt samen met universitaire ziekenhuizen de gyneacologen zijn jonge vrouwen. ik zou denken dat ze horen te weten wat ze doen.
en niet weigeren voor ze hebben nagedacht.

lief dat je zo begripvol bent naar hen. maar wat heeft dat voor nut?

idee: een landelijk meldpunt voor artsen die weigeren zorg te verlenen aan transgenders kan een cursisten lijst opleveren voor een bijscholingsdag transgenderzorg door ? transvisie ?
:shock:
Jer158

Bericht door Jer158 »

Vethrvolnir schreef: 10 mar 2021, 22:29lief dat je zo begripvol bent naar hen. maar wat heeft dat voor nut?
Dat heet pragmatisch zijn. Wil je een hysto of wil je artsen op je vork spietsen? Als je een hysto wil, ga dan naar een arts die er wel verstand van heeft. Dat is de weg van de minste weerstand, wat niet wil zeggen dat je misstanden niet (tegelijk) mag aankaarten.

Een gebrek aan kennis maakt nog geen discriminatie. Zeker niet als je juist WEL hetzelfde wordt behandeld als andere patienten (en pleit voor anders behandeld worden). Als je topic niet was begonnen met kreten van discriminatie, zou mijn reactie anders zijn geweest, hoewel niet minder pragmatisch
Hung her from the branches of a mango tree
Vethrvolnir

ik doe beide. uiteraard.
en ik ga eens checken bij transvisie of ze iets zien in zon meldpunt . en in zon bijscholingsdag . of actief artsen bezoeken om uitleg te geven . etc.
Vethrvolnir

aha. transvisie verzamelt dit al onder het kopje melden van klachten over zorg. en er is ook een landelijk meldpunt van de overheid. staat ook op website van transvisie. alleen artsen uitleg geven aan artsen over hun andere rol bij een persoon met diagnose genderdysforie die voor zorg door genderteam wordt verwezen zie ik niet staan zo gauw
Vethrvolnir

ik heb om te beginnen een mail gestuurd naar de klachten afdeling van de kliniek met uitleg over de rolverdeling genderteam en uitvoerende chirurg en het verzoek om de behandeling van transmannen ( met verwijzing van hun genderteam) in hun organisatie beter te organiseren. ( met, ten overvloede wellicht, de info erbij dat het gaat om zorg die volledig vergoed wordt vanuit de basisverzekering)
Hal

Bericht door Hal »

Even voor mijn informatie: een hysterectomie, al dan niet met eierstokverwijdering is toch, eh... optioneel bij een transitie? Ik begreep eigenlijk altijd dat (zolang er geen atrofie optreedt die tot klachten leidt en / of er voortdurende hormoonproblemen blijven bestaan) er geen medische reden is voor deze ingreep.

Zit ik ernaast?
7-19: wachtlijst Stepwork
6-20: wachtlijst TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: start testo
12-20: wachtlijst T-cendent
10-21: mastectomie
1-22: intake T-cendent
6-22: "groen licht"
2-24: hysto
Vethrvolnir

optioneel ja. maar staat nergens dat ik kan vinden iig dat er een aanvullende diagnose nodig is.
genderdysforie is voldoende
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Uuh... Ja, een basisverzekering vergoedt de zorg, maar daarbij heb je geen vrije keuze lol.

Anyway ik ben benieuwd of je gelijk krijgt maar ik heb zo mijn twijfels of ze überhaupt naar je mail gaan kijken.
meerdere zakken met zaagsel
Milan070

Bericht door Milan070 »

Ik begrijp niet zo goed dat je altijd overal met een gestrekt been in gaat. Je krijgt een eerlijk antwoord (en dat antwoord begrijp ik eigenlijk wel) en dan is het volgens jou discriminatie. Ik zie het meer dat je boos bent dat jij je zin niet krijgt. Een verwijzing betekent niet dat je de volgende week op een operatiekamer ligt. Je zult toch geduld moeten hebben....net zoals alle anderen die op een operatie wachten.
Vethrvolnir

het gaat me niet om mij. Het gaat me erom dat deze centra misschien ook ftm kunnen helpen maar dat door een misverstand niet doen. waardoor een hoop mensen veel langer moeten wachten dan nodig.

heb nu een vriendelijke reactie van de klachtenfunctionaris van bergman clinic . ze gaan de vestiging waar de weigering vandaan kwam nu contacteren. kijken wat het oplevert.