Het heeft even geduurd, maar gisteren had ik geen tijd om hier te updaten. Ik was bij de info avond van VUmc.
Maar, bij deze mijn update
Ik had mijn broer een appje gestuurd met de vraag of hij ook met zijn vrouw kon komen omdat ik iets belangrijks te vertellen had.
Helaas was hij er niet en kreeg ik, toen we net met het verhaal gestart waren een SMS met de melding dat jij het berichtje nu pas zag.
Hij gaf aan dat ik die avond nog langs kon komen, ongeacht hoe laat...
Voor mijn vader en zijn vriendin had ik een brief geschreven van 6 A4 om mijn verhaal geordend en duidelijk te kunnen vertellen.
Na 2 alineas was ik al zo geëmotioneerd dat het verder lezen mij niet lukte.
Mijn vrouw heeft toen de rest van het verhaal voorgelezen.
Toen ik bij de derde alinea refereerde aan het gesprek van 28 jaar geleden, die ik toen niet durfde door te zetten, knikte mijn vader direct van herinnering en herkenning en zei toen al dat hij mij zou accepteren. We hebben de brief compleet voorgelezen en na afloop waren we allemaal erg geëmotioneerd, maar mij vader zei direct "Je bent en blijft mijn kind, of je nu een jochie of een meissie bent, dat maakt voor mij geen verschil".
Wat was ik opgelucht! Zijn acceptatie en mening was blijkbaar toch wel belangrijker voor mij, dan ik vooraf had gedacht. We hebben nog een uurtje doorgepraat en ik ben daarna alsnog ook bij mijn broer lang gegaan.
We hadden de angst dat vooral mijn schoonzus, negatief zou reageren. Vrij snel na binnenkomst zijn we met de (zelfde) brief begonnen en wederom heeft mijn vrouw die voorgelezen. Vol spanning hebben ze de hele brief zitten luisteren en reageerden ook allebei accepterend. We werden omhelsd en kregen te verstaan dat ze achter ons allebei staan en dat we ook bij hen altijd terecht kunnen.
Ze vertelden ook dat ze jaren geleden al eens tegen elkaar gezegd hadden dat ze dachten dat ik homo zou zijn, want ik zou vrouwelijke trekjes hebben (bijvoorbeeld hoe ik zit). Nu val ik niet op mannen, maar de opmerking over die vrouwelijke trekjes toverden wel een glimlach op mijn gezicht! Mijn broer maakte ook nog een leuke grap: "Ik had nooit verwacht op deze leeftijd nog een zus te krijgen". Hier hebben we allemaal goed om kunnen lachen.
Zowel mijn vader als mijn broer gaven aan de uitgebreide brief zeer te waarderen omdat het helder mijn historie weergeeft, transgender betekent goed uitlegt, welke route er normaal gesproken voor mij ligt, hoe ik ga heten en vanaf wanneer ik zo aangesproken zou willen worden. Mijn broer zei letterlijk dat de brief op voorhand vele vragen die opkwamen direct heeft beantwoord. De brief heb ik bij zowel mijn vader als mijn broer op papier achtergelaten zodat ze het nog eens rustig na kunnen lezen. Beide gaven aan ook dat zeer te waarderen omdat ze wel heel veel info hadden gekregen en dat de schok van het nieuws natuurlijk ook veroorzaakte dat niet alles opgenomen kon worden.
Met een supergevoel gingen we na middennacht huiswaarts.
De volgende morgen heeft mijn vrouw het op haar werk verteld en dat was een hele overwinning voor haar.
Ook op haar werk werd daar alle collega's positief gereageerd en werd haar een flink hart onder de riem gestoken.
Kortom nog een hobbel genomen...
Ik had niet verwacht dat de belangrijkste mensen allemaal positief zouden reageren, dus ik prijs me gelukkig met mijn vrienden en familie.
Ik kan anderen alleen maar toewensen dat zij net zulke reacties krijgen als wij tot nu toe gekregen hebben.
Al deze mooie reacties geven mij veel (zelf)vertrouwen in de toekomst.
Vanavond mijn coming out naar mijn beste vrienden
-
i-rene
Re: Vanavond mijn coming out naar mijn beste vrienden
Men lijdt meer onder vrees dan door het lijden wat men vreest
-
AnjaE
Hey wat goed zeg! Ben ik oprecht blij mee voor jullie!i-rene schreef:Het heeft even geduurd, maar gisteren had ik geen tijd om hier te updaten. Ik was bij de info avond van VUmc.
...
Al deze mooie reacties geven mij veel (zelf)vertrouwen in de toekomst.
Ik was ook op de info-avond, incognito als man. Grote opkomst hoor.
-
Charlotte_C
Wat GOED!!! ik ben zo ongelooflijk blij voor je dat het zo gelopen is.
Off-Topic:
Ik was ook op de info-avond, samen met mijn vrouw, al heb ik niet echt iets gehoord wat nieuw voor me was
Groetjes,
Charlotte 
Off-Topic:
Ik was ook op de info-avond, samen met mijn vrouw, al heb ik niet echt iets gehoord wat nieuw voor me was
Groetjes,
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
-
Michelle
Leuk om te lezen, gefeliciteerd 
-
Anne V
Ik had je maandag al gesproken en het goede verhaal gehoord.
Geeft zeker de moed om verder te gaan met het vertellen waar het nu nog nodig is.
Geeft zeker de moed om verder te gaan met het vertellen waar het nu nog nodig is.
-
i-rene
Dank je wel!Wat GOED!!! ik ben zo ongelooflijk blij voor je dat het zo gelopen is.
Men lijdt meer onder vrees dan door het lijden wat men vreest
-
Elise
Mooi om te lezen dat het zo goed gegaan is allemaal.i-rene schreef: Al deze mooie reacties geven mij veel (zelf)vertrouwen in de toekomst.