geslachtswijziging GBA
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: geslachtswijziging GBA
Het is al door de TK... Het wacht ook niet op de EK maar op de regering. En om eerlijk te zijn verwacht ik niet dat de EK nu àlles gaat politiseren om het kabinet dwars te zitten, daar nemen ze een veel opvallender en belangrijker dossier voor. Het land moet immers wel bestuurd worden en dit is helemaal geen dossier waar je een statement mee maakt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
-
Sabrina40
Op 9 april 2013 werd het wijzigingsvoorstel wet BW 1:28 over de geslachtsverandering met een zeer duidelijke meerderheid van CDA, VVD, 50PLUS, D66, GroenLinks, PvdA, PvdD en SP door onze Tweede Kamer aangenomen.
De hele politieke berichtgeving staat bol over het feit, dat regeren nu extra bemoeilijkt wordt omdat de regeringscoalitie nu wel een meerderheid in de TK, maar helaas niet in de EK heeft. Maar met een wetsvoorstel, dat in de TK met zo’n zeer duidelijke meerderheid wordt aangenomen verwacht je dus zeker geen problemen in de EK. En dus heb ik kort na 9 april per aangetekende brief een verzoek met mijn volledige achtergrond aan de gender poli van het VUmc gericht met mijn wens, mij alvast op de wachtlijst te plaatsen voor de deskundige verklaring , die ik bij het van kracht worden van de herziene BW 1:28, nodig zal hebben.
In een telefoongesprek verzocht Jos mij daarop, weer contact op te nemen, zodra het wetsvoorstel ook door de EK zou zijn. De gender poli had in deze nog geen procedures bepaald. Maar ik ben daar, na 23 jaar geleden in een nieuw privéleven als vrouw te zijn gestapt en enkele jaren later ook mijn voornaam en pasfoto officieel te hebben gewijzigd, helemaal klaar voor.
Ik begrijp best, dat het VUmc door deze nieuwe wetswijziging in een soort spagaat terecht komt. Zij moeten namelijk met twee maten gaan meten. Het is natuurlijk logisch, dat het wijzigen van een lettertje, zelfs in een officiële bevolkingsadministratie, van een duidelijk heel ander kaliber is dan het uitvoeren van ingrijpende medische operaties en onomkeerbare hormoon therapieën. Maar het is natuurlijk ook problematisch als mogelijk zo’n VUmc eerst aan iemand een verklaring afgeeft, dat zijn of haar gevoelens, om in een ander wensgeslacht het leven te continueren, duurzaam zijn en vervolgens mogelijk datzelfde VUmc, bij een later verzoek tot medische behandeling en na de daarvoor vereiste diepgaandere diagnose, ineens rood licht zou moeten gaan verkopen.
Het wetsvoorstel staat nu zeer helaas op dood spoor, omdat de regering niet op korte termijn reageert op de in de EK gerezen problemen. Maar zouden die problemen ook echt gaan optreden als wij de in Argentinië gevolgde benadering zouden gaan legaliseren ? En is het dan niet zinvoller om eerst die Argentinië methode te gaan legaliseren en na 3 of 5 jaar te evalueren of daar daadwerkelijk de gevreesde problemen uit voort komen ?
De hele politieke berichtgeving staat bol over het feit, dat regeren nu extra bemoeilijkt wordt omdat de regeringscoalitie nu wel een meerderheid in de TK, maar helaas niet in de EK heeft. Maar met een wetsvoorstel, dat in de TK met zo’n zeer duidelijke meerderheid wordt aangenomen verwacht je dus zeker geen problemen in de EK. En dus heb ik kort na 9 april per aangetekende brief een verzoek met mijn volledige achtergrond aan de gender poli van het VUmc gericht met mijn wens, mij alvast op de wachtlijst te plaatsen voor de deskundige verklaring , die ik bij het van kracht worden van de herziene BW 1:28, nodig zal hebben.
In een telefoongesprek verzocht Jos mij daarop, weer contact op te nemen, zodra het wetsvoorstel ook door de EK zou zijn. De gender poli had in deze nog geen procedures bepaald. Maar ik ben daar, na 23 jaar geleden in een nieuw privéleven als vrouw te zijn gestapt en enkele jaren later ook mijn voornaam en pasfoto officieel te hebben gewijzigd, helemaal klaar voor.
Ik begrijp best, dat het VUmc door deze nieuwe wetswijziging in een soort spagaat terecht komt. Zij moeten namelijk met twee maten gaan meten. Het is natuurlijk logisch, dat het wijzigen van een lettertje, zelfs in een officiële bevolkingsadministratie, van een duidelijk heel ander kaliber is dan het uitvoeren van ingrijpende medische operaties en onomkeerbare hormoon therapieën. Maar het is natuurlijk ook problematisch als mogelijk zo’n VUmc eerst aan iemand een verklaring afgeeft, dat zijn of haar gevoelens, om in een ander wensgeslacht het leven te continueren, duurzaam zijn en vervolgens mogelijk datzelfde VUmc, bij een later verzoek tot medische behandeling en na de daarvoor vereiste diepgaandere diagnose, ineens rood licht zou moeten gaan verkopen.
Het wetsvoorstel staat nu zeer helaas op dood spoor, omdat de regering niet op korte termijn reageert op de in de EK gerezen problemen. Maar zouden die problemen ook echt gaan optreden als wij de in Argentinië gevolgde benadering zouden gaan legaliseren ? En is het dan niet zinvoller om eerst die Argentinië methode te gaan legaliseren en na 3 of 5 jaar te evalueren of daar daadwerkelijk de gevreesde problemen uit voort komen ?
-
LauraB
Jos ziet altijd overal problemen in, en lijkt vandaag vergeten te zijn, wat gisteren gezegd is. Hij lijkt een doemdenker en chaoot te zijn. Zoals al gezegd is het allang door de TK heen, en heeft de EK, op een paar terechte issues met het familierecht, goed oplosbaar, een mogelijk maar reëel gemeentelijk budgettair probleem (Argentijnse situ als voorbeeld) en een paar onterecht onnozelheden, geen problemen met het wetsvoorstel. Enkel blijft een schriftelijke reactie op onverklaarbare wijze uit waardoor de behandeling ook even verder stil ligt.
-
Anon20180501
Ik leef al bijna 12 jaar als vrouw, niemand bevroedt dat achter mijn masker een pseudoman schuil gaat, zelfs mijn kinderen weten niet meer hoe ik er als 'man' uitzag. Nou overval ik morgen een bank, trek daarna een mannenkloffie aan, 'binder' me, laat me kapsel kort knippen en scheer me 3 weken niet...
Waarom staat niemand hier bij stil, heeft niemand van de overheid hier haar/zijn bedenkingen bij, waarom worden hierover geen Kamervragen gesteld ...waarom is rle zonder hrt en srs verplicht?
Waarom staat niemand hier bij stil, heeft niemand van de overheid hier haar/zijn bedenkingen bij, waarom worden hierover geen Kamervragen gesteld ...waarom is rle zonder hrt en srs verplicht?
-
LauraB
Idereen of je nu trans bent (of doet als of) kan een pruik, masker, kous af wat dan ook doen om anders over te komen. Dikke jas aan, drie truien over elkaar, handschoenen enz. De TR kent het allemaal, en heeft er vele technieken voor in huis. alleen camera beelden zonder ooggetuigen bij overvallen zijn lastig om het begin van een spoor op te kunnen pakken.
Transsen of nep transsen veranderen daar niets aan.
Transsen of nep transsen veranderen daar niets aan.
-
Sabrina40
Ongeveer twee jaar geleden zag ik op onze televisie beelden uit een Nederlandse helikopter boven Afghanistan, die een groep in boerka geklede lopende mensen liet zien. Het zou gaan om een paar Taliban strijders, die zich in dit groepsverband naar een andere locatie wilden begeven. Vanuit de lucht was op basis van hun bewegingspatroon heel duidelijk zichtbaar, welk van deze mensen mannen ofwel vrouwen waren en alleen die eerste deelgroep werd neergeschoten.Daniéla schreef:Ik leef al bijna 12 jaar als vrouw, niemand bevroedt dat achter mijn masker een pseudoman schuil gaat, zelfs mijn kinderen weten niet meer hoe ik er als 'man' uitzag. Nou overval ik morgen een bank, trek daarna een mannenkloffie aan, 'binder' me, laat me kapsel kort knippen en scheer me 3 weken niet...
Als een M/V transseksueel al meer dan tien jaar als vrouw heeft geleefd en zich een puur vrouwelijk bewegingspatroon heeft eigen gemaakt, dan lijkt het mij gewoon onmogelijk dat dit patroon tijdens een, natuurlijk altijd uiterst enerverende, criminele actie ineens volledig geloofwaardig heel even kan worden teruggedraaid. En dat is zelfs op real time bewakingscamera’s duidelijk te herkennen. En iemand, die in travestie een overval probeert te plegen valt daarbij al heel zeker door de mand.
Ik vind dit verhaal helemaal passen in de categorie spookverhalen, die op dit moment die wijziging van BW 1:28 helaas even op dood spoor hebben gezet.
Die problemen in het familierechtelijke aspect moeten natuurlijk worden opgelost, maar dat moet gewoon haalbaar zijn. Maar in plaats van ons bezig te houden met allerhande spookproblemen en weer allerlij adviesorganen in te schakelen zou het toch veel beter zijn om eerst eens te onderzoeken, hoe soortgelijke wetgeving in andere landen zoals bijv. Argentinië nu feitelijk heeft uitpakt.
-
Anon20180501
Ik kan goed acteren Sabrina, heb ik heel mijn leven gedaan. 
Ik wilde alleen maar wijzen op de idiotie van het idee van mogelijke identiteitsfraude.
Liefs Daniéla
Ik wilde alleen maar wijzen op de idiotie van het idee van mogelijke identiteitsfraude.
Liefs Daniéla
-
Sabrina40
In dat voorlopig verslag van de EK Commissie Veiligheid en Justitie van 11 juni 2013 wordt m.i. terecht geen duidelijke aandacht besteed aan het aspect identiteitsfraude.Daniéla schreef:Ik wilde alleen maar wijzen op de idiotie van het idee van mogelijke identiteitsfraude.
Liefs Daniéla
In Afghanistan bestaat helemaal geen BW 1:28 over de geslachtswijziging en lopen mannen, die zich heel simpel in een boerka onopvallend denken te kunnen verplaatsen, keihard tegen de lamp.
En als kroongetuigen, met nota bene volledige hulp van onze Overheid een andere identiteit gaan aannemen, dan is daar echt heel veel meer voor nodig dan het eenvoudig een beetje aanpassen van het uiterlijk. Zo iemand moet dus zeker een ander BSN krijgen en er mag natuurlijk absoluut in het oorspronkelijke geboorteregister geen vermelding komen, dat die persoon vanaf datum xx-xx-xxx onder een nieuwe voornaam en achternaam en mogelijk ander geslacht door het leven gaat.
Hartelijke groetjes, Sabrina
-
Eva
- Beheerder
- Voornaamwoorden: zij/haar
Nou, Sabrina, geloof me; je houdt heel echt hetzelfde BSN. Ook is het in de huidige regelgeving mogelijk om de aanpassing in de GBA te achterhalen. Via een vrij eenvoudige procedure is dat ook te verhelpen. Of dat laatste onder de toekomstige wet- en regelgeving ook mogelijk zal zijn staat niet vast.
[off topic mode aan]
De fabel van de mannen in burka doden omdat ze anders liepen.
Pure kul.
Ga (bij beter weer) eens op een bankje zitten in een winkelcentrum en kijk hoe mensen lopen. Je schrikt je soms rot als je je aandacht met name op vrouwen richt. Sommigen lijken op weg te zijn naar het front. Ze marcheren. Planten zich voort, hoe je het ook noemen wilt. Ze staan met elkaar te babbelen in de houding van een bouwvakker, met de voeten flink gespreid en de benen uit elkaar. Als je ze allemaal een burka aan zou trekken en er een drone of een heli op los zou laten zouden nogal wat echte vrouwen aan flarden worden geschoten.
[off topic mode uit]
Wie op dit (hier) off topic onderwerp wil ingaan wordt verzorgd dat in een nieuw draadje te doen
[off topic mode aan]
De fabel van de mannen in burka doden omdat ze anders liepen.
Pure kul.
Ga (bij beter weer) eens op een bankje zitten in een winkelcentrum en kijk hoe mensen lopen. Je schrikt je soms rot als je je aandacht met name op vrouwen richt. Sommigen lijken op weg te zijn naar het front. Ze marcheren. Planten zich voort, hoe je het ook noemen wilt. Ze staan met elkaar te babbelen in de houding van een bouwvakker, met de voeten flink gespreid en de benen uit elkaar. Als je ze allemaal een burka aan zou trekken en er een drone of een heli op los zou laten zouden nogal wat echte vrouwen aan flarden worden geschoten.
[off topic mode uit]
Wie op dit (hier) off topic onderwerp wil ingaan wordt verzorgd dat in een nieuw draadje te doen
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
-
Anon20180501
Hai Sabrina,
Ik had denk ik wat duidelijker moeten aangeven dat ik niet reageerde op je Afghanistan-verhaal
maar het had over de nieuwe wet aangaande de geslachtswijziging in het GBA.
Liefs Daniéla
Ik had denk ik wat duidelijker moeten aangeven dat ik niet reageerde op je Afghanistan-verhaal
maar het had over de nieuwe wet aangaande de geslachtswijziging in het GBA.
Liefs Daniéla