vraagje over de wc

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Nate_0

Re: vraagje over de wc

Bericht door Nate_0 »

wiggeltje schreef:@Nate_0,

Mijn opmerking was inderdaad wat kort door de bocht. Ik wist niet hoe ik het elders moest verwoorden en het gaat mij ook niet om sportscholen maar om bepaalde type mensen en persoonlijke ervaring. Misschien zijn dat de type mensen (ruziezoekers en stoer-doeners) die ik van schools af aan heb ervaren, en toevallig doen die graag aan vechtsporten, spier en krachttrainingen ;)
Hmm... Hebben we het hier over de mannen of vrouwenpaskamers? De vrouwen in de paskamer hier zijn iig voornamelijk op zichzelf gefocust en kijken niemand aan tenzij ze met vrienden zijn...

Ik denk eerder dat het met de omgeving waar je woont te maken hebt? Ik bedoel, ik woon in een semi grote stad waar mensen over het algemeen toch vrij nuchter/niet-bemoeierig maar wel open-minded zijn en ga naar een niet al te grote en niet al te drukke Basic Fit locatie. Kan me voorstellen dat het in mijn dorp van herkomst heel anders zou zijn geweest...

Weet je trouwens welke mensen klachten door hebben gespeeld aan het management van je sportschool? Ik denk dat Sigy wel een punt heeft met het melden van discriminatie want dit kan natuurlijk niet...
meerdere zakken met zaagsel
Dieuwertje

Bericht door Dieuwertje »

Nate_0 schreef:Misschien een tip om naar een andere sportschool te gaan en voordat je lid wordt een medewerker aanschieten over de kwestie?
Zeker doen, echter:
Dat geeft dus kennelijk een beperkte zekerheid. In dit geval was vooraf overeengekomen dat het geen probleem was, maar na enkele dames die moeilijk deden was het alsnog over en uit.
JacquelineM

Bericht door JacquelineM »

Dag lieve allemaal, voordat ik er nog iets meer over schrijf, ook over hoe e.e.a. tot stand is gekomen, wil ik eerst even een reactie van de moderatoren. Eigenlijk is dit lijntje opgezet door TheMightydaphne en het ging over toiletten. Ik voel me nu ietwat schuldig een 'coup' gepleegd te hebben zodat het nu over iets veel zwaarders als kleedkamers gaat. Ik zag dat er in een ver verleden ook al eens over kleedkamers geschreven is, maar dit lijntje lijkt me fossiel. Graag een wijs oordeel van onze mods.
Groetjes, Jacqueline.
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Tussen wc-trammelant en kleedkamer-sores is gewoon een verband. Je hebt hiermee geen draadje gekaapt. Onderwerp is sowieso belangrijk genoeg.
Gewoon doorgaan dus :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
JacquelineM

Bericht door JacquelineM »

Dank je Eva, nu dus ‘hoe kwam het zover.’ Sorry dat het een lang epistel is, maar wie het niet wil lezen, skippen :)

Sinds ik in transitie gegaan ben ik in yoga geïnteresseerd geraakt. Ik wilde een plezierige en speelse vorm gaan doen en kwam op YouTube een filmpje tegen over aerial yoga. Voor degenen die niet weten wat dat is, op YouTube staat een kort Aerial Yoga Flow filmpje https://www.youtube.com/watch?v=IhvHFxg_U60.
Dolblij was ik toen rond de jaarwisseling 2014/15 een Apeldoornse sportschool hiermee begon, ongeveer 16 km van mijn woonplaats en overdag. Eerst ging ik één keer per week, later 2 omdat ik in de ziektewet kwam en dus alle tijd had.
De activiteiten werden uitgebreid, eerst met de sauna en zwembad, later krachttraining omdat ik flinke botontkalking heb en nog later met Sh’Bam. Je leert zo ook hippe moves. Het bleek een fijne sportschool, één van de duurdere (en ook luxere) in Apeldoorn en ik ‘woonde’ er 2 dagen per week in de daluren.
De inrichting: er zijn 2 kleedkamers, één voor dames en één voor heren, met in beide ruimtes afsluitbare kledingkastjes. Hierachter de trap naar zwembad en sauna’s. Deze ruimte is gemeenschappelijk en gepaste zwemkleding is verplicht.

Toen ik mij aanmeldde was ik ca. een half jaar in HRT. Ik voelde mij niet passabel als vrouw en heb me als man aangemeld. Na een jaar was er wel wat veranderd:10 kilo afgevallen, buikje weg, baard geëpileerd, permanente make-up en vrouwenkleren. In de sportschool droeg ik altijd een sportbeha. Ik heb mijn naam en geslacht bij de administratie laten veranderen en kwam soms in een rok, panty en met hoge hakken de school binnen. In het zwembad en sauna droeg ik een zwembroek en Hema-sportbeha met foamvulling.
Aan de directeur heb ik op zeker moment de vraag gesteld of ik van de dameskleedkamer gebruik mocht maken. Hij nam mijn probleem serieus, heeft met lokale fitnessinstituten overlegd en het ook in FitVak (de landelijke overkoepelingsorganisatie van sportscholen) ter sprake gebracht. Omdat er geen duidelijk beleid was kreeg ik het voordeel van de twijfel en toestemming, waarbij wel afgesproken werd dat wanneer er serieuze klachten kwamen de zaak teruggedraaid zou worden. Frontdeskmedewerksters, trainers, instructeurs, iedereen was op de hoogte. Van niemand van al die medewerkers hoorde ik dat er bezwaren waren. Voor mij voelde dit alles heel natuurlijk, immers op Sh’Bam en aerial yoga zitten uitsluitend vrouwen. Na de les is het dus heel gezellig in die kleedkamer. In de heren kleedkamer kamer voelde ik me dan ook gelijk afgesloten.

Na ongeveer een maand kreeg ik mail van de directeur dat er blijkbaar serieuze klachten binnengekomen waren van dames die zich er niet prettig bij voelden en de toegang tot de dameskleedkamer werd mij ontzegd. Sommige klagers hadden als ‘pijnpunt’ mijn geslachtsdeel genoemd. Helaas, mijn lichaam ziet er ondanks 3 jaar HRT niet zo vrouwelijk uit als ik zou wensen met borsten niet meer dan AA-cup en een klein mannelijk ‘dingetje’. Maar zwemkleding aan- en uittrekken deed ik op het toilet en heb nooit dat geslachtsdeel laten zien. Ik zou dat respectloos vinden en bovendien schaam mij al 60 jaar voor dat lelijke aanhangsel.
Nadien ben ik er toch nog een keer binnengegaan, niet eens met de bedoeling daar te blijven en om te kleden (daar ben ik helaas ook niet moedig genoeg voor), maar ik wilde er een poosje zitten om mijn emoties even de ruimte te geven. Het voelt immers zo ‘fout’ om in een rok en dameskleding de herenkleedkamer in te gaan. Ik ben immers geen travestiet (sorry hoor travestieten) maar MtF-transgender (transvrouw als ik het goed heb). Over enkele weken staat dat ook in mijn paspoort. Ik heb voor die emoties geen tijd gekregen; gelijk was de receptioniste daar met het verzoek of ik de dameskleedkamer wilde verlaten. Onmiddellijk deed ik dat dus.
Ik was wat teleurgesteld hierover en heb de directeur per mail laten weten dat het ontzeggen van toegang tot de dameskleedkamer aan transvrouwen ontoelaatbare discriminatie is t.o.v. cis-vrouwen, en gerefereerd aan de uitspraak van het college voor de rechten van de mens, waarbij een sportschool in Den Bosch ‘veroordeeld’ werd vanwege het weigeren tot de dameskleedkamer van een transvrouw. Kennelijk is dit heel slecht gevallen en als een juridisch dreigement gezien. Per direct werd mij de toegang tot de sportschool ontzegd. Mij was immers de toegang tot de dameskleedkamer ontzegd en gezien het incident was het niet zeker dat ik dat in de toekomst niet weer zou doen. Onbetrouwbaar dus. En: beter één (transgender)persoon weg dan een groter aantal vrouwen.
Wat ik nu moet gaan doen? Ik ben er nog niet uit. Ik kan een klacht wegens discriminatie indienen, maar wat dan. Een procedure zal alleen nog maar meer emotionele schade aanrichten en een hele kleine kans op terugkeer zit er dan zeker niet meer in. Voor mijn gevoel lijkt het een beetje op ‘natrappen’ en omzien in wrok vind ik verspilling van emotionele energie. Ik vond het een plezierige sportschool waar ik bijna 2 jaar geweest ben. Met de directeur heb ik diverse openhartige gesprekken gehad. Jammer dat het nu zo’n nare afsluiting krijgt. Liever zou ik in een gesprek het beschadigde onderlinge vertrouwen proberen te herstellen maar vrees dat het hiervoor te laat is. En eigenlijk zou ik het liefst deze hele zaak zo snel mogelijk ‘vergeten’. Van de endo heb ik andere medicijnen voorgeschreven gekregen en ‘gedoe’ kan ik er eigenlijk niet bij hebben. Transitie is soms best wel moeilijk.

Voorlopig ben ik dus afgekickt van sportscholen. Mocht ik in de toekomst ooit weer naar een sportschool gaan dan kan ik mij daar direct als vrouw inschrijven met een kopie van mijn nieuwe paspoort. In mijn woonplaats staat zo’n sportschool, geen aerial yoga maar wel met sauna en zwembad. Ik kan er zelfs op de fiets naartoe. Zolang je alleen sport en thuis omkleedt geen probleem, maar wat als je in sauna en zwembad zou willen? Make-up voor stembanden is er helaas nog niet en ik laat mij niet meer opereren, te oud en het is te risicovol. En dat er in mijn woonplaats ruimdenkender mensen zouden wonen dan 16 km verderop in Apeldoorn? Vast niet.
Groetjes, Jacqueline.
Dieuwertje

Bericht door Dieuwertje »

Ik snap heel goed dat je helemaal geen zin hebt om hier serieus werk van te maken. Helaas is het dan wel zo dat dit gedrag dan onbestraft blijft. Het gevolg daarvan is dat er nooit wat veranderd. Ik weet het, ik heb makkelijk praten. Ik zit niet met het probleem en de emoties (niet nu in ieder geval). Maar melding maken van dit voorval zou ons in de toekomst verder kunnen helpen.
Anon20180311

Bericht door Anon20180311 »

Hoi Daphne

Ik ging persoonlijk naar het vrouwen toilet, tot ik schuine blikken kreeg en opmerkingen: soms vriendelijk, soms minder vriendelijk : " meneer dit is een vrouwen w.c. ( toilet) / wat doe jij hier ?, Ben je blind of kun je niet lezen,.......... :evil: Dit was reeds na mijn borstverwijdering, zeer snel dus. Geen borsten, en in mannenkledij " geen vrouw meer" voor mij persoonlijk, de eerste duidelijke herkenning en erkeninning van het man-zijnde :D .

Ps. in mijn gemeente is onlangs een nieuw openbaar toilet open, met alleen de vermelding : "Openbaar toilet"
geen man/vrouw symbool, alleen de vermelding binnen " rolstoelgebruikers ". Verder toegang naar eigen keuze.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Claire

Bericht door Claire »

Dat je er geen zin in heb snap ook kost energie, hoop gedoe maar je doet het ook voor die ander die na jouw komt. En wat kost het aan energie, een bezoek naar bureau voor discriminatie. Je hebt je verhaal hier al duidelijk verteld hoef je alleen maar voor te lezen.
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Suikerklontje

Bericht door Suikerklontje »

Ik denk niet dat het onder discriminatie valt. Je gaat tegen de regels in dus verder toegang word je ontzegd of je nou man, vrouw of transvrouw bent.

Het is niet leuk en kan mij het rotgevoel voorstellen.. maar dat van hun ook.. probeer het nog wel van beide kanten te bekijken
Anon20180311

Bericht door Anon20180311 »

@ Jacqueline,

Als ik je verhaal juist lees ( eventueel sorry), dan kom ik toch uit op geen discriminatie/afwijzing door : Directie/directeur /dergelijke van de betreffende sportschool, maar eerder "klachten van andere en meerdere vrouwelijke mede leden" .

Klacht indienen tegen de sportschool, ligt naar mijn mening hier wat moeilijk. Klacht indienen tegen de betreffende andere meerdere vrouwelijke mede leden, kan eventueel ( indien door u gekend).

Ik denk persoolijk dat de school, zeker bij een klacht, zal verwijzen naar: " de klachten van haar/de meerdere mede leden en zichzelf er zo zal proberen uit te wassen/de klacht verschuiven naar: na het gehoor van "meerdere vrouwelijke mede leden, duidelijk met de mogelijkheid tot financieel en verdere meer leden verlies", werd overgegaan tot,........ Ik persoonlijk, zou daarom mijn sport zeker niet laten en een andere sportschool zoeken, die wel leden en een directeur kent met een beetje meer respect voor mensen met GD. De sportschool in kwestie die zou ik toch, via een mail als " discriminatie en GD onvriendelijk zijnde" mijn mening en ongenoegen duidelijk laten kennen.

Grtz Nick
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .