Het is weer langzaamaan tijd voor het nadenken over de zomervakantie. Het idee om een weekje naar Roemenië te gaan zwerft al een tijdje in mijn achterhoofd

Of het e.e.a. doorgaat is nog afhankelijk v/d financiering, maar los daarvan... is het wel veilig om als transgender naar Roemenië te gaan? Ik krijg wisselende meningen uit mijn omgeving als ik vertel over mijn potentieel vakantie-idee en mijn ma vindt het niet oke
Ik ken niemand die ervaring met Roemenië heeft, maar heb wel iemand (
een MtF die nog helemaal aan het begin zit) gesproken die vertelde dat ervaringen met mensen uit andere Oost-Europese landen minder positief zijn.
Verder had ik dit onderwerp een tijd geleden oppervlakkig ter sprake gebracht in een gespreksgroepje van transgenders en de meningen daar waren nogal verdeeld. Overwegend negatief omdat ze het "onveilig" vonden om er als zichtbare transgender rond te lopen. Adviezen waren o.a. om er nog een paar jaar mee te wachten, samen met iemand anders erheen te gaan of juist als mijn geboortegeslacht gaan

Een enkeling was van mening dat het geen probleem moest zijn, zolang ik in de toeristische gebieden blijf.
Is die "angst" voor onveiligheid eigenlijk wel terecht? Of valt het eigenlijk allemaal best wel mee?

Het ene Oost-Europees land is natuurlijk het andere niet. Hoe zit het werkelijk
Als ik besluit te gaan, dan ga ik inderdaad in m'n eentje, met de auto. Op de heen- en terugreis zal ik moeten overnachten in een motel langs de snelweg of zo in Oostenrijk of Hongarije (van R'dam naar Brașov is ruim 2100km, dat kan ik niet in één ruk rijden
). En in Roemenië zelf zal ik in een hotel verblijven, maar overdag ongetwijfeld wel buiten de grote steden komen.
Doel v/d week Roemenië is hobby-gerelateerd: voornamelijk ex-Nederlandse bussen spotten in diverse plaatsen en met de auto de (volgens diverse bronnen toch spectaculaire) DN7C berijden
En natuurlijk veel autorijden, door een hopelijk wat leuker landschap dan het toch best wel saaie, vlakke Nederland
Op het strand liggen of zwemmen komt daarentegen niet aan de orde.