geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
MichelleH

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door MichelleH »

Danielle schreef:Stemmen is in de Eerste Kamer altijd hoofdelijk. Alleen nemen ze normaal de short-cut door te 'stemmen met zitten en opstaan' als de snelle manier niet een duidelijke meerderheid laat zien wordt er alsnog de presentielijst afgewerkt waar iedereen mondeling aangeeft wat ze stemmen. Ik kan me zo niet bedenken of er nog een speciale tactiek is om vooraf expliciet om een hoofdelijke stemming te vragen.
Ik denk dat de reden puur praktisch is: er lijkt geen sprake van een hele ruime meerderheid voor het wetsvoorstel. Met VVD, PvdA, D66 en GroenLinks heb je 40 stemmen voor als alle fractieleden er zijn.
Freetouch

Bericht door Freetouch »

Emma schreef:Het CDA voelt ook wel dat het niet gaat lukken. Toen ik buiten stond na afloop kwam lokin voorbij gelopen met twee anderen en een vroeg haar, wat hoop je nu eigenlijk te bereiken met die hoofdelijke stemming. En daar moest ze lang over nadenken voor ze aan een antwoord begon. Antwoord heb ik niet echt gehoord omdat ze toen alweer te ver doorgelopen was.
Ze wil gewoon een statement maken voor haar achterban...
“good enough”
Miazara

Bericht door Miazara »

Ik heb de samenvatting van rense doorgelezen.. word er moedeloos van. Gaat soms nergens over.. heb een slecht gevoel over de stemming.

Helft is gewoon de oude gezanik van het eerste debat in de eerste kamer maanden geleden.
Code Sorceress
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Aangezien ik tegenwoordig om 21u00 onder de wol lig heb ik nogal wat gemist. Hartelijk dank aan Rense voor zijn verslaggeving en anderen voor hun aanvullingen en duiding!
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Miazara

Bericht door Miazara »

Ik heb zelf al gemerkt dat de fracties in de eerste kamer een eigen agenda hebben losstaand van de fracties in de 2e kamer. Dus ik zie het wel, maar leuk vind ik het niet.
Code Sorceress
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

Allereerst wil ik toch een kanttekening maken bij het algemeen geuite argument, dat het voor deze regering zo problematisch is, dat zij alleen in de TK, maar niet in de EK over een meerderheid beschikt. Maar de vernieuwing van BW 1:28 haalde in de TK overtuigend een meerderhei, maar dat zegt blijkbaar nauwelijks wat over hoe dezelfde partijen in de EK reageren. Dat wordt blijkbaar toch gewoon per wetsontwerp beslist, dus waarom dan dat benadrukken van het “probleem”, dat deze regering geen meerderheid in de EK heeft ?

Tijdens de pauze ging onze hele vertegenwoordiging van de publieke tribune gezellig samen eten bij Dudok. En daar zaten Emma en ik tegenover o.a. de voorzitster van de TNN Carolien van de Lagemaat en Philip Thijsma van het COC. Carolien heeft, door haar regelmatige contacten met o.a. Kamerleden, meer achtergrond informatie en gevoel, over hoe dat politieke spel functioneert. Ook zij kan natuurlijk geen voorspelling doen, maar verwacht toch nog wel, dat dit wetsvoorstel met een wat krappere meerderheid toch nog wel door deze EK komt. Hopelijk toch een klein positief geluid om ons toch nog even tot vanavond laat aan vast te houden. En het lijkt mij toch niet echt waarschijnlijk, dat de EK VVD fractie hun eigen staatssecretaris en, ondanks hun ondertekening van het “Roze akkoord” , op zijn bek zal laten vallen .

Verder is het toch schitterend, dat zowel Nieuwsuur als RTL4 aan de behandeling van dit wetsvoorstel duidelijke aandacht besteden. De TNN heeft op de achtergrond duidelijk gelobbyd, maar onlangs schreef ook Tanja Ineke van het COC een uiterst stevige brief over dit wetsvoorstel aan de EK. En zij was in die Nieuwsuur uitzending van maandagavond ook weer duidelijk in beeld. Lange tijd was er nauwelijks aandacht voor het transgender fenomeen, maar wij komen langzamerhand toch steeds duidelijker onder de aandacht.

En volgens mij wordt het voor Nederland, die ruim tien jaar geleden als eerste land in de hele Wereld het homohuwelijk invoerde, toch een duidelijke blamage, dat zij het doorvoeren van het Yogyakarta Principle 3 uit 2006, anders dan reeds vele andere landen, nog steeds niet in de eigen wetgeving zou overnemen. En om welke zaken gaat het nu eigenlijk : moet er nu echt een rechter worden ingeschakeld om het rapport van een deskundige aan te horen, moet 16 jaar zonder toestemming van ouders of begeleiders worden aangehouden en wat doe je met een transvouw die alsnog een kind verwekt of een transman die alsnog een kind baart .

Helaas ging de heer Teeven even op de tenen van een ex kinderrechter staan, maar wat kan een rechter nou toevoegen aan het oordeel van een deskundige, die een oordeel geeft overtuigd te zijn van de duurzaamheid van iemands gevoelens ? En stel dat iemand er een “knipperbol” effect van wil maken, dan wordt het natuurlijk steeds onmogelijker om dan nog een deskundige op je hand te krijgen. Tijdens de pauze heeft de staatssecretaris nog telefonisch in kunnen breken op het VUmc feestje over de nieuwe gender poli en kon daarna meedelen dat nagenoeg alle zeer jeugdige aanmelders vergezeld worden door hun ouders of ander begeleider. Een uiterst duidelijk voorbeeld hebben wij ook gezien op die transgender info dag in Rotterdam, waar die Belgische moeder met haar nog zeer jeugdige kind aanwezig waren. Het weglaten van die leeftijdsgrens van 16 jaar in ruil voor een toestemming van ouders of een begeleider onder de 18 jaar had mij zinvoller voorgekomen. Tot op heden is er slechts één geval vanuit de V.S. bekend, waarbij een transman nog een kind baarde. Is dit nu werkelijk een echt kritiek punt, of zou dit verder in de evaluatie, die nu mogelijk na minder dan vijf jaar zou kunnen plaatsvinden, worden bekeken ?

En nu verder maar duimen tot aanstaande middernacht, sterkte allemaal.
Rense

Bericht door Rense »

Sabrina40 schreef:Tot op heden is er slechts één geval vanuit de V.S. bekend, waarbij een transman nog een kind baarde. Is dit nu werkelijk een echt kritiek punt, of zou dit verder in de evaluatie, die nu mogelijk na minder dan vijf jaar zou kunnen plaatsvinden, worden bekeken ?
Met het risico meelezende eerste kamer leden de stuipen op het lijf te jagen, wil ik toch even deze mythe de wereld uithelpen. Al is er in de VS 1 transman die een kind baarde en daarmee de media opzocht, veel meer transmannen baarden voor en na hem kinderen. Soms door de transitie bewust uit te stellen, soms door de transitie te onderbreken voor vruchtbaarheid in het geding kwam. De wens een transitie te doen mag dan sterk zijn, een kinderwens kan ook heel sterk zijn. De meeste van deze transvaders zoeken echter nooit de media op.
In mijn relatief korte tijd binnen de transgendergemeenschap in Nederland heb ik al drie transmannen ontmoet die deze grote stap namen. Ik kan het niet laten hier even te zeggen hoeveel bewondering ik voor hen heb. Zo'n heftig proces in je lichaam te accepteren en je niet laten leiden door wat de maatschappij zegt dat mannen doen maar gewoon je kinderwens realiseren... ik heb er zoveel respect voor. :wship:
Dus ja, als de evaluatie na 3 jaar plaatsvindt is het zeer waarschijnlijk dat er al wel 1 of meer transmannen een kind hebben gekregen. Geen enkel probleem toch? Wat een kind nodig heeft is liefde. Of dat nu komt van een vader, een moeder of een genderneutrale ouder, wat maakt het uit? Wat een onzin om daar een punt van te maken.
Venka

Bericht door Venka »

Rense schreef: Dus ja, als de evaluatie na 3 jaar plaatsvindt is het zeer waarschijnlijk dat er al wel 1 of meer transmannen een kind hebben gekregen. Geen enkel probleem toch? Wat een kind nodig heeft is liefde. Of dat nu komt van een vader, een moeder of een genderneutrale ouder, wat maakt het uit? Wat een onzin om daar een punt van te maken.
Amen niks meer aan toe te voegen
Danielle

Bericht door Danielle »

Ik ben wel heel benieuwd hoe de SP senatoren gaan stemmen. Die Quick begon in de laatste termijn ineens heel erg te draaikonten. In de voorafgaande schriftelijke behandeling heeft ze hardop afgevraagd waarom die sterilisatie-eis überhaupt zo erg was. Gisteravond heeft ze gezegd dat ze voor een "duivels dilemma staat" want ze is nu van mening dat die sterilisatie-eis absoluut moet vervallen. Maar ze wil de procedure ook zeker bij de rechter houden. Zou de SP mogelijk vóór het wetsvoorstel én vóór de CDA-motie stemmen?
Mijn transitieblog: Fading Gender