geslachtswijziging GBA
-
Sabrina
Re: geslachtswijziging GBA
Zal morgen maar eens bellen om te vragen hoe het zit in het geval dat je al groen licht hebt voor de hormoonbehandeling. Zal weer wat worden als die telefoon roodgloeiend staat xD Voor nu ben ik heel blij en heel dankbaar voor degene die hier voor gelobbyd hebben en ga ik eens een slaapje doen.
-
Anon20180501
hé hé. eindelijk gerechtigdheid.
...en wat een timing in mijn geval, uiterlijk April 2014 ga ik onder het mes voor de eerste etappe van de srs en +/- 6 weken later vindt de 2e ingreep plaats.
...en wat een timing in mijn geval, uiterlijk April 2014 ga ik onder het mes voor de eerste etappe van de srs en +/- 6 weken later vindt de 2e ingreep plaats.
-
diederique
Ik denk dat Jos nu de morning after nog niet zo veel weet. Zet je wat je hoort van de VU qua proces en tijdsplanning even op het forum? Ik ben benieuwd!Sabrina schreef:Zal morgen maar eens bellen om te vragen hoe het zit in het geval dat je al groen licht hebt voor de hormoonbehandeling. Zal weer wat worden als die telefoon roodgloeiend staat xD Voor nu ben ik heel blij en heel dankbaar voor degene die hier voor gelobbyd hebben en ga ik eens een slaapje doen.
Liefs, Diederique
Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Ik heb een mailtje gestuurd dat ik besef dat zij ook nog niets weten maar dat ze me toch maar vast als belangstellende voor een verklaring mogen noteren.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
-
Rense
Ik zou de genderteams vandaag nog even met rust laten mensen.
De wet gaat per 1 juli in en voor die tijd hebben de genderteams afgesproken nog een protocol te maken waar in staat wie de deskundigenverklaring vrijgeeft, waar die aan getoetst wordt etc. Het is niet te verwachten dat ze verklaringen gaan uitgeven voor dat protocol af is en het zal dus nog wel maanden duren voor de eerste deskundigenverklaringen de deur uit gaan.
De wet gaat per 1 juli in en voor die tijd hebben de genderteams afgesproken nog een protocol te maken waar in staat wie de deskundigenverklaring vrijgeeft, waar die aan getoetst wordt etc. Het is niet te verwachten dat ze verklaringen gaan uitgeven voor dat protocol af is en het zal dus nog wel maanden duren voor de eerste deskundigenverklaringen de deur uit gaan.
-
Rense
Ze is nu opeens van mening dat de sterilisatie-eis absoluut moet vervallen? Na in de schriftelijke vragen en de kamervragen te suggereren dat de eis beter kon blijven? Ik snap mevrouw Quick helemaal niet meer...Danielle schreef:Ik ben wel heel benieuwd hoe de SP senatoren gaan stemmen. Die Quick begon in de laatste termijn ineens heel erg te draaikonten. In de voorafgaande schriftelijke behandeling heeft ze hardop afgevraagd waarom die sterilisatie-eis überhaupt zo erg was. Gisteravond heeft ze gezegd dat ze voor een "duivels dilemma staat" want ze is nu van mening dat die sterilisatie-eis absoluut moet vervallen. Maar ze wil de procedure ook zeker bij de rechter houden. Zou de SP mogelijk vóór het wetsvoorstel én vóór de CDA-motie stemmen?
De stemming heb ik gisteren helaas moeten missen maar ik ga zeker de steno of samenvatting lezen als die er komt. Dit wil ik beter begrijpen.
-
Miazara
Ik heb even gelezen, SP stemde voor de motie, net als pvv and cda. rot partijen. Ik geloof dat die ook tegen de wet stemden.
Ik ben wel super blij dat de wet door is. Ik wacht even met bellen naar het VU heh.
Ik ben wel super blij dat de wet door is. Ik wacht even met bellen naar het VU heh.
Code Sorceress
-
KarenTS
gefeliciteerd allemaal !!!
-
LauraB
Zoals het hier achter elkaar staat zou je er inderdaad niets meer van snappen. Net zoals het ongewenst zijn van trnsvrrouwen die een kind verwekken. Zoals het hier besproken is zou het vreemd zijn om daar vragen over te stellen. Het wel/nit vervallen van de sterilisatie eis heeft hier ook alles mee te maken.Rense schreef:Ze is nu opeens van mening dat de sterilisatie-eis absoluut moet vervallen? Na in de schriftelijke vragen en de kamervragen te suggereren dat de eis beter kon blijven? Ik snap mevrouw Quick helemaal niet meer...
Er is w.b.t. de SP niets mis met het hebben en/of krijgen van kinderen door transgenders. Echter dit wetsvoorstel veranderd niet alleen dat onze GBA en geboorte akte makkelijker aangepast kan worden. Hij regelt als extraatje, dat na wijziging van onze gegevens nu ook in de geboorte akte van onze kinderen ons nieuwe geslacht komt te staan.
Onder de oude wetgeving als jij je SRS hebt gehad en materiaal hebt laten invriezen, is er in de wet een regeling opgenomen dat in de geboorte akte van je toekomstige kind je oude gegevens als verwekker komt te staan via de 'donatie' van het ingevroren materiaal. Met deze nieuwe wet en je bent nog gewoon vruchtbaar, kun je zonder de weg van ingevroren materiaal een kind zelf verwekken. De regeling in de wet voor donor materiaa is dan niet te gebruiken: je nieuwe gegevens worden gebruikt voor de geboorte akte van je kind. Daar komt dan in te staan moeder x als baarster en moeder y als verwekker. Volgens het huidige familierecht is dit een onmogelijke situatie en zou er een kind komen zonder wettelijke ouders omdat er geen geboorte akte zo afgegeven kan worden.
Het is dus makkelijker om een sterilisatie eis te laten staan. Dan kun je of geen kinderen krijgen of via de weg van ingevroren materiaal waarin de huidige wetgeving wel voorziet. Dit staat dus helemaal los van een mening van de SP of het ethisch wel of niet wenselijk is om onvruchtbaarheid van transgenders te eisen. Echter word volgend jaar, ook per ingang van 1 juli, nog een aantal andere dingen in het familierecht veranderd. Hierdoor word het mogelijk om wél in een geboorteakte twee moeder op te nemen. Daarom kan de SP voor deze wet stemmen: de vragen over deze ongewenste situatie (kinderen zonder wettelijke ouder) zijn beantwoord; geen probleem meer.
Het stemmen voor de motie, om het via de rechter te laten gaan, is duidelijk: solidariteit voor iedereen. Voor elke aanpassing van je naam in de GBA is tussenkomst van de rechter nodig. Er is nu een groeperinkje die direct bij de gemeente terecht kan. Alle andere, met een ongewenste voornaam, achternaam of die een ouder willen erkennen en achternaam willen aannemen, hun oude naam na trouwen terug willen enz, moeten allemaal langs de rechter. Met het vervallen van de eis om een SRS te hebben ondergaan en onvruchtbaar te zijn, zouden wij ook via de rechter kunnen. Nederland voldoet dan aan alle verplichtingen om onze rechten niet te schenden, zonder dat wij een uitzonderingspositie krijgen.
-
Holden
Moeten wij dan alsnog langs de rechter gaan om alles te wijzigen wanneer deze wetswijziging ingaat op 01-07?