Wachttijden

MarloesIsWeg

Re: Wachttijden

Bericht door MarloesIsWeg »

moonlight89 schreef:Mij werd idd vertelt dat de wachtlijsten extreem lang zijn, maar de ze wel bezig zijn dit in te lopen. Alleen weten ze niet hoelang dit gaat duren.
Er werd mij niet vertelt wat ze precies doen tijdens die intake, heb ik niet gevraagd. Dus na aanmelding mag je dus idd meer dan een jaar wachten voordat je voor de allereerste keer mag langskomen. Wat bij het VU dus 'maar' 14 weken is, is bij het UMCG langer dan een jaar.....
Tijdens die intake krijg je een gesprek, gewoon over wat je klacht en je hulpvraag is. De bedoeling is om te achterhalen of je werkelijk genderproblemen hebt, of dat je misschien iets anders hebt, als schizofrenie ofzo. (betekend geloof ik niet automatisch rood licht, dus als je het hebt, bel ze dan, en vraag naar de voorwaarden.. Het wordt door het gesprek bepaald, maar ook door duizenden meerkeuze vragen die je daar op de computer moet maken.

Als je doormag naar het genderteam, dan krijg je een brief mee, een soort verslag van dat gesprek, je levensloop heel sumier. Daarin staat dat er sprake is van een genderidentiteitsstoornis. Dit is geen groen licht, want vervolgens moet je dus jaren wachten op de diagnostische fase, waarim bepaald wordt wat er nodig is om die gis te behandelen, dat kan zijn niks, dat kan zijn terugverwijzing naar GGZ (wordt je dus na 2/3 jaar alsnog naar het GGZ gestuurd, voor gedragstherapie), maar het kan dus ook groen licht zijn, voor HRT. Met dat groene licht op zak, mag je dan weer een half jaar wachten tot je een afspraak krijgt bij de vrouwendokter. Maar dat heb ik zelf niet afgewacht.

Ik heb even een paar foto's gemaakt van die brief, en op ingmur gezet. Ik plaats ze niet op het forum, want ik denk dat ik ze over een paar dagen er weer afhaal. Maar dan heb je een beetje een idee van hoe zo'n brief eruit ziet, en welke gebieden ze op letten. Ik heb em natuurlijk wel geanonimiseerd en de inhoud eruit gehaald... http://imgur.com/a/HNQwP

Wel erg hoor die lange wachtlijsten, ik heb echt met iedereen te doen die er op staat. Verschrikkelijk. Na deze intake heb ik dus nog anderhalf jaar gewacht op de werkelijke gesprekken, maar op deze intake een half jaar (wat eigenlijk 3 maanden zou zijn)
Niek68

Bericht door Niek68 »

ik heb gewoon vragenlijsten op papier gehad niks op de computer en ook geen brief mee gekregen. Er is mij gewoon aan het eind van het gesprek verteld dat ik door ben naar de diagnostische fase.
There's only one way of life and that's your own
moonlight89

Bericht door moonlight89 »

Bedankt Niek en Martine. Ook zeker voor de brief, zonder veel info toch een duidelijk beeld gekregen. :-)
Hoe lang duurde het gesprek bij jullie? Vast ook heel verschillend. ;-)
MarloesIsWeg

Bericht door MarloesIsWeg »

moonlight89 schreef:Bedankt Niek en Martine. Ook zeker voor de brief, zonder veel info toch een duidelijk beeld gekregen. :-)
Graag gedaan, ja, de info die ik weggehaald heb gaat alleen over mij, het kan bij een ander meer of minder tekst zijn, en er zullen andere dingen staan, dat kun je niet voorspellen.

Het gesprek duurde wel lang hoor, ik geloof het eerste gesprek iets van 5 uur, en het tweede ging wat sneller. Ik vond het zelf heel snel gaan, omdat ik gewoon erg blij was dat er eindelijk wat gebeurde.

Niek ging toch naar het VU ? Daar heb ik het ook gedaan (in het kader van, wie het eerst komt...Het umcg liet zo lang op zich wachten dat ik alles heb geprobeerd) Dat duurde niet zo lang, een of twee uur, wel gelijk met een genderpsych. En ze nemen dan een fotootje zodat de andere leden van het team je kunnen zien (of er wordt doodleuk op uiterlijk gekeurd, ik heb het niet begrepen waar dat voor nodig was...)

Eigenlijk wilden ze me die intake niet geven, maar alleen op basis van mn medische dossier een beslissing nemen. Dat vond ik niet ok, en heb toen een intake geëist. Ik was bang om bij voorbaat uitgesloten te worden, en niet eens het zelf mocht verpesten... ;) Na die intake, die was heel snel, 3 weken na mn telefoontje. (ook heel raar, is geen huisarts aan te pas geweest) moest ik nog bijna een jaar wachten op de diagnostische fase. Op 15 augustus 2013 kreeg ik telefoon van Jos, dat ik ingeplant zou worden. Toen zat ik in de trein naar Schiphol, onderweg naar Thailand,,, :lol: (vond Jos niet zo leuk)
NaomiClareNL

Bericht door NaomiClareNL »

Vumc en wachtlijsten, zal wel nooit verbeteren. Is het niet dat 3 van de 5 psychologen absent zijn zoals in mijn geval begin 2010 (aanmelding mid oktober 08, intake begin mei 09, start diagnose eind juni 10, groen januari 11 en hormonen februari 11 en gedonder met hormonen sinds juli 11) dan is het wel dat er geen geld is of stijgt het aantal patienten zo snel dat ze het ook niet meer aankunnen. Wel is het zo dat je ten tijde van Jos goed de vinger aan de pols moest houden en dan kun je er tussendoor glippen wat wachtlijsten betreft. Ken een transvrouw met aanmelding december 08, belde maart 09 en kreeg te horen dat er net een plekje vrij was gekomen door afzegging, kun je volgende week, ja natuurlijk. Eind van liedje was operatie in zomer 12. toen had ik nog niet eens groen licht voor operatie dankzij die inkompetente kwazalver uit Oostenrijk...

Heb ik die hele onzinngie konstruktie om je naam en geslacht te wijzigen nog niet genoemd. Die zal nu ook wel fors roet in het eten gooien. Sinds kort zijn Malta en binnenkort Noorwegen wat dat betreft progressiever, gewoon naar de burgerlijke stand en formuliertje invullen, nieuw paspoort en klaar... :fpalm:

Voor diegenen die echt niet langer kunnen wachten is er nog altijd deze route te overwegen:

Ik heb net gisteren gehoord van Engelse trans vrouwen dat dr Curtis in London weer in business in. Wel een grote zak geld meenemen maar goed, nachtboot heen en terug of goedkoop vliegen met eventueel een paar dagen grote stad en het moet te doen zijn...

Wel even afkaarten met zorgverzekering of ze iets vergoeden, met name medicijnen natuurlijk (kan dr Curtis ook leveren) en anders aftrekken van de belasting (denk aan de nodige bewijsstukken!!!!!).

Emailtje voor info naar hem kan nooit kwaad lijkt me.
http://www.transhealth.co.uk/pages/gender_clinic.html

Het is maar een idee :think:
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Niek68

Bericht door Niek68 »

moonlight89 schreef:Bedankt Niek en Martine. Ook zeker voor de brief, zonder veel info toch een duidelijk beeld gekregen. :-)
Eerst gingen ze een dosier van me aanmaken, toen kreeg ik de vragenlijsten mee, denk dat je er normaal 20 min tot 30 min mee bezig bent maar ik zat ondertussen met Emma en Lucas en nog een stel dat daar was te kletsen dus deed er wat langer over. Daarna het gesprek met de psycholoog. Dat duurde 3 kwartier. En toen werd verteld dat ik dus door was (juich juich)
There's only one way of life and that's your own
moonlight89

Bericht door moonlight89 »

NaomiClareNL schreef: Voor diegenen die echt niet langer kunnen wachten is er nog altijd deze route te overwegen:

Ik heb net gisteren gehoord van Engelse trans vrouwen dat dr Curtis in London weer in business in. Wel een grote zak geld meenemen maar goed, nachtboot heen en terug of goedkoop vliegen met eventueel een paar dagen grote stad en het moet te doen zijn...

Wel even afkaarten met zorgverzekering of ze iets vergoeden, met name medicijnen natuurlijk (kan dr Curtis ook leveren) en anders aftrekken van de belasting (denk aan de nodige bewijsstukken!!!!!).

Emailtje voor info naar hem kan nooit kwaad lijkt me.
http://www.transhealth.co.uk/pages/gender_clinic.html

Het is maar een idee :think:
Ziet er interessant uit, alleen komen er bij mij veel vragen op. In hoeverre betrouwbaar? Is het ook voor mensen buiten de UK? Consulten zijn nog redelijk betaalbaar, maar hoe zit dat straks met de hormonen/operaties? En hoe vaak zijn die consulten? Verwijzing nodig?
Je kunt ook geen mailcontact opnemen, en de site is sinds 2011 niet meer bijgewerkt, dus vind het tot nu toe een beetje vaag....
NaomiClareNL

Bericht door NaomiClareNL »

Diegenen in Engeland die de wachtlijsten beu zijn en het kunnen betalen om privé te gaan, gaan vrijwel allemaal naar hem toe.
Een aantal jaar geleden is er een klacht ingediend tegen dr Curtis maar die is ongegrond verklaard en hij is back in business sinds voirg jaar.
Blijkbaar kunnen ze direkt hormonen verstrekken / eigen apotheek. Athans zo heb ik de website gelezen.
Meest problematisch zou kunnen zijn als er iets voorgeschreven gaat worden en het is niet in NL verkrijgbaar.

Ik vermoed dat operaties hoofdzakelijk in Thailand plaats moeten vinden. Er is echter vorig jaar een NHS chirurg privé gegaan (met alle gevolgen van dien voor de NHS SRS wachtlijsten...) dus zou het waarschijnlijk ook daar kunnen. En natuurlijk ook bij de anderszins gebruikelijke chirurgen in de VS en Europa.

Startend vanaf nu kom je zo te zien eerst bij de counsillors, Sharon Fillingham of James Caspian

Maar net als via PIG gaat ook hier op: veel zelf regelen.

Dat er copyright 2011 staat wil naar mijn mening niet zeggen dat er niets veranderd op de site...
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Alice

Bericht door Alice »

Website, Created on 2005-10-21 - Expires on 2015-10-21 - Updated on 2014-08-26

© 2011, er rust sinds 2011 copyright op de inhoud site van de site.
Inderdaad je kunt hem niet mailen, alles gaat per telefoon.

Dr. Curtis kan je hormonen voorschrijven en een fiat geven voor de srs operatie. Die srs moet je wel zelf regelen en vermoedelijk/zeker zelf betalen.
Denk niet dat er een verzekering dit gaat vergoeden en belastingteruggave???
Je verkeerd in een nog slechter positie dan als je via PIG was gegaan, je srs wordt dan wel vergoed, zij het met moeite en pijn, door de verzekeraars.

Als je toch het idee hebt om voor je srs richting Bangkok te laten doen kun je beter en goedkoper een internet psycholoog raadplegen voor je srs letter.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Veronica

Bericht door Veronica »

Met een zak geld is alles mogelijk, anders moet je het met VU/PIG doen.
Afbeelding