PIG vs VU
-
Eva
- Beheerder
- Voornaamwoorden: zij/haar
Re: PIG vs VU
Kan ik me iets bij voorstellen, Anne 
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
-
Venka
Anne,Ik heb zelf nu ook al een aantal gesprekken achter de rug met Alwin. Op zijn tuttige ijdelheid na is hij gewoon een toffe peer en hij is ook een open persoon en je kan ook echt met hem lachen.Zijn begeleiding gaat verder dan enkel mij als patiënt,hij heeft gewoon een uur gesproken met een persoon die met mij moest praten maar niet wist hoe hij om moest gaan met genderdysforie.Voordat hij met Alwin sprak stond die andere man niet echt open voor mij,maar na het gesprek heb ik een heerlijk gesprek gehad met die man. Alwin is de juiste persoon voor mensen als wij en is bereid om ook ver te gaan voor mensen als wij.
-
Paul
Ben het met je eens Aafke. Alwin is zeker een fijne kerel. Kun je goed mee praten, en hij doorziet je meteen.
Lijkt me een goede gesprekspartner voor de twijfelaars onder ons.
Lijkt me een goede gesprekspartner voor de twijfelaars onder ons.
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Een vraag voor de mensen die aan de beurt zijn bij het VU en tegelijkertijd al in een vergevorderd stadium zitten bij de PIG.
Naar aanleiding van dit berichtje uit een ander topic:
En.... Hoe gaat het VU hier mee om, bijvoorbeeld als je al hormonen gebruikt?
Bij mij is dit nu de situatie (zonder hormoongebruik dan). Van het VU zelf heb ik nog geen reactie, maar de endocrinoloog (waarbij ik via de PIG ben gekomen) vind dit niet zo'n goed idee. Bij mij speelt dan ook mee dat de endocrinoloog twijfelt, omdat ik me niet specifiek vrouw of man voel. Ik twijfel echter niet, zeker niet na alle gesprekken bij de PIG en in de gespreksgroepen van Transvisie.
De endocrinoloog gaat nu eerst extra informatie opvragen bij de PIG, maar ook bij het VU, waar ik pas voor 1 gesprek ben geweest.
Wat is de ervaring van anderen? Ik ben benieuwd.
Voor mij was de wachtlijst een rede, maar ook dat het UWV graag zag dat ik onder behandeling was, omdat ik een ZiekteWetuitkering ontvang.
Ik had, omdat het me heel goed beviel bij de PIG, wel wat twijfels over het VU-traject, maar uiteindelijk heb ik toch de wachtlijst afgewacht. Juist omdat ik me niet specifiek vrouw of man voel. Dat "niet echt man of vrouw voelen" kwam ook even aan bod in een voorlichtingsbijeenkomst, afgelopen herfst. Toen besloot ik om door te gaan bij het VU, omdat dat ook een onderzoeksinstituut is en mijn situatie dan ook wordt meegenomen in de onderzoeksresultaten.
Naar aanleiding van dit berichtje uit een ander topic:
Waarom heb je gekozen om het zo te doen? Wachtlijst waarschijnlijk, maar er kunnen natuurlijk andere redenen zijn.Paul schreef:Hey Sandra,
welkom op het forum. Mooie intro.
En interssant om te weten dat je bij PIG al begonnen bent, en dat je dan verder kan bij VU.
Mag ik vragen waarom je deze keuze hebt gemaakt, en waarom je bijvoorbeeld niet alleen het traject van PIG volgt? Ik loop zelf namelijk ook bij PIG, en naar het Vu mag ik pas vanaf september, gok ik.
En.... Hoe gaat het VU hier mee om, bijvoorbeeld als je al hormonen gebruikt?
Bij mij is dit nu de situatie (zonder hormoongebruik dan). Van het VU zelf heb ik nog geen reactie, maar de endocrinoloog (waarbij ik via de PIG ben gekomen) vind dit niet zo'n goed idee. Bij mij speelt dan ook mee dat de endocrinoloog twijfelt, omdat ik me niet specifiek vrouw of man voel. Ik twijfel echter niet, zeker niet na alle gesprekken bij de PIG en in de gespreksgroepen van Transvisie.
De endocrinoloog gaat nu eerst extra informatie opvragen bij de PIG, maar ook bij het VU, waar ik pas voor 1 gesprek ben geweest.
Wat is de ervaring van anderen? Ik ben benieuwd.
Voor mij was de wachtlijst een rede, maar ook dat het UWV graag zag dat ik onder behandeling was, omdat ik een ZiekteWetuitkering ontvang.
Ik had, omdat het me heel goed beviel bij de PIG, wel wat twijfels over het VU-traject, maar uiteindelijk heb ik toch de wachtlijst afgewacht. Juist omdat ik me niet specifiek vrouw of man voel. Dat "niet echt man of vrouw voelen" kwam ook even aan bod in een voorlichtingsbijeenkomst, afgelopen herfst. Toen besloot ik om door te gaan bij het VU, omdat dat ook een onderzoeksinstituut is en mijn situatie dan ook wordt meegenomen in de onderzoeksresultaten.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
-
SandraK
Ik ben bij PIG begonnen om dat ik serieuze twijfels had over mijn m-v identiteit. Ik had het gevoel bij Tanja dat elke uitkomst goed was dus ben ik bij haar gebleven. Ook was ik bij PIG heel tevreden dat er ruimte was om andere dingen uit te zoeken (mijn eigen oud zeer) en dat heeft me erg geholpen om mijn vrouwenstuk helder te krijgen.
Bij PIG heb ik het gevoel dat ik zelf kan bepalen wie of wat ik ben en dat heb ik bij de VU niet. Daar stelt een team deskundigen vast wat er met me aan de hand is. Ik weet trouwens niet of dat waar is want ik ben afgelopen vrijdag voor mijn eerste diagnostische gesprek geweest. Toen het vorig jaar echt duidelijk voor me was dat ik een vrouw was heb ik me aangemeld bij de VU. Eigenlijk alleen voor een toekomstige operatie.
Ik kan nu kiezen uit twee trajecten. Of ik ga verder bij de VU, dat is handig wat betreft verzekeringen en reisafstand, of ik ga via PIG naar België of Duitsland voor een operatie. Ik weet nog niet wat ik ga doen.
Ik voel me thuis bij Tanja omdat ze kijkt naar het totaalplaatje. Afgelopen vrijdag, tijdens mijn eerste gesprek bij De VU zei de psychologe dat ze dat bij hun ook doen. Wat betreft de endocrinoloog zei ze dat het haar logisch leek als ik bij de mijne bleef maar ik weet niet of ze dat kan waarmaken. Ze werkt er pas sinds kort. Nou ja, we zullen wel zien.
Ik vroeg haar nog waarom ik de diagnostische fase en de RLE opnieuw moet doen. Ze zei dat de VU verantwoordelijk is voor de operaties die ze doen en dus hun eigen afwegingen willen maken. Ik snap dat wel en tegelijkertijd: er ligt complete rapportage bij de PIG. Dat zou veel tijd schelen.
Bij PIG heb ik het gevoel dat ik zelf kan bepalen wie of wat ik ben en dat heb ik bij de VU niet. Daar stelt een team deskundigen vast wat er met me aan de hand is. Ik weet trouwens niet of dat waar is want ik ben afgelopen vrijdag voor mijn eerste diagnostische gesprek geweest. Toen het vorig jaar echt duidelijk voor me was dat ik een vrouw was heb ik me aangemeld bij de VU. Eigenlijk alleen voor een toekomstige operatie.
Ik kan nu kiezen uit twee trajecten. Of ik ga verder bij de VU, dat is handig wat betreft verzekeringen en reisafstand, of ik ga via PIG naar België of Duitsland voor een operatie. Ik weet nog niet wat ik ga doen.
Ik voel me thuis bij Tanja omdat ze kijkt naar het totaalplaatje. Afgelopen vrijdag, tijdens mijn eerste gesprek bij De VU zei de psychologe dat ze dat bij hun ook doen. Wat betreft de endocrinoloog zei ze dat het haar logisch leek als ik bij de mijne bleef maar ik weet niet of ze dat kan waarmaken. Ze werkt er pas sinds kort. Nou ja, we zullen wel zien.
Ik vroeg haar nog waarom ik de diagnostische fase en de RLE opnieuw moet doen. Ze zei dat de VU verantwoordelijk is voor de operaties die ze doen en dus hun eigen afwegingen willen maken. Ik snap dat wel en tegelijkertijd: er ligt complete rapportage bij de PIG. Dat zou veel tijd schelen.
Je kunt mijn avonturen volgen op: http://katja01.wordpress.com/" target="_blank
-
SandraK
Nog even iets over hormonen. Wat ik echt heel tof vond van Tanja is dat ik naar de endocrinoloog kon voordat ik zelf de keuze had gemaakt om daadwerkelijk als vrouw te gaan leven. Met het idee van 'kom er maar achter' ben ik begonnen met hormonen voordat ik aan de RLE begon. Zo kon ik zelf ervaren hoe de hormonen me bevielen (heel goed, alles viel op zijn plek). Dit heb ik overigens niet aan de endocrinoloog laten weten. Soms moet je de waarheid een klein beetje buigen om je eigen pad te kunnen volgen.
-
Engel
Hoi Sandra,SandraK schreef:Nog even iets over hormonen. Wat ik echt heel tof vond van Tanja is dat ik naar de endocrinoloog kon voordat ik zelf de keuze had gemaakt om daadwerkelijk als vrouw te gaan leven. Met het idee van 'kom er maar achter' ben ik begonnen met hormonen voordat ik aan de RLE begon.
Is het dan zo dat je bij de VU pas hormonen krijgt als je in de RLE zit?
-
SandraK
Volgens mij wel ja. Na de diagnostische fase, aan het begin van de RLE.
-
Venka
Ja dat is zo en dat is ook zo bij het P.I.G, EngelEngel schreef:Hoi Sandra,SandraK schreef:Nog even iets over hormonen. Wat ik echt heel tof vond van Tanja is dat ik naar de endocrinoloog kon voordat ik zelf de keuze had gemaakt om daadwerkelijk als vrouw te gaan leven. Met het idee van 'kom er maar achter' ben ik begonnen met hormonen voordat ik aan de RLE begon.
Is het dan zo dat je bij de VU pas hormonen krijgt als je in de RLE zit?
Ik volg mijn transitie ook bij het P.I.G. op het moment en ik ben zeer tevreden over de aanpak.Naast mijn genderdysforie neemt mijn psych ook mijn privé leven mee en dat vind ik heel fijn.De sfeer bij het P.I.G. is zeer ontspannen.Zij hebben wel andere protocollen dan het VU en ook een andere aanpak hoe mensen te begeleiden v.w.b. genderdysforie.Ik heb nu best al een aantal gesprekken gehad en mijn psych is overtuigd van mijn vrouw zijn,ik ben stabiel om een transitie te ondergaan.Ik heb verder geen andere psychische problemen maar ik mag nog niet naar een endocrinoloog omdat ik voorlopig nog geen groen licht krijg omdat zij een protocol hebben van ongeveer 4 maand met om de 2 week een gesprek en daarna krijg je een second opinion bij een andere psych.Heeft de psych bij de second opinion dezelfde conclusie als mijn psych bij het P.I.G. dan krijg ik groen licht en mag ik naar een endocrinoloog.Helaas zit er bij mij een pauze in gesprekken om prive redenen en vanaf April ga ik verder met gesprekken en ik hoop in Mei dan ook klaar te zijn met diagnostiek bij het P.I.G.
Ik sta ook bij het VU op de wachtlijst al sinds weet ik al hoe lang maar in Mei ga ik daar ook beginnen met diagnostiek omdat ik geen operatie wil in het buitenland.Het P.I.G. regelt alleen operatie,s in het buitenland.waar en hoe ik mijn RLE(stom iets want ik leef al lang in mijn RLE) doorloop maakt mij niet uit.Ik weet wel als ik mijn transitie bij het VU doorloop dan blijf ik ook bij het P.I.G want ik heb gewoon een fijne psycholoog en met hem praten is gewoon fijn en dat zal ik missen als ik bij het VU straks 1 keer in de 3 maand een gesprek heb met een psych.
-
Raisa
Het is natuurlijk ieders goed recht om 2 trajecten tegelijkertijd te bewandelen maar persoonlijk vind ik dat vrij egocentrisch omdat de wachtlijsten er nodeloos lang door worden.