Conservatieve opvattingen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Dawn
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Conservatieve opvattingen

Bericht door Dawn »

Beste mensen,

Zelf zal ik ook wel eens te scherp gereageerd hebben of onbedoeld op tenen gestaan hebben. Hiervoor dan ook direct mijn welgemeende excuses!

Wat mij van het hart moet is dat ik merk dat er de afgelopen weken in mijn ogen sluipenderwijs lijkt het wel in verschillende topics scherper geschreven wordt steviger stelling genomen dan wel heftiger gereageerd wordt.
Dat het over de grote plas niet fijn gaat, dat er in Nederland zelf mogelijk een achteruitgang plaatsvindt is al erg genoeg.

Het zou mooi zijn als we hier op T-Nl juist wel met elkaar in respectvol gesprek met elkaar kunnen blijven gaan.
Daar is veel voor nodig zowel voor de “zender” als de “ontvanger”

Wat helpt daarbij is na te denken over hoe je bericht bij anderen kan binnenkomen en mogelijk kwetsende dingen achterwege laat bij de zender, en bij de ontvanger dat je niet primair reageert vanuit je eerste gedachte echter eerst probeert te volgen wat de schrijver bedoelt en zo nodig eerst navraag doet wat er bedoelt wordt.

Hiermee bedoel ik niet dat als je iets als akelig ervaart er niets van mag zeggen echter doe het dan wel weloverwogen.

Zelf dacht ik gisteren in dit topic ook eerst aan andere woorden dan “verbijsterend” en toch heb ik die niet gebruikt terwijl ik wel een heb reactie gegeven dat het mij (en volgens mij ook anderen) raakte. Ik wou echter dit keer puur voor mijzelf antwoorden.

Emma, Eva als die reactie unfair was verneem ik dat graag, en voel je vrij deze reactie te verwijderen, te verplaatsen of te dupliceren waar jullie dat nodig vinden
Sweta

Bericht door Sweta »

Emma schreef: 20 feb 2025, 14:41
Elkaar trol noemen om andere oprechte opvattingen is ook niet aan de orde. Maar verwacht wel dat wie de zijde kiest van mensen die minderheden uit proberen te wissen, tegenstand krijgt. De vijand van je vijand is zelden echt je vriend. En ontstaan er ouderwetsche flame wars, dan worden draadjes gesloten.

Een wijs iemand legde me ooit eens uit wat LHB en TIQ met elkaar te maken hebben: ze worden door de bank genomen door dezelfde mensen gemarginaliseerd, belachelijk gemaakt, bestreden, in elkaar geslagen.

Overigens is er wel weer een pikorde onder de letters in de volgorde HLBTIQ. Homomannen die bi-mannen die ooit wel eens een relatie met een vrouw hebben gehad belachelijk maken, enzovoorts. Mensen hebben nogal de neiging om omlaag te gaan trappen als ze zelf getrapt worden, in de hoop dat de aandacht van hen weg verschuift. En zoals je gemerkt hebt ben ik daar niet zo van.
Ik denk dat op politiek gebied niet echt een zijde te kiezen valt. Het is meer kiezen tussen de minst kwaden. In de politiek zou ik zelf zelden vrienden kennen. Mensen zijn te verschillend en verschillen teveel van mening om ze in 1 partij te krijgen. Dat zal vaak tot twist leiden.

Dat het een beetje schuurt, prima, maar elkaar belachelijk maken is inderdaad niet iets waar we heen moeten gaan. Dat zou verschrikkelijk zijn binnen de trans-community. Dit moet een plek zijn voor iedereen die transgender is en transgender gerelateerde gevoelens heeft. Het gaat om opbouwen en niet elkaar afbouwen/afkraken.

Ik hoop dat we deze discussie in goede banen kunnen voortzetten. Het lijkt me een zeer goed idee dat er binnen de trans-community verschillende stromingen zijn van links tot rechts, progressief en conservatief die elkaar op een wijze manier aanvullen.
Serena

Bericht door Serena »

Dawn schreef: 19 feb 2025, 16:59 Lees ik het goed dat ik niet meer met dames mag tennissen, geen dameskleedkamer meer mag gebruiken in het zwembad of sportschool en als ik veroordeeld zou worden tot een gevangenisstraf ik niet bij de dames mag. Dat alles terwijl mijn medische transitie inclusief SRS al 30 jaar geleden plaatsvond ??
Verbijsterend om hier te lezen.
Niet in competitie imho, gewoon op de zondag een potje ballen is natuurlijk prima.
Serena

Bericht door Serena »

Yvonne schreef: 19 feb 2025, 17:46
Serena schreef: 19 feb 2025, 16:15 Ik loop hier heel vaak tegenaan en dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik geen transvriendinnen heb ondanks dat ik dat wel graag zou willen.
Ik ben het op heel veel vlakken eens met Trump en Wilders. Ik vind niet dat "transgender zijn" iets is wat in het lespakket hoort te zitten, dat transvrouwen in de damessport mogen mee doen, of in dezelfde kleedkamer of gevangenis mogen als vrouwen.

Ik denk ook dat de rechten van transgenders juist onder druk is komen te staan omdat we elke vorm van gatekeeping hebben losgelaten.
Travestie en transgenderism onder hetzelfde paraplubegrip hebben geschoven, waardoor mannen met baard en korte rokjes bij de vrouwen gaan plassen. Degenen die in transitie willen niet geduldig genoeg zijn of de moeite er in stoppen om succesvol van geslacht te veranderen. Je kunt van de maatschappij niet verlangen dat omdat je je haar iets langer hebt gegroeid en een rok aanhebt dat ze je niet misgenderen terwijl je nog geen hormoon hebt gezien.

Dan kunnen we wel schuimbekkend op de Dam "trans rights are human rights" gaan schreeuwen en iedereen en zijn moeder die het niet met je eens is een TERF te noemen, maar dat is echt de slechtste PR campagne die we kunnen hebben.
Ik vind dat het overdragen van kennis over het bestaan van mensen die onder het label "transgender" vallen, bij uitstek iets voor het onderwijs. Het is biologie en ook zeker maatschappelijk relevant.

Hoe je tot jou mening ten aanzien van kleedkamers komt is mij een raadsel. Je kan immers aan de buitenkant niet automatisch zomaar zien of iemand transgender is. 🤷🏼‍♀️ D

Wat betreft detentie: Ik hoop dat je beseft dat de staat verantwoordelijk is voor de persoonlijke veiligheid en daaraan gerelateerde lichamelijke integriteit. Lijkt het jou ècht een goed idee om een enkele vrouw in detentie tussen veel mannen te zeggen?

Sport, tja. Ook daar leg je niet uit hoe je tot jouw mening komt. Alvast een kleine tip: Ooit gehoord van PCOS? Of van één van de vele DSD aandoeningen waardoor de hormoonniveaus "van nature" afwijkend zijn? Hoe schaal jij die in?

Mijn mening is: Het is een spectrum! 🌈
Ik had elk individueel standpunt beter moeten onderbouwen en de nuances moeten toevoegen.

Je kunt inderdaad niet altijd aan de buitenkant zien wie trans is en wie niet. Voor kleedkamers zijn echter prima individuele opties beschikbaar, zoals ook bij de meeste zwembaden.

Qua detentie zou het in per individu de afweging van een rechter moeten zijn. Voor levens- en zedendelicten zou iemand sws niet in de vrouwengevangenis moeten komen. Voor bijv. belastingfraude zou dat we kunnen. Iedereen moet verder wel beschermd worden tijdens detentie dus een "derde" vleugel kan prima.
Serena

Bericht door Serena »

DominiqueB schreef: 19 feb 2025, 18:31
Serena schreef: 19 feb 2025, 16:15 Degenen die in transitie willen niet geduldig genoeg zijn of de moeite er in stoppen om succesvol van geslacht te veranderen. Je kunt van de maatschappij niet verlangen dat omdat je je haar iets langer hebt gegroeid en een rok aanhebt dat ze je niet misgenderen terwijl je nog geen hormoon hebt gezien.
Ik heb nog helaas geen HRT fase bereikt maar leef wel volledig als vrouw. Ik ga ook gewoon naar het dames toilet en niet naar de heren.
Als sport doe ik wandelen dus heb geen gedoe met kleedkamers of zo.
Heb overigens geen baard en alleen wat langer haar.
Maar 99,9% ziet mij gewoon als vrouw, De categorie waar jij het waarschijnlijk over hebt is een kleine groep en die heb je binnen alle andere groepen.
Dat kan. Ik zie de toilettendiscussie en identiteitspapierendiscussie als makkelijk aangrijpbare voorbeelden (voor conservatief rechts) die voortvloeien uit dieper liggende problemen. Naar het toilet gaan is hokje dicht, plassen, handen wassen en naar buiten. Dat is heel anders dan pre-op omkleden bij de dames.
Serena

Bericht door Serena »

Frederieke schreef: 19 feb 2025, 19:56 Ik mag dan de laatste tijd niet zoveel meer schrijven en reageren, maar een paar berichten in dit topic die zogenaamd ‘conservatieve opvattingen’ zijn, die zijn wat mij betreft oprecht schokkend. Ik zou bijna zeggen, het wordt tijd om aangifte te doen vanwege discriminatie.

Even voor de duidelijkheid beste @Serena, wat mensen zoals Trump, Musk en Baudet zeggen is niets minder dan: “Jij bestaat niet.” Of, op mezelf betrokken: “Ik besta niet, en wat ik voel(de) dat is onzin.” En dat doet mij pijn. Ik ben nog steeds actief lid van de Protestantse Kerk, ouderling en lid van onze Kerkenraad en ik ben daar niemand tegen gekomen die me op zo’n manier heeft geprobeerd te schofferen. Geen wonder dat je geen (trans)vriend(inn)en hebt.
Het venijn zit hem imo in het steeds radicaler worden van het transactivisme, het gaat zo snel dat men in feite in tien jaar tijd het hele concept man vrouw heeft willen afschaffen. De homo-emancipatie heeft er 60 jaar over gedaan, maar wordt nu vrij breed geaccepteerd. En Trump is altijd best wel pro-lgbt geweest. Namelijk eerste president die als "pro-gay marriage" verkozen is. Hij heeft homo-huwelijken bij hem thuis.

https://www.newsweek.com/donald-trump-m ... ng-1875232

Was tegen uitsluiting van een transvrouw bij de miss verkiezing:

https://www.reuters.com/article/lifesty ... BRE83301Z/

Is vrienden met Caitlyn Jenner en vond het prima dat ze het vrouwentoilet gebruikte.

https://abcnews.go.com/Politics/donald- ... d=38566263

Wat ik zie is dat woke zo ver opgeschoven is naar links dat klassiek liberale ideeën niet een meer als progressief worden gezien.
Serena

Bericht door Serena »

Sweta schreef: 20 feb 2025, 13:54 @Serena Betreft de kleedkamers vind ik dat erg individueel. Het belangrijkste is dat trans en cisgender-vrouwen beschermd zijn. Ikzelf zou in geenzins mijzelf omkleden bij kerels, uiteraard, maar desondanks ik mijn transitie heb gehad en vaginaplastiek heb gedaan voel ik me niet prettig bij cisgender-vrouwen. Puur om het feit dat ik gediscrimineerd kan worden. Ik ben blij voor hen die dat wel kunnen. Ik gun iedereen het geluk toe. Maar ik meng me niet met vreemden voor mijn veiligheid.

Over scholen en kinderen gesproken vind ik dat ze moeten leren iedereen in hun waarde te laten. Of iemand nou autisme heeft, genderdysforie, adhd, borderline etcetera het zijn geen keuzes. En het moet inderdaad niet opgehemeld worden. Als iemand iets dergelijks heeft gaat diegene naar de dokter, psycholoog of psychiater. Ik ben voor speciale scholen. Ik heb zelf op een speciale middelbare school gezeten omdat ik anders gepest zou worden. Op de basisschool werdt ik gepest. Ik weet wel uit verhalen dat vroeger speciale scholen ook geen fijne plekken waren. Dat waren juist probleemscholen. Nu zijn de klassen stukken kleiner en zitten er zelfs 2 leraren op een klas. Ik denk dat we op het gebied van transgenders hier ook meer ontwikkeling moeten doormaken.

Transgender is iemand die van het andere geslacht leeft als waarvan degene geboren is. En er zullen gerust mensen zijn die daar ergens geestelijk tussenin zitten of mensen met andere vorm van chromosomen wat hen tot kenmerken van beide sekse maakt. Travestie is een fetisj dat los staat van transgender. Niets mis mee met het hebben van een fetisj, alleen ik zie geen overeenkomst omdat het vaak puur kleding gericht is en het niet specifiek de wens betekend om in transitie te willen.

Veel moderne vrouwenkleding is gemaakt om (wat misschien negatief klinkt) vrouwen te seksualiseren. Het is natuurlijk een eigen keuze om te bepalen wat je draagt. Naar mijn mening dragen sommige kledingkeuzes niet bij aan de veiligheid en vooral de eerbaarheid van vrouwen. En dat kunnen mensen uiteraard als conservatief zien wat ik in die zin ook ben. Ik heb verder ook niks met termen als LGBT. Ook dat moet iedereen voor zichzelf weten, maar tegenwoordig lijkt het alsof transgenders over een hoop worden gegooid met allerlei seksuele geaardheden. Ik kan mijzelf daar niet in plaatsen.

Ik vind dat we moeten oppassen elkaar trol te noemen omdat diegene een andere mening heeft. Laten we van elkaar leren. Ik vind het juist een zeer goede discussie. @Serena geef vooral je oprechte mening.
Mooie goed onderbouwde reactie.

Ik heb op het meeste denk ik al gereageerd in mijn andere posts dus ik pak alleen nog even het kopje onderwijs mee. Het is goed als kinderen leren iedereen in hun waarde te laten, ook gender non-conforme kinderen. Het gevaar zit hem er voor mij in dat je bij jonge kinderen die net hun puberteit in moeten gaan of daar midden inzitten het zaadje plant dat oncomfortabel zijn in je lichaam en je sociale rol terwijl dat nou juist het universele symptoom is van puberen. LGB zijn in je tienerjaren en op je twintigste realiseren dat het een interessante maar tijdelijke bevlieging was, is heel iets anders dan je op twintigste realiseren dat die dubbele mastectomie toch niet het antwoord was op je struggle.
Mevr B

Bericht door Mevr B »

Danielle schreef: 20 feb 2025, 14:55
Overigens is er wel weer een pikorde onder de letters in de volgorde HLBTIQ. Homomannen die bi-mannen die ooit wel eens een relatie met een vrouw hebben gehad belachelijk maken, enzovoorts.
Throwback naar die keer dat met een vriendin naar Pride ging en er een paar babyqeers haar Gold Star Bisexual t-shirt niet snapten. Boos waren ze, want Gold Star was een nare term enzo. Het kwartje van de tegenstelling had wat tijd nodig om te vallen. :lol:
Hahahaha, ja, ik ben ook een 'GoldStar'....
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... :mrgreen:
Yvonne
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Yvonne »

Er is te weinig azaron op de wereld om de jeuk die ik hier van krijg te bestrijden.

Veiligheid en eerbaarheid van vrouwen versus de gedragen kleding?

Eerbaarheid, really?
Eerbaarheid is de eigenschap die men iemand toekent in zover hij zich gedraagt overeenkomstig de eisen der zedigheid en kuisheid. Men denkt daarbij bijzonder aan het gedrag dat als zodanig naar buiten kenbaar is.
Gedrag dus. Niet de kleding. Wat mij betreft het gedrag van de aanstootnemer. Dat geeft te denken.

Natuurlijk snap ik het verschil tussen travestie (wat vaak een meer show element kent) en de kant van een meer medische transitie. Wat ik ook zie is de enorme overlap.
Het zijn IMHO geen twee losse vakjes, ik zie geen noodzaak om het in te delen in twee losse vakjes. Ik zie het als een spectrum.

Op welke manier zou ik mij bedreigd "moeten" voelen als ik in een gezamenlijke kleedkamer de ruimte mag delen met iemand die voorzien is van een ander geslachtsdeel?
Je bent daar voor het omkleden 🤷🏼‍♀️

Wat betreft detentie : Vrouwe Justitia heeft een blinddoek om. Al heel veel jaren. Daar is een goede reden voor. 💋
Laatst gewijzigd door Yvonne op 21 feb 2025, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
100% Myself 💟
Intimiteit en Sex Positive ❤️🌈🔥🌸🍀
Mevr B

Bericht door Mevr B »

Serena schreef: 21 feb 2025, 06:06
Mooie goed onderbouwde reactie.

Ik heb op het meeste denk ik al gereageerd in mijn andere posts dus ik pak alleen nog even het kopje onderwijs mee. Het is goed als kinderen leren iedereen in hun waarde te laten, ook gender non-conforme kinderen. Het gevaar zit hem er voor mij in dat je bij jonge kinderen die net hun puberteit in moeten gaan of daar midden inzitten het zaadje plant dat oncomfortabel zijn in je lichaam en je sociale rol terwijl dat nou juist het universele symptoom is van puberen. LGB zijn in je tienerjaren en op je twintigste realiseren dat het een interessante maar tijdelijke bevlieging was, is heel iets anders dan je op twintigste realiseren dat die dubbele mastectomie toch niet het antwoord was op je struggle.
Onderstreping van mij.
En dat is nu net niet waar.
Hiermee doe je dus meeliften op gasten als T vd Brink die het consequent een fase noemen.
Of het raaskallen van gasten als G v Meijeren.

Als je doorvraagt dan blijkt dat de puber in kwestie vaak al vanaf zeer jonge leeftijd probleem met het geslacht ervaart.
Bij navraag bij mijn moeder bleek dat ze het op 3 jarige leeftijd al had opgemerkt bij mij.
Alleen wegens gebrek aan kennis er niks mee had gedaan.
Je schuift hier dus ook het zorgvuldige proces opzij welke door de ziekenhuizen gevolgd wordt qua gender.

Ergo, je verspreid hier een complot.
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... :mrgreen: