Geaardheid / Voorkeur (openbare sectie)

Pas ik nou in een hokje of niet?
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Geaardheid / Voorkeur (openbare sectie)

Bericht door Arike »

EvaVanA schreef: is dat de cultuur waarin je opgroeit vooral remmetjes aanbrengt in je ontwikkeling.
Anders was ik ook wel veel eerder vrouwenkleding gaan dragen... :roll:
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Tyler
Berichten: 381
Lid geworden op: 08 mei 2012, 10:47
Gender: Trans FtM
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Geaardheid / Voorkeur (openbare sectie)

Bericht door Tyler »

Mee eens. Het zet er alleen een rem op. Geaardheid, gender identiteit etc zijn aangeboren. De enorme hoeveelheid neurologisch onderzoek dat ik heb gelezen is het daar allemaal over eens. Geaardheid ontwikkeld zich aan de hand van de verhoudingen van geslachtshormonen tijdens de zwangerschap. Het zou heel goed kunnen dat dat ook invloed heeft op de ontwikkeling van gender identiteit en dat er daarom een samenhang is tussen homoseksualiteit en transgenders. Ik heb nog geen onderzoek kunnen vinden wat dat bevestigd.
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Geaardheid / Voorkeur (openbare sectie)

Bericht door Eva »

Judith schreef:Mijn remsysteem is zonder ABS dus ik schiet te vaak door met gedachtes in alle vormen...
Het ABS-lampje in de Oude Schicht brandt al enige tijd, maar dat is een ander onderwerp, hihi
Doorschieten in gedachten en vooral gevoelens kent vrijwel iedereen van ons, Judith ;)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Geaardheid / Voorkeur (openbare sectie)

Bericht door Eva »

Tyler schreef:Mee eens. Het zet er alleen een rem op. Geaardheid, gender identiteit etc zijn aangeboren. De enorme hoeveelheid neurologisch onderzoek dat ik heb gelezen is het daar allemaal over eens. Geaardheid ontwikkeld zich aan de hand van de verhoudingen van geslachtshormonen tijdens de zwangerschap. Het zou heel goed kunnen dat dat ook invloed heeft op de ontwikkeling van gender identiteit en dat er daarom een samenhang is tussen homoseksualiteit en transgenders. Ik heb nog geen onderzoek kunnen vinden wat dat bevestigd.
Ik ben daar allerminst van overtuigd, Tyler. Ik beperk me even tot geaardheid. Seksualiteit, als je wilt. Wetenschappelijke onderzoeken neem ik niet in alle gevallen serieus (door ervaring), maar zeker als er geen 'papers' over te vinden zijn meen ik niet dat dit een bewijs van 'niet aanwezig' zou mogen zijn.

Bij toeval sprak ik gisteren met een vrouw met een zogenoemde allochtone achtergrond. Als zij op vakantie gaat in het land waar haar grootouders zijn geboren valt het haar op dat het percentage homoseksuele mensen opvallend groot is.
Wij hebben die ervaring feitelijk ook. Wij wonen tamelijk dicht bij de bible belt en het percentage homoseksuele mensen uit die gemeenten is aanzienlijk hoger dan uit Amersfoort zelf. Nurture dus, denk ik. Hoe meer het onderdrukt wordt (moet worden) hoe eerder het verzet daartegen zich op een of andere manier uit.

Genderidentiteit?
Verklaren kan ik het niet, maar ik denk dat dit dieper zit. In wezen staat het ook los van elkaar. De enige overeenkomst is wellicht de periode van onderdrukken en zelfs dat geldt bij lange na niet voor iedere T.

Terug naar geaardheid
Ik geloof niet in een 100 procent hetero of een 100 procent homo. Je wordt ergens in het midden geboren. De eens iets meer H en de ander iets meer H. Op dit vlak staat voor mij vast dat cultuur een erg belangrijke rol speelt.
Mensen die zich realiseren dat ze niet 100 procent H (of H) zijn hebben in elk geval wel een voorsprong ;)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Hexley
Berichten: 134
Lid geworden op: 02 apr 2012, 11:17
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Geaardheid / Voorkeur (openbare sectie)

Bericht door Hexley »

Merel77 schreef:Tien procent van de vrouwen is lesbisch, tachtig procent van de T's. Betekent dat dan sowieso niet dat 1 op de 8 T's echt lesbisch is? En kan iedere T dan niet gaan roepen dat zij toevallig bij die 1 op de 8 horen? Als het bij jongeren al veel en veel minder dan 80 procent is (ja ja, dat weet ik ook sinds een paar dagen) zijn de jonge T's die dan wel lesbisch zijn dan wel allemaal echt lesbisch?
Ik weet het niet hoor, ik zag laatst iemand ook zeggen dat het in de VS en EU overal zo is. Maar volgens een onderzoekje uit Malaga (2011) is zo'n 75% in Spanje hetero. Waar komt zo'n extreem verschil vandaan? Iets anders wat me ook is opgevallen, dat is dat in Barcelona slechts 10% niet door de diagnose komt. Volgens dat zelfde onderzoekje uit Malaga was dat 50% actief of actief is geweest in de prostitutie. Dat is vrij laag meestal ligt het op 75% of meer, maar zou dat niet min of meer de oorzaak kunnen zijn? Dus dat het ontbreken van een redelijk sociaal vangnet de lesbische tegen houdt,... Is het hoge aantal lesbo's in Nederland niet gewoon iets positiefs?
EvaVanA schreef:Terug naar geaardheid
Ik geloof niet in een 100 procent hetero of een 100 procent homo. Je wordt ergens in het midden geboren. De eens iets meer H en de ander iets meer H. Op dit vlak staat voor mij vast dat cultuur een erg belangrijke rol speelt.
Mensen die zich realiseren dat ze niet 100 procent H (of H) zijn hebben in elk geval wel een voorsprong ;)
Ik zou dat onderzoek voor de percentages even moeten opzoeken. Maar men had naast hetero, bi en homo/lesbo ook meer hetero homo/lesbo dan en meer homo/lesbo dan hetero,...
Afbeelding
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Geaardheid / Voorkeur (openbare sectie)

Bericht door Jessy »

EvaVanA schreef:Terug naar geaardheid
Ik geloof niet in een 100 procent hetero of een 100 procent homo. Je wordt ergens in het midden geboren. De eens iets meer H en de ander iets meer H. Op dit vlak staat voor mij vast dat cultuur een erg belangrijke rol speelt.
Mensen die zich realiseren dat ze niet 100 procent H (of H) zijn hebben in elk geval wel een voorsprong ;)
Hier kan ik me niet echt in vinden.
Ik heb me altijd aangetrokken gevoeld tot vrouwen, en enkel tot vrouwen. Dat is nooit anders geweest. Ik ben ervan overtuigd dat dit is wie ik ben, en niet hoe ik ben gemaakt door opvoeding en/of sociale normen.

En voordat iemand het aanhaalt, ja ik heb aangegeven misschien in de toekomst open te staan voor een man. Maar dat heeft te maken met het T zijn, dus puur gericht op geaardheid laat ik dit even buiten beschouwing.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Tyler
Berichten: 381
Lid geworden op: 08 mei 2012, 10:47
Gender: Trans FtM
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Geaardheid / Voorkeur (openbare sectie)

Bericht door Tyler »

Sorry Eva maar ik ben het gewoon echt niet met je eens. In een omgeving waar iets onderdrukt wordt valt iets meer op als het toch naar voren komt. En als je iets juist ontwikkeld doordat het onderdrukt wordt waarom is dan niet half Nederland trans? Of pyromaan? Of pedo? Is zo'n systeem niet volledig in strijd met de evolutie? Trouwens, ik heb het over in de richting van 20 publicaties uit verschillende landen en onafhankelijk onderzoek. Ik wil geen ruzie maar je bent wel erg dogmatisch ingesteld wat dit betreft.
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Geaardheid / Voorkeur (openbare sectie)

Bericht door Hedwich »

EvaVanA schreef:Bij toeval sprak ik gisteren met een vrouw met een zogenoemde allochtone achtergrond. Als zij op vakantie gaat in het land waar haar grootouders zijn geboren valt het haar op dat het percentage homoseksuele mensen opvallend groot is.
Wij hebben die ervaring feitelijk ook. Wij wonen tamelijk dicht bij de bible belt en het percentage homoseksuele mensen uit die gemeenten is aanzienlijk hoger dan uit Amersfoort zelf. Nurture dus, denk ik. Hoe meer het onderdrukt wordt (moet worden) hoe eerder het verzet daartegen zich op een of andere manier uit.
Mijn ervaring met de biblebelt maar ook met andere meer heteronormatieve oorden (zoals in India) is, dat homoseksuelen daar ook echt HOMO's zijn. Compleet met roddelcircuit, waarbij de mensen die de grootste hetero-uitstraling plegen te presenteren juist de meest gedetailleerde fantasieën op de toehoorders plegen los te laten ("heb je 't al gehoord? En dat doet 'ie vast dit of dat met die of die en dat is heel erg vies...")

Is de norm minder streng (op andere plaatsen), dan is geaardheid veel minder een onderwerp van hokjesdenken, is het veel minder aan de rode, is het veel minder een issue of iemand homo, hetero of weet ik wat is, laat staan man of vrouw. En zijn er dus eigenlijk ook veel minder homo's.

In een weinig heteronormatieve omgeving kun je een keer als man met een man naar bed gaan zonder homo te zijn. In een meer heteronormatieve omgeving maakt een keer handje vasthouden je gelijk tot "relnicht".
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Geaardheid / Voorkeur (openbare sectie)

Bericht door Eva »

Nou, we mogen het hier best wel met elkaar oneens zijn hoor en ruzie daarover krijg je niet zo snel met mij. Wel één opmerking over dogmatisch: deze term wordt vaak kleinerend gebruikt voor een beperkte manier van denken. Ik meen echter dat ik juist niet beperkt denk op dit onderwerp, maar we gaan daar echt geen ruzie over maken! :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Geaardheid / Voorkeur (openbare sectie)

Bericht door Jessy »

Als ik me niet vergis, is een dogma een niet-bewijsbare stelling. Dus ik neem aan dat "dogmatisch denken" daarvan afgeleid is? Want dan betekent het toch iets anders. Is alleszins geen kleinerend woord, voor zover ik weet (maar context kan dat natuurlijk nog wel zijn).
Hedwich schreef:Is de norm minder streng (op andere plaatsen), dan is geaardheid veel minder een onderwerp van hokjesdenken, is het veel minder aan de rode, is het veel minder een issue of iemand homo, hetero of weet ik wat is, laat staan man of vrouw. En zijn er dus eigenlijk ook veel minder homo's.
Maar "minder homo's" kan het gevolg zijn van een weinig heteronormatieve omgeving, zoals je aanhaalt. Dus gewoon minder mensen die deze stempel krijgen.
Ik denk niet dat er dan ook minder zullen zijn. Wellicht hoor je er gewoon minder over omdat het geen taboe, en dus geen sensatie-onderwerp is.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Plaats reactie