Nieuwe chat! Zie dit topic.

Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Jeste »

Venusss schreef:kleine toevoeging want het woord "Queer" komt van "Questioning". Voor de omgeving is een queer is een groot vraagteken/mysterie. De term queer ontstond vroeger tijdens de punkscene waarbij het onbekend was of iemand man of vrouw was. Iemand die queer is voor zichzelf nog zoekende. Als queer zijnde doet iemands geaardheid en geslacht er niet toe. Queer is niet vergelijkbaar met travestie.
Inderdaad. Goed dat je dat opschrijft.
Gek genoeg wordt in Duitsland "queer" ook wel weer gebruikt voor, om het maar even zo te noemen, gewoon homo, danwel lesbisch. Dat ik nu Duitsland noem is, omdat ik het daarvan toevallig weet. Misschien is dat in andere taalgebieden ook wel zo, of juist weer helemaal anders.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Nate_0 »

Venusss schreef:kleine toevoeging want het woord "Queer" komt van "Questioning". Voor de omgeving is een queer is een groot vraagteken/mysterie. De term queer ontstond vroeger tijdens de punkscene waarbij het onbekend was of iemand man of vrouw was. Iemand die queer is voor zichzelf nog zoekende. Als queer zijnde doet iemands geaardheid en geslacht er niet toe. Queer is niet vergelijkbaar met travestie.
Uh, nee hoor Venus... Queer is het al bestaande woord voor "vreemd"/"eigenaardig" in Engeland. Op een gegeven moment werd dit als scheldwoord gebruikt voor homo's/flamboyante mannen (met name) omdat die in die tijd vreemd en eigenaardig waren, vanaf ongeveer laat 1800. De vreemde eend in de bijt, als het ware. Eind 20ste eeuw werd deze naam 'geclaimd' door de LGBT+ community, zodat het minder een negatieve zwang kreeg. Dan heb ik het dus over de jaren 80/90, omdat de community iets zocht wat 'lekker bekte' voor bij protesten, en wat LGBT+ wat beter dekte dan 'gay' of 'lesbian'.

Ik denk dat je in de war bent met de discussie over de betekens van de "Q" in LGBTQIA--sommige mensen vinden dat deze "questioning" betekent en andere mensen vinden dat hij voor "questioning" staat. De meeste bronnen gaan hierbij uit van queer.

Queer is bedoeld als parapluterm, dus iedereen die onder de LGBT+ valt, vandaar dat het ook door homo's en lesbiennes wordt gebruikt. Het is inderdaad zo dat het wereldwijd op sommige plaatsen wel wordt gebruikt en op andere plaatsen niet. Wanneer het specifiek over iemands' gender gaat, wordt vaak 'genderqueer' gebruikt, wat dan weer doelt op alle verschillende gendervarianten (nonbinary/agender/transgender/genderfluid/etc.).
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Nate_0 »

RE: de chat...

Ik heb geen idee waarom je nu loopt te roepen dat ik negatief bezig ben of iets dergelijks, en waarom jij meent dat het vanuit de punk scene komt terwijl de geschiedenis (etymologie) van het woord queer wel redelijk duidelijk te volgen is. Dit staat dan ook op alle sites die ik zo kan vinden, en ik zou nog steeds graag bewijs zien voor je theorie, die verder strekt dan "ik ben Brits en punkliefhebber".

In de chat noemde je ook dat er in het artikel (https://www.bustle.com/articles/139727- ... -community) "it depends on who you ask" staat, alsof het om het ontstaan van de term gaat, wat niet waar is. Het was enkel over de vraag of queer offensive is of niet, dus eigenlijk wat hier in het topic ook al naar voren kwam/duidelijk bleek.

EDIT: Quote uit het artikel mbt. de originele betekenis(sen) van het woord queer en het gebruik van queer door de eeuwen:
In terms of etymology, "queer" has a pretty interesting background. There are a lot of competing theories about what the word "queer originally meant, but in summation, it always meant "not straight." So as Cara over at Autostraddle points out,"“queer” set itself up as “not straight” centuries before “straight” had even been thought about as a sexual identity. For a while, "queer" had a lot of connotative uses as well, implying that people were drunk, giddy, or happy.

By the early 1900s, "queer" became used to reference homosexuals both by people within the community (Gertrude Stein in her poetry, for example) and people outside of the community (newspapers, for instance). Mostly, "queer" was used in a negative fashion in the way that words like "d*ke" or "f*gg*t" were, and this became even more popular in the 1950s and beyond. Therein, many people who are middle aged or older have some strong negative associations with the word, particularly because of bullying and harassment at school.

Now, many people are making an effort to reclaim the word queer, arguing that the word is more inclusive, and pointing out that by reclaiming a word, the community can have ownership and power over a word once used to hurt them. This movement to reclaim "queer" started in the 1980s and has become progressively more popular in the decades since, though it's still a divisive concept.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Waarom mag in de VS het woord shemale niet gebruikt worden en in Europa wel?

Bericht door Eva »

Wij menen dat het oorspronkelijke topic voldoende is belicht. Er ontstaat nu een complete exegese over een nauwelijks verwant onderwerp. Ergernis en klachten zijn het resultaat.
Tijd voor een slotje.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)