Nieuwe chat! Zie dit topic.

Wachttijd de Vaart

Psychologen en procedures
SearchingLady
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:39
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door SearchingLady »

Marije schreef: 18 mei 2022, 09:48 Nee hoor. Drie kan ook. Ik heb drie sessies gehad. Dan krijg je in elke sessie vragen waarmee ze controleren wat je in de andere sessies hebt gezegd.
Dat is erg snel! Maar ik zie dat jij bij PsyTrans zit, toch? Ik heb bij de intake en daarna echt hard gestuurd op het zo snel mogelijk afronden van de diagnostiek. Het antwoord wat ik steeds kreeg bij De Vaart is ongeveer 8 sessies. Het is wellicht afhankelijk van waar je je inschrijft. Aangezien dit topic specifiek over De Vaart gaat zou ik zeggen dat 7/8 sessies wel realistisch is als er geen bijzonderheden zij waar ze dieper op willen ingaan.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Annabel »

Het rare blijft dat voor de dezelfde diagnosestelling er zo veel manieren zijn om deze te toetsen. Elke instantie schijnt wel een eigen waslijst te hebben die ze willen afwerken. Bij de Vaart hebben ze blijkbaar een lijst met punten die ze relatief snel doen (wel 8 gesprekken, maar dit wordt in korte tijd gedaan), tegenover het AUMC waar je gerust 6 tot 8 gesprekken kan hebben, maar dan met een interval van een maand of langer. Deze willekeur geeft al aan dat die diagnose onnodig gecompliceerd wordt gemaakt en dan kan je je afvragen wat het nut er van is in de huidige vorm.
Overigens heb ik de diagnose bij het Radboud gehad in 2 gesprekjes, dus in totaal zo'n 2.5 uur praten tot diagnosestelling. Maar ik had wel mijn huiswerk al gedaan.
Gebruikersavatar
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Verkaasd »

Annabel schreef: 18 mei 2022, 22:36 Het rare blijft dat voor de dezelfde diagnosestelling er zo veel manieren zijn om deze te toetsen. Elke instantie schijnt wel een eigen waslijst te hebben die ze willen afwerken. Bij de Vaart hebben ze blijkbaar een lijst met punten die ze relatief snel doen (wel 8 gesprekken, maar dit wordt in korte tijd gedaan), tegenover het AUMC waar je gerust 6 tot 8 gesprekken kan hebben, maar dan met een interval van een maand of langer. Deze willekeur geeft al aan dat die diagnose onnodig gecompliceerd wordt gemaakt en dan kan je je afvragen wat het nut er van is in de huidige vorm.
Overigens heb ik de diagnose bij het Radboud gehad in 2 gesprekjes, dus in totaal zo'n 2.5 uur praten tot diagnosestelling. Maar ik had wel mijn huiswerk al gedaan.
Kan je a.u.b het huiswerk delen met de rest van de klas
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Gebruikersavatar
EmilyFara
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 sep 2021, 20:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Breda

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door EmilyFara »

Verkaasd schreef: 22 mei 2022, 21:08
Annabel schreef: 18 mei 2022, 22:36 Het rare blijft dat voor de dezelfde diagnosestelling er zo veel manieren zijn om deze te toetsen. Elke instantie schijnt wel een eigen waslijst te hebben die ze willen afwerken. Bij de Vaart hebben ze blijkbaar een lijst met punten die ze relatief snel doen (wel 8 gesprekken, maar dit wordt in korte tijd gedaan), tegenover het AUMC waar je gerust 6 tot 8 gesprekken kan hebben, maar dan met een interval van een maand of langer. Deze willekeur geeft al aan dat die diagnose onnodig gecompliceerd wordt gemaakt en dan kan je je afvragen wat het nut er van is in de huidige vorm.
Overigens heb ik de diagnose bij het Radboud gehad in 2 gesprekjes, dus in totaal zo'n 2.5 uur praten tot diagnosestelling. Maar ik had wel mijn huiswerk al gedaan.
Kan je a.u.b het huiswerk delen met de rest van de klas
Ik heb nu (na 1 gesprek) huiswerk gekregen. En dat was het maken van mijn eigen levensverhaal. Ik zal updaten als ik meer krijg.
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Marije »

Ik denk dat hen bedoelt is wat @Annabel gedaan heeft om er met 2 sessies doorheen te gaan.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Don
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 mei 2022, 01:35
Gender: Trans FtM

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Don »

Bij mij ging het vanaf de intake tot aan het groen licht vrij snel gelukkig, maar vervolgens duurde het nog best eventjes voordat ik kon beginnen met hormonen. De intake had ik in november, in augustus het jaar erop had ik groen licht en toen moest ik wachten tot december voordat ik kon beginnen met hormonen. Na de intake heb ik nog 2 gesprekken gehad, maar er zat een flinke tijd tussen de gesprekken. Als verklaring daarvoor gaven ze aan dat er minimaal een jaar tijd tussen moest zitten, tussen de intake en het begin van de hormonen. Anders zou de verzekering het niet dekken. Maargoed, dat is inmiddels dus 13 jaar geleden, dus er zal wel het een en ander veranderd zijn.

Volgens mij psycholoog had ik niet veel gesprekken nodig omdat ik al volledig leefde als man. Hij zei dat er anders nog een real-life fase moest plaatsvinden van een jaar. De 2 gesprekken na de intake waren voornamelijk voor de sier volgens mij, want tijdens de intake zei hij al dat hij het zou bespreken in het team maar dat het voor hem al duidelijk was. De vervolggesprekken waren ook bizar kort, 10min ofzo.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Eva »

13 jaar geleden? Dat was dan niet bij De Vaart, denk ik?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Don
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 mei 2022, 01:35
Gender: Trans FtM

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Don »

Owja, dat was wel handig geweest om er bij te zeggen 😅 Nee, dat was bij het UMCG in Groningen.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Marije »

Gelukkig is er veel veranderd. 5 maand van intake naar HRT. Voornamelijk zo traag omdat de Psych op zich liet wachten. Kerst en oud en nieuw koste me ook twee weken.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Verkaasd »

Marije schreef: 23 mei 2022, 11:51 Ik denk dat hen bedoelt is wat @Annabel gedaan heeft om er met 2 sessies doorheen te gaan.
Ja ik wil dat echt weten. Ik wil mn leven terug
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op