Nieuwe chat! Zie dit topic.

Wachttijd de Vaart

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Annabel »

Dank je @Marije :think: :lol:

Elke transitie is anders uiteraard, en dus ook het verloop, ik jouw geval zal dat dus anders lopen en de punten zijn misschien niet toepasbaar, maar hieronder mijn huiswerk dan.

Ik zag het als een interview voor een baan, en de taakbeschrijving is de DSM-5. Hier staat op bladzijde 452/453 het volgende:
Gender Dysphoria in Adolescents and Adults 302.85 (F64.1)
A. A marked incongruence between one’s experienced/expressed gender and assigned
gender, of at least 6 months’ duration, as manifested by at least two of the following:
1. A marked incongruence between one’s experienced/expressed gender and primary and/or secondary sex characteristics (or in young adolescents, the anticipated secondary sex characteristics).
2. A strong desire to be rid of one’s primary and/or secondary sex characteristics because of a marked incongruence with one’s experienced/expressed gender (or in young adolescents, a desire to prevent the development of the anticipated secondary sex characteristics).
3. A strong desire for the primary and/or secondary sex characteristics of the other gender.
4. A strong desire to be of the other gender (or some alternative gender different from one’s assigned gender).
5. A strong desire to be treated as the other gender (or some alternative gender different from one’s assigned gender).
6. A strong conviction that one has the typical feelings and reactions of the other gender (or some alternative gender different from one’s assigned gender).

B. The condition is associated with clinically significant distress or impairment in social, occupational, or other important areas of functioning.
Nou twijfel ik er niet aan dat iedereen die dit leest absoluut deze punten waar kan maken, maar het gaat om het documenteren van deze punten. Bijvoorbeeld ook belangrijk bij een baan zoeken zijn de referenties, en in dit geval zijn het dus (professionele) mensen die kunnen waarborgen dat deze gevoelens er zijn en dat je gevoelens er al langer zijn!

Ik ben bij een ‘normale’ psycholoog geweest en inderdaad een levensverhaal opgesteld. Deze psycholoog heeft me dus al stoornisvrij verklaart (op de genderincongruentie/dysforie na dan). Ik heb hem toen een nette brief laten dicteren waaruit dit blijkt en iets persoonlijks erin laten zetten over mijn transformatie.
De logopedist heb ik ook al bezocht toen ik nog op de wachtlijst stond. Ook die heeft een verhaal geschreven over mijn veranderingen in stem, maar ook uiterlijk en gevoelens.
Ik had ook al mijn naam en geslacht gewijzigd in de BRP via een externe deskundigenverklaring bij het AUMC.
En op werk en omgeving was ik al lang bekend als Annabel.
Al deze info heb ik aangeleverd denkende aan de puntjes hierboven, dat samen met een inleidende brief over mijn gedane stappen, gevoelens van vroeger en nu, en wensen in de verdere transitie.

Maar uiteindelijk komt het neer op wat @Don ook al zei. Leef zo veel mogelijk zoals je wilt leven en wees jezelf! Dat willen ze uiteindelijk namelijk zien. Ze hebben alleen veel informatie nodig en die moet je dus al geven voordat je begint aan de gesprekken.

Overigens wilde ik er wel even bij zeggen dat ik het ook niet eens ben met de keuring die het soms lijkt. En ik heb ook de verhalen gehoord van de absurde vragen die gesteld kunnen worden! Die kunnen echt niet!

Maar om het nog wel een beetje on-topic te houden:
Ik heb alleen het vermoeden dat de Vaart meer een standaardlijstje afwerkt? Of niet?
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door San(ne) »

De behandelingen van de vaart hebben de volgende vaste punten(na de intake van een sessie) met voor mij het aantal sessies dat hieraan gewijd was er achter:

1 behandelplan opstellen en bespreken (1 sessie)
2 levensverhaal opstellen (thuis) en bespreken (2 sessies)
3 psychologische vragenlijst invullen (1 sessie)
4 uitkomst vragenlijsten bespreken (1 sessie)
5 ouders/partner oid mee (1 sessie)
6 bespreken mastectomie, risico’s en soorten ingrepen die er zijn (of andere gewenste ingreep) (1 sessie)
7 bespreken eindverslag psycholoog (1 sessie)

En ik had ergens nog 1 extra sessie vanwege het feit dat ik het nog met mijn ouders moest bespreken en wat handvatten wilde waar je dan begint. Dus in totaal 9 gesprekken. Daarliet dan nog de verplichte second opinion bij van de psychiater over een paar weken. Dat is als het goed is ook 1 sessie.

Als je ook HRT wilt komt daar nog info over endocrinologie bij, maar aangezien ik 2 sessies na 20 minuten buiten stond had dat wel ergens in een bestaande sessie gepast. Misschien lukt het ook wel je levensverhaal in 1 sessie te doen. Maarja, 7 of 8 sessies maakt ook niet zo veel uit.

Dus, hier kun je je huiswerk op afstemmen.
SearchingLady
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:39
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door SearchingLady »

San(ne) schreef: 23 mei 2022, 22:14 Als je ook HRT wilt komt daar nog info over endocrinologie bij, maar aangezien ik 2 sessies na 20 minuten buiten stond had dat wel ergens in een bestaande sessie gepast. Misschien lukt het ook wel je levensverhaal in 1 sessie te doen. Maarja, 7 of 8 sessies maakt ook niet zo veel uit.

Dus, hier kun je je huiswerk op afstemmen.
Na 20 minuten al weer buiten? Ik hoop dat je niet van erg ver kwam. Ik vond 45 minuten sessies al erg kort met 2 uur reistijd totaal.
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door San(ne) »

SearchingLady schreef: 23 mei 2022, 22:32 Na 20 minuten al weer buiten? Ik hoop dat je niet van erg ver kwam. Ik vond 45 minuten sessies al erg kort met 2 uur reistijd totaal.
Tsja, voor mij was het inderdaad ook 2 uur rijden, een retourtje.
Gelukkig rijd ik een leaseauto met tankpas en kon ik er telkens langs onderweg naar werk, moest toch die kant op.

Verder kun je er ook voor kiezen om vaker online je afspraak te doen. Ik heb dat maar 2 keer gedaan, maar er werd mij wel altijd de optie geboden om dat te doen.
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door San(ne) »

Nou, als iemand naar de psychiater in Assen moet voor de "second opinion" zou ik er een leuk uitje van maken.
Na 40 minuten stond ik in elk geval weer buiten. Totale tijd in de auto einde dag: 4,5 uur..
En echt een gesprek van niks. De psychiater was in elk geval niet superbekend met trans issues. Hij werkte ook nog maar pas voor De Vaart. Aardig persoon, maar alles wat hij vroeg klonk erg 80's.. Hij keek ook een beetje glazig toen ik over mijn master Gender Studies vertelde :mrgreen:
Ook nog even de vraag de gehad of en waarom ik dan niet een transman wil zijn. De bingokaart "stereotype vragen" was weer vol zegmaar.

Gelukkig had ik mijn mountainbike in de auto gepropt, nog een mooi rondje gefietst in Drenthe en weer huiswaarts gekeerd.

Anderen al ervaringen met dat psychgesprek bij De Vaart?
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Marije »

Bij PsyTrans sturen ze je naar Zwolle. Een kort gesprek met een aardige dame, ongeveer 20 minuten, en letterlijk 5 minuten met de Psychiater. Gelukkig voor mij 20 minuten rijden. Geke mag het over een paar weken vanuit haar woonplaats helemaal doen.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb nooit met de psychiater die mij uiteindelijk groen licht heeft gegeven gesproken.
Irene
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Marije »

Irene_de_Vreede schreef: 15 jun 2022, 21:57 Ik heb nooit met de psychiater die mij uiteindelijk groen licht heeft gegeven gesproken.
Klopt, jij hebt het UMC traject gevolgd. Bij de GGZ is dit wel normaal. Allebei de trajecten hebben voor en nadelen. Momenteel is de GGZ gewoon veel en veel sneller maar meer bezoekjes op verschillende plekken en meer zelf doen.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
EvelienArts
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 nov 2015, 13:53
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Boxmeer

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door EvelienArts »

Ik heb 3 weken geleden ongeveer mijn gesprek gehad met de psychiater. ook ik 4.5 uur totaal gereden voor gesprek van 30-45 minuten. Heel aardige man en gaf me ook groen licht. Was redelijk goed voorbereid. Maar het is gewoon zo'n verplicht nummertje waar je 200-220km voor moet rijden .
04-09-21 volledig uit de kast
10-02-22 aanpassing voornaam/geslacht BRP
03-03-22 eerste gesprek de vaart
29-08-22 start HRT
20-09-23 verwijzing SRS
14-12-23 start MKVelsen t.b.v. SRS
23-04-24 SRS bij MKVelsen :hbeat:
Gebruikersavatar
EmilyFara
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 sep 2021, 20:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Breda

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door EmilyFara »

EvelienArts schreef: 16 jun 2022, 08:45 Ik heb 3 weken geleden ongeveer mijn gesprek gehad met de psychiater. ook ik 4.5 uur totaal gereden voor gesprek van 30-45 minuten. Heel aardige man en gaf me ook groen licht. Was redelijk goed voorbereid. Maar het is gewoon zo'n verplicht nummertje waar je 200-220km voor moet rijden .
Oef, ik moet van Breda en zit 'gelukkig' bij Waddinxveen en dat is 'maar' een uur heen en een uur terug. Maar houd mijn hart vast voor wanneer ik naar Assen moet.
Time will tell... sooner or later... Time will tell...