Wachttijd de Vaart

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door San(ne) »

EmilyFara schreef: 26 jun 2022, 14:14 Ik heb pas m'n eerste gesprek met regie behandelaar gehad. En het was een praatje, werd niet echt ergens over gehad. Daarna moest ik een vragenlijst invullen waar ik zo mee klaar was. Psych vroeg of ik het thuis wou doen in plaats van daar in stilte achter de laptop te zitten. Ik begin me hier redelijk aan te irriteren. Ik ben 4 afspraken verder en niets opgeschoten.
1. Een intake gesprek.
2. Een kennismakingsgesprek met het persoon waarmee ik de intake had gedaan, dat was dus nergens voor nodig.
3. Een gesprek over levensverhaal.
4. Een kennismaking met regiebehandelaar en vragenlijst. De kennismaking had bij het levensverhaal gekund die ik toch op had moeten sturen. De vragenlijst had ik thuis kunnen doen.

Dat waren al 2 gesprekken korter kunnen zijn. Voor zover zijn 2/4 afspraken nutteloze tijd en benzineverspilling geweest. Dus dat is 4 weken aan weggegooide tijd. Ik ga er komende week wat over zeggen. Vanaf augustus begin ik een nieuwe baan waar ik het komende jaar geen vrij voor kan nemen. Echt irritant dit.

De vragenlijsten zijn nog steeds raar.
Dit gaat dus allemaal korter worden, maar daar heb jij niets meer aan. Kun je niet aangeven dat je wat afspraken via videobellen wil doen? Dan kost het minder tijd en benzine.
Gebruikersavatar
EmilyFara
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 sep 2021, 20:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Breda

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door EmilyFara »

San(ne) schreef: 26 jun 2022, 22:40
EmilyFara schreef: 26 jun 2022, 14:14 Ik heb pas m'n eerste gesprek met regie behandelaar gehad. En het was een praatje, werd niet echt ergens over gehad. Daarna moest ik een vragenlijst invullen waar ik zo mee klaar was. Psych vroeg of ik het thuis wou doen in plaats van daar in stilte achter de laptop te zitten. Ik begin me hier redelijk aan te irriteren. Ik ben 4 afspraken verder en niets opgeschoten.
1. Een intake gesprek.
2. Een kennismakingsgesprek met het persoon waarmee ik de intake had gedaan, dat was dus nergens voor nodig.
3. Een gesprek over levensverhaal.
4. Een kennismaking met regiebehandelaar en vragenlijst. De kennismaking had bij het levensverhaal gekund die ik toch op had moeten sturen. De vragenlijst had ik thuis kunnen doen.

Dat waren al 2 gesprekken korter kunnen zijn. Voor zover zijn 2/4 afspraken nutteloze tijd en benzineverspilling geweest. Dus dat is 4 weken aan weggegooide tijd. Ik ga er komende week wat over zeggen. Vanaf augustus begin ik een nieuwe baan waar ik het komende jaar geen vrij voor kan nemen. Echt irritant dit.

De vragenlijsten zijn nog steeds raar.
Dit gaat dus allemaal korter worden, maar daar heb jij niets meer aan. Kun je niet aangeven dat je wat afspraken via videobellen wil doen? Dan kost het minder tijd en benzine.
Nah, voor nu is het best, mijn vader woont er in de buurt dus ik maak van de gelegenheid gebruik om bij mijn vader langs te gaan na de afspraak.
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1352
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Marije »

EmilyFara schreef: 27 jun 2022, 11:12
Nah, voor nu is het best, mijn vader woont er in de buurt dus ik maak van de gelegenheid gebruik om bij mijn vader langs te gaan na de afspraak.
Da's altijd leuk. Verder toch een balans vinden om door de hoepeltjes te springen want in deze wereld trek je aan het kortste eind denk ik anders... Succes.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
EmilyFara
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 sep 2021, 20:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Breda

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door EmilyFara »

Marije schreef: 27 jun 2022, 11:52
EmilyFara schreef: 27 jun 2022, 11:12
Nah, voor nu is het best, mijn vader woont er in de buurt dus ik maak van de gelegenheid gebruik om bij mijn vader langs te gaan na de afspraak.
Da's altijd leuk. Verder toch een balans vinden om door de hoepeltjes te springen want in deze wereld trek je aan het kortste eind denk ik anders... Succes.
Ik heb vaak genoeg aan het kortste eind te trekken. Maar dat betekend niet dat ik mijn ongenoegen niet ga uiten. Gaat wel goed komen! Bedankt!
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
427lyn
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 jun 2021, 22:28
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door 427lyn »

De laatste nieuwe die we hier hadden was dat de verwijsbrief van de huisarts niet goed genoeg was... Weer een paar weken langer voor we op de wachtlijst staan 😔
Gebruikersavatar
EmilyFara
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 sep 2021, 20:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Breda

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door EmilyFara »

Net mijn vijfde gesprek gehad. (inclusief intake). We hebben een persoonlijkheidstest besproken en ik heb mijn beklag gedaan over tijdverspilling. Hij zei dat het zelden was dat de psych die de intake doet ook de behandelende psych is. Dus vandaar intake en kennismaking, maar dat is dus niet bij iedereen nodig. Ze zijn aan het kijken hoe ze het kunnen streamlinen terwijl ze wel binnen de limieten van wat de zorgverzekeraars eisen blijven. Hij is het eens met een aantal van mijn punten maar wou niet ingaan wat deze punten waren. Begrip was er.

Verder hoef ik nog 2 afspraken. Volgende keer gesprek met mijn moeder en daarna diagnose afspraak. Ik voel me er goed bij en hoop dat ik voor ik begin bij mijn nieuwe werkgever officieel een nieuwe naam en ID heb.

De toekomst is rozig.
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door wolvster »

Ik heb mijn eerste gesprek na de intake inmiddels gehad!
Fijn dat het nu echt is begonnen.
27012022
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2022, 20:11
Gender: ———

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door 27012022 »

ik weet niet of dit de juiste plek is om hier deze vraag te stellen maar is de vaart related dus.

Ik heb mijn intake gehad alleen er werd gezegd dat mijn traject langer zou duren omdat ik nog al wat problemen heb.

En mijn vraag is heeft iemand anders hier ervaring mee? want heel eerlijk ik kom daar om een doorverwijzing te krijgen zodat ik eindelijk hormonen kan krijgen enzo. en issues met mijn vader ofzo van 10 jaar geleden boeit mij echt niet. ( ik heb ook wel gezegd dat ik daar kom voor zeg maar transgender related dingen) maar ja ik ben best wel bang dat alles nu nog langer gaat duren en ik vroeg mij af of andere mensen ook zo iets hadden bij de intake.
Gebruikersavatar
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Verkaasd »

27012022 schreef: 21 aug 2022, 23:25 ik weet niet of dit de juiste plek is om hier deze vraag te stellen maar is de vaart related dus.

Ik heb mijn intake gehad alleen er werd gezegd dat mijn traject langer zou duren omdat ik nog al wat problemen heb.

En mijn vraag is heeft iemand anders hier ervaring mee? want heel eerlijk ik kom daar om een doorverwijzing te krijgen zodat ik eindelijk hormonen kan krijgen enzo. en issues met mijn vader ofzo van 10 jaar geleden boeit mij echt niet. ( ik heb ook wel gezegd dat ik daar kom voor zeg maar transgender related dingen) maar ja ik ben best wel bang dat alles nu nog langer gaat duren en ik vroeg mij af of andere mensen ook zo iets hadden bij de intake.
Ik zit nog niet bij de vaart in behandeling, maar als ik jou was zou ik gewoon de volgende keer even flink zeggen wat je daarvan vind.

Mijn oude psycholoog (gaat 5 maanden weg) die mij de diagnose gaf, zei dat ze aan het kijken was of mijn gender dysforie wel echt was, of een fase.

Ten eerste had ik daar niet om gevraagd, of zij ging twijfelen aan mijn identiteit.

Ten tweede, alleen omdat ik andere issues heb die aan de hand waren betekent het niet dat ik niet weet wie ik ben. Dus ik heb dat even flink duidelijk gemaakt.

Misschien dringt het bij ze door. Ik hoop het voor je. Dat je niet naar een JAAR dat mensen stiekem aan je twijfelen een diagnose krijgt waar je niets aan hebt
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Frederieke »

Disclaimer: ik ben geen psycholoog en heb geen enkele relatie met De Vaart.

Uit de richtlijnen database:

Stel alvorens over te gaan tot behandeling van genderincongruentie vast of:
- de draagkracht van de transgender voldoende is;
(..)
- er geen medische of psychiatrische contra‐indicaties zijn;
- de transgender voldoet aan aanvullende voorwaarden voor behandeling.

Zoals ik de voorgaande twee posts lees en begrijp deed de psycholoog bij jullie niets anders dan zijn/haar werk. Namelijk om vast te stellen of er tot behandeling kan worden overgegaan. En als ik je psycholoog was, dan zou je kunnen proberen me duidelijk te maken dat je daar niet van gediend bent, en alleen wilt horen dat je de indicatiestelling krijg, maar zou dat geen invloed hebben op mijn persoonlijk oordeel of dat verantwoord is of niet.

Groetjes, Frederieke.