Wachttijd de Vaart

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6817
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Eva »

Wel, ik ben ook geen psych. Ik heb wel geleerd te luisteren naar mensen die in de shit zitten. Luisteren naar mensen die nauwelijks meer uit de fuik komen. Als er één ding is wat ik in de afgelopen jaren heb geleerd is het dat er in (te)veel gevallen niet de oorzaak van wat voor dysforie dan ook wordt behandeld, maar de gevolgen.
Genderdysforie wordt niet per definitie veroorzaakt door ander problemen, het is maar al te vaak andersom.

En dat wordt gewoonlijk beoordeeld door een psych die nooit en te nimmer zal en kan snappen wat ons soort mensen voelt en ervaart.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Frederieke »

Eva schreef: 23 aug 2022, 14:01 En dat wordt gewoonlijk beoordeeld door een psych die nooit en te nimmer zal en kan snappen wat ons soort mensen voelt en ervaart.
Helemaal waar. Min of meer wat ik in een uitgebreide mail aan mijn endo stuurde in Nijmegen. Dat ze niet meemaakt wat ik af en toe mee maak. Hoe mensen over je praten, naar je wijzen en andere hele vervelende dingen doen.

Maar de andere kant is dat wij niet moeten proberen de hulpverleners (dus ook de psychologen) proberen onder druk te zetten een diagnose te geven waar ze niet achter staan. En zo voelde de opmerking van @Verkaasd voor mij. Vandaar mijn reactie. Ook zij doen gewoon hun werk. En dan hebben ze recht op hun eigen professionele afweging, ook al kan dat ons proces vertragen en/of negatief beïnvloeden. En natuurlijk is dat vervelend voor de betrokkene, dat lijkt me evident.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6817
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Eva »

Wel, ik zie Informed Consent als de enige begaanbare weg, waarbij meer mensen het traject overleven. Dat laatste bedoel ik letterlijk.
Mensen die psychologische hulp nodig hebben weten dat best van zichzelf en melden zich daarvoor. Alle anderen: gewoon aan de slag. Vergis je niet, er zijn wel degelijk psychologen die misbruik maken van de in dit land gangbare regels!
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door San(ne) »

Traject bij De Vaart afgesloten vandaag. Weer wat plek gemaakt voor de volgende ;)

Tijdlijn voor de geïnteresseerden:
Juli 2021 doorverwijzing huisarts
Oktober 2021 intake de vaart
Maart 2022 start “diagnostische fase”
Augustus 2022 verwijzing mastectomie
September 2022 intake Van Loenen (chirurg)
Januari 2023 mastectomie

Inmiddels kan ik vrijwel alles weer, behalve klimsport en uren in de zon liggen met mijn verse littekens :)
Hopelijk volgende zomer.
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: Wachttijd de Vaart

Bericht door Laura2021 »

MTF:
03 Mei 2022: verwijsbrief huisart De Vaart
19 januari 2023: intake gehad, wachttijd prognose minimaal 30 wk na deze datum.
Groetjes Laura :hbeat: