Medische Kliniek Velsen

Psychologen en procedures
Linn
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2022, 01:41
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Medische Kliniek Velsen

Bericht door Linn »

Ik heb ook een vraag over MKVelsen. Ik heb zelf, om de wachttijden bij de universitaire ziekenhuizen te vermijden, gekozen voor een 'losse' psychologiepraktijk die contact hebben met Velsen. Dit, omdat velsen over de vergoedingen dit zegt : "Omdat wij geen contracten hebben met zorgverzekeraars betaalt uw zorgverzekeraar - afhankelijk van het soort polis - een percentage van de kosten. Het niet-vergoede deel noemt uw zorgverzekeraar uw eigen bijdrage. Deze eigen bijdrage hoeft u niet aan ons te betalen (m.u.v. eigen bijdrage voor medicatie). Medische Kliniek Velsen neemt deze kosten op zich."

Echter staat verderop (volgens mij stond dit er nog niet toen ik begon):

"Genderzorg wordt vergoed vanuit de basisverzekering.

Voor Stichting Genderzorg Velsen geldt dat er met diverse zorgverzekeraars contracten zijn afgesloten en wij de factuur rechtstreeks bij de zorgverzekeraar kunnen indienen. Bij niet–gecontracteerde zorgverzekeraars kan het zijn dat het vergoedingspercentage bij een operatieve behandeling te laag is. Dit is afhankelijk van het soort polis en het vergoedingspercentage. Hier geldt niet dat de eigen bijdrage door Stichting Genderzorg wordt vergoed
. "

Dit is nogal onduidelijk, maar ik maak er uit op dat, in tegenstelling tot "medische kliniek velsen" die geen contracten met enige zorgverzekeraars heeft en dus altijd het verschil tussen de vergoeding van verzekeraar en hun tarief bijlegt, je bij "Stichting Genderzorg velsem" als je zorgverzekering niet het volledige bedrag vergoedt je het verschil niet hoeft bij te leggen, tenzij wat de verzekering wèl vergoedt beneden een bepaald, niet nader beschreven, bedrag ligt.
Ook hebben ze dus blijkbaar contracten met sommige zorgverzekeraars en is dat de reden. Ook kan ik als ik het anders lees er in lezen dat ze helemaal niets aanvullen, en dat als dat percentage beneden hun tarieven ligt het gewoon helaas pindakaas is. Maar de zinsnede is erg onduidelijk.

Dat is even schrikken want mijn hele transitie is dus gebaseerd op dat ik bij velsen terecht kan en dat lijkt nu onzeker.
Ik kan echter nergens echt info vinden over die "stichting genderzorg velsen", ik kom altijd terug bij MKVelsen zelf, die er op hun site ook verder weinig op hebben voor zover ik kan vinden, en al helemaal niet met welke verzekeraars die contracten dan zijn. Ook staan er nergens die eventuele minimum vergoedingen die zij wel ok vinden vermeld.

in de zorgzoekers van enige verzekeraars die ik heb geprobeerd (rot dingen elke keer weer die zorgzoekers omdat je vaste sleutelwoorden moet gebruiken die zij bepaald hebben, als je bijvoorbeeld op 'genderzorg' zoekt krijg je gewoon 0 resultaten je moet super specifiek zijn en maar net raden in welk kopje zij een bepaalde behandelaar gestopt hebben) vind ik wel MKvelsen, en die staat dan ook zoals te verwachten is nergens gecontracteerd. Maar "stichting genderzorg velsen"is nergens te vinden.

Ik heb nu dus minder dan anderhalve maand om uit te zoeken of ik van verzekeraar/polis moet wisselen. Ik neem aan dat als ik een restitutiepolis neem dat ik dan goed zit (toch?) maar dat is mijn laatste keus daar dat me omgerekend 75 euro per maand extra gaat kosten, ik zit nu bij zilveren kruis via mijn gemeentelijke collectieve zorgverzekering omdat ik een minimum inkomen heb en dat scheelt rond de 40 euro per maand met de restitutiepolis van ZK plus dat ze mijn eigen risico dekken, samen komt dat per jaar op +-900 extra, dus ongeveer 75 pm!. Ik zou dus t liefste gewoon van die 'wij betalen de rest' regeling gebruik maken als het kan. Temeer omdat ik niet zeker weet of de operatie in 2023 echt gaat gebeuren, naar verwachting ben ik midden komend jaar 1 jaar goed aan de HRT, en afhankelijk van hoe snel de indicatiestelling en de wachtlijst gaat zou ik dan mn vagina onder de kerstboom kunnen hebben of een stuk daar na, en dus in '24 pas en dan heb ik een jaar voor niets zoveel betaald.
En die 900 kan ik ook prima gebruiken voor haarwerken, epilatie van mijn lichaamshaar of het verwijderen van een tatoeage om maar wat te noemen, of eindelijk een rijbewijs zodat al dat van hot naar her reizen voor elk hoepeltje waar ik door moet springen verandert in "hee mag ik je auto lenen?" ipv "kan je me daarheen rijden?" Zoals velen met een minimum inkomen hier wel zullen weten is er altijd wel wat waar eigenlijk nog geld heen zou moeten omdat je het ene gat met het andere dichten moet vaak. Vakantiegeld geeft meer vakantie van onbetaalde rekeningen of het eindelijk kunnen vervangen van een kapot apparaat. ipv dat je wat leuks kan doen.

Dus: weet iemand hoe het nu ècht werkt bij velsen? Alvast bedankt :D
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Medische Kliniek Velsen

Bericht door Josh »

Voor zover ik weet als je geen restitutiepolis hebt zal de basisverzekering ergens tussen 50 - 85 procent vergoeden van het marktconforme tarief, wanneer zij geen contract hebben met de zorgverlener. Welk percentage dat precies is, is afhankelijk van de polis die je wel hebt.

Daarnaast lijkt het mij sterk dat MKVelsen in dat geval zegt laat die andere 20-50% maar zitten dat nemen wij voor rekening. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat ze misschien buiten het marktconforme tarief rekenen en dat ze dat verschil misschien laten zitten.

Maar ik weet het ook niet zeker. Het beste kun je gewoon met MKVelsen bellen en je vragen daar stellen, dan krijg je gewoon een direct antwoord. De ervaringen hier kunnen namelijk heel erg anders zijn dan jouw situatie en dan zul je nog steeds geen duidelijk antwoord hebben.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Linn
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2022, 01:41
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Medische Kliniek Velsen

Bericht door Linn »

Dank je voor je antwoord, en dat zal ik ook zeker doen, maar dat duurt nog tot woensdag, omdat hun administratie pas dan bereikbaar is en ik slaap nu niet door de zorgen dat mn hele transitie hier kan vastlopen terwijl het lekker leek te gaan en ik misschien mn vagina nog eerder zou hebben dan mijn rollator om het even grof te zeggen.. Leuk ook dat ik dit op vrijdagavond ontdekte, iig heb ik me niet verveeld dit weekend :lol:

De tekst over genderzorg is gewoon wat onduidelijk maar er staat in de 1e quote wel degelijk en ondubbelzinnig dat zij het niet vergoede percentage bijleggen ('laten zitten'), en er staat geen mits of maar over hoe hoog dat percentage of welke polis dat moet zijn en geen enkele andere voorwaarde.
Het staat er letterlijk bij in een plaatje ook nog. Afbeelding
Zie, ze houden zelfs nog rekening met je eigen risico, mocht dat al op zijn.
Echter, het lijkt dat dat alleen slaat op de (ze doen immers ook andere dingen zoals knie operaties en urologie.) niet-gender gerelateerde behandelingen van Velsen, anders was er geen apart stukje over genderzorg nodig lijkt mij.

De voornaamste vraag blijft dus: of het 2e stukje dat duidelijk als uitzondering op het verhaal van het eerste neergezet is bedoelt dat "stichting genderzorg" nooit iets bijlegt als de vergoeding onder de 100% is of wel bij bepaalde bedragen onder 100% maar niet alle (bijvoorbeeld wel 80 maar niet 60) . zoals de zin "Hier geldt niet dat de eigen bijdrage door Stichting Genderzorg wordt vergoed" in de context staat kan het beide kanten op, omdat "te lage percentages" simpelweg niet gedefinieerd is Met het feit dat ze niet gewoon zeggen "bij minder dan 100% moet u zelf de rest bijleggen", blijft op zijn minst de indruk bestaan dat er wel een marge zou kunnen zijn, zeker daar ze voor andere zorg een zo ruimhartig systeem hebben..

Dus daarom mijn vraag, er zijn hier vast mensen die dit jaar bij velsen geopereerd zijn dan wel op de lijst staan en dit allemaal al helder hebben, en in mijn rondkijken hier voordat ik registreerde zag ik wel wat berichten die de indruk versterkten dat er wel een of andere regeling was, en er zelfs zorgverzekeringen werden genoemd die volgens velsen prima waren (maar niet helemaal hoe het dan precies zat). en dat was exact een van mijn belangrijkere redenen om me hier te registreren om vragen te stellen.Ik ben niet zo goed in het bellen van instanties en klap erg gauw dicht bij echt belangrijke gesprekken of vergeet ik van alles te zeggen en te vragen, dus kom ik liever zo onderbouwd mogelijk aan de telefoon met al een idee van wat ik te horen kan gaan krijgen.

Ook ben ik benieuwd of iemand iets weet van die genoemde contracteringen, of onder welke noemer stichting genderzorg te vinden is in de zorgzoekers van zorgverzekeraars. googelen op dat onderwerp zoals bijvoorbeeld 'stichting genderzorg gecontracteerd" geeft me alleen maar niet relevante resultaten, op de link naar de site van mkvelsen met die text waaruit ik mijn quotes haalde na.