Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Judiana »

poeh gecompliceerd hoor... sterkte !

ik zou vooral niet te snel gaan, en wat jammer dat je partner je niet accepteerd :( das zuur
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Hedwich »

sterkte, Jacinda! Houd vol!
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Jeste »

Het is nu zo'n 3 maanden geleden dat ik het echt heb verteld aan m'n ouders en m'n broer. Er was wel een hele lange tijd overheen gegaan voor dat ik die stap kon zetten, maar nu moest het gebeuren. Wel had ik al eerder dingen laten doorschemeren wat het makkelijker maakte voor mij.
Gelukkig had ik een mooie aanleiding om het naar voor te laten komen, namelijk iets waar ik het al eerder over had gehad. Ik had ze al eens verteld over een sollicitatiegesprek waarin recht in mijn gezicht werd gevraagd wat er met mij was.
Toen ik begin januari samen met m'n ouders en m'n broer was begon ik eerst over het zoeken naar werk en dat het wat problemen opleverde. Ik begon dus weer over het bovenstaande en toen heb ik gelijk gezegd wat er eigenlijk met mij is.
Omdat ze ook wel wisten dat er iets "ongebruikelijks" met mij is, ook op het gebied van seks en relaties, kwam het niet als een donderslag bij heldere hemel. Ze waren blij dat ik had verteld wat er aan de hand was.

In diezelfde periode heb ik het ook aan de mensen in mijn vrienden- en kennissenkring verteld. Dat was makkelijker, want daar had ik het er al eerder over gehad. Het wordt geaccepteerd en sommige mensen begrijpen het, maar anderen weer totaal niet. Een aantal mensen die ik ken waren er zelfs al over begonnen, terwijl ik er toen zelf nog niets over had gezegd.

Er zijn dan natuurlijk nog mensen die ik wel eens tegenkom, maar eigenlijk niet goed ken. Daar zeg ik niets tegen, of het moet toevallig ter sprake komen. Ze zullen er wel een keer achter komen. Ik heb wel het idee dat sommigen wel iets in de gaten hebben, maar niet weten wat er precies is.
Buiten m'n ouders heb ik met de rest van de familie niet veel contact, dus daarvoor geldt hetzelfde.
Wat het een beetje moeilijk maakt is dat veel mensen bij een transgender een stereotiep beeld voor ogen lijken te hebben. Zo'n vrouw die vrouwelijker is dan een bio-vrouw of ze denken aan een travestiet. Zo ben ik niet. Alleen m'n kort geschoren haar al.

Als ik solliciteer op een baan doe ik nu niet meer aan het spelletje "man proberen te zijn". Hoe dat gaat weet ik nog niet, want ik ben niet verder gekomen dan brieven schrijven en afgewezen worden. Het maakt het wel een beetje lastig dat mensen toch vaak denken dat Jeste een jongensnaam is. Daar twijfelde ik zelf ook over, maar toen ik op een website die naam toch echt als meisjesnaam zag staan heb ik besloten om in het vervolg zo te heten. Ik vind het namelijk een mooie naam. Als ik een keer op een sollicitatiegesprek ga komen wordt er natuurlijk gevraagd naar de rede waarom ik veel verschillende banen heb gehad in korte tijd. Dan vertel ik het gewoon eerlijk.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Danielle »

Mijn coming out is het beste wat ik ooit gedaan heb. Ik heb het wel in etappes aangepakt.

Allereerst mijn vriendenkring. Nu is het zo dat ik een vriendenkring heb van heel diverse seksuele komaf en dat iedereen er ook erg open over is. Zo zijn er polyamore koppels, open relaties, hetero, homo en a- en biseksulen en weet ik wat allemaal. You name it, I know them. Dat scheelde dus al heel wat iedereen pikte het goed op, maar ik had ook niet anders verwacht. In de familie heb ik het eerst aan mijn ouders verteld, dat was nadat ik door de intake bij het VU was. Ik wilde een beetje zekerheid hebben, dat ik niet in het wilde weg ergens mee bezig was. Een kleine bevestiging van mijn gevoelens. Mijn ouders hebben ervoorgekozen om zélf de rest van de familie op de hoogte te brengen. Ook daar eigenlijk geen negatieve reacties gehad. Een "Weet je het zeker?" Was eigenlijk wel het meest negatieve.

Op mijn werk was wel de hoogste drempel waar ik tegenop keek. Een collega heeft het zelf geraden. Die pikte wat hints op en reageerde uitermate positief. Daarna heb ik het de bedrijfsleiding verteld dat ging ook wel goed. Twee andere collega's heb ik in vertrouwen genomen, ik kan goed met hen opschieten en ik kreeg wat kansen die te mooi waren om te laten liggen. Zoals de ene die begon over het aantal "echte mannen" in het bedrijf. :lol: Een maand geleden heb ik besloten om op mijn facebook (waar ook een aantal collega's meelezen) een link naar mijn blog te gooien. De geruchtenmachine heb ik verder het werk laten doen. Ook op mijn werk heb ik een grote hoeveelheid goede reacties gehad. Ook daar niks negatiefs gehoord.

Ik heb mezelf voorgenomen om open te zijn over dingen die ik meemaak en mij bezighouden. Zo heb ik op mijn blog bijvoorbeeld ook gewoon geschreven over de bezoeken aan de fertiliteitskliniek van het AMC om sperma in te laten vriezen. In nette wat bedekte termen, maar wel inclusief foto's van het masturbatorium en hoe mijn ervaring was. Ik denk dat dat wel helpt met de acceptatie en het begrip.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Eva »

Danielle schreef:De geruchtenmachine heb ik verder het werk laten doen.
Heerlijke benadering :mrgreen:
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Anne1957 »

Eerst heb ik mij gevoelens besproken met mijn partner en zoon. Die reageerden ruim 2 jaar geleden eigenlijk alleen maar positief. Daarna de meeste directe familie, de meningen daar waren nog al wisselend. Maar dat is hun probleem. Vervolgens heb ik een uitvoerige email opgesteld (die ik later ook aan anderen heb verzonden), met daarin een uitvoerige uitleg, en een aantal links naar sites die uitvoerigere informatie geven. Deze was vooral bestemd voor vrienden die ver weg wonen. De volgende stap was mijn werk, een beetje lastig want ik heb twee werkgevers. Bij het ene bedrijf heb ik mijn leidinggevende eerst geinformeerd, samen met iemand van HRN. De reactie was positief, en hij heeft vervolgens in groepjes mijn collega's benaderd en hen ook de tekst van de e-mail gegeven. Direct daarna stroomde de reacties binnen, meer dan 95% was positief, slechts een enkeling begreep het niet. Bij mijn andere werkgever heb ik mijn eindredacteur benaderd die de collega's heeft geinformeerd. Ook die waren positief. De comingout was voor mij overigens ook meteen het begin van de RLE.

Anne
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Danielle »

EvaVanA schreef:
Danielle schreef:De geruchtenmachine heb ik verder het werk laten doen.
Heerlijke benadering :mrgreen:
Ik heb een aantal van mijn collega's op facebook als vriendjes, maar lang niet alle. Al die kinderfoto's van verwende snotneuzen boeien me niet zo. Dus er is wel een en ander doorgepraat, dat had ik niet anders verwacht en daar heb ik ook gewoon gebruik van gemaakt. Op facebook heb ik dus een link gezet naar de open brief die op mijn blog staat. Dus iedereen weet het nu, al vermoed ik dat één collega het niet weet. Ze heeft geen facebook en alle gesprekken die ze voert gaan over haarzelf, haar man of haar kinderen. Dus als je dan eens in gesprek bent en ze komt er bij dan weet ze in twee zinnen het gesprek naar haar situatie te halen. Maar ach, daar ga ik echt geen moeite voor doen, die krijgt vanzelf wel eens een hartverzakking als ik in een jurk op het werk verschijn ofzo.... :twisted:
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
tijgertjetzum
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 apr 2012, 19:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Tzum

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door tijgertjetzum »

Coming out nadat ik 25 jaar in die klote kast heb gezeten.
Eigenlijk leef ik mijn hele leventje al als jongen / man. Wanneer ik het vrouwentoilet in loop krijg ik 100% garantie op een reactie: zit je hier wel goed, euhm tjsa, ben een vrouw maar voelt niet zo... Maar goed, dat tot daar...

Ik ben begin januari uit de kast gekomen voor mijn familie (deels) en vrienden. Ben echt heel lang aant worstelen geweest en zou wel even een normaal leventje opbouwen, maar nu echt op een punt aangekomen: ik moet wat doen en anders is het gewoon afgelopen voor mij, geen uitweg meer zien.
Ik heb een goede band met mijn moeder maar om zoiets te vertellen, nee dat gaat niet. Heb haar een brief geschreven waarin ik zo duidelijk mogelijk mijn gevoelens en wensen heb gezet. Het was aan de ene kant een schok voor haar, aan de andere kant een hoop herkenbaarheid. Altijd al jongensachtig geweest, in alle opzichten. Zelf de zwangerschap, vertelde mijn moeder, voelde als dat van een jongen, groot was de verrassing dan ook dat het een meisje was.
Op mijn broers en stiefvader na, weet inmiddels mijn hele omgeving, incl. werk dat ik mij aangemeld heb bij VU. Geen enkele negatieve reactie!! Een hoop herkenbaarheid en medeleven is wat ik te horen krijg.

Ben blij dat ik eindelijk de stap heb durven zetten, en wou dat ik hem jaren eerder had gezet maar jah... achteraf he:(:(
Gebruikersavatar
Willy
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 mar 2012, 16:24
Gender: Anders
Locatie: Elburg

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Willy »

Morgen een gesprek bij Transvisie, samen met mijn vrouw... en moeder gaat ook mee.
Voor mijn vrouw is het de eerste keer... pfff, wat heb ik de zenuwen.
Ik hoop op hulp, voor mijn vrouw, voor ons samen, ze heeft het moeilijk mee.....

Hier kan ik mijn hart luchten, maar op Facebook is mijn kastdeur nog op een kiertje.
Omdat ik mijn vrouw de tijd gunt die ze nodig heeft.

Ik schaam me voor mijn geheim, voor haar, hoop dat ze ooit kan vergeven...
My life just out of the closet ...
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Arike »

EvaVanA schreef:
Danielle schreef:De geruchtenmachine heb ik verder het werk laten doen.
Heerlijke benadering :mrgreen:
Hmmmm, ik had het juist best strak geregisseerd, ook naar externe zakelijke contacten... Ook veel complimenten op gehad trouwens...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"