rtl 22:20 transgender special

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: rtl 22:20 transgender special

Bericht door Raisa »

Ik vind het best opvallend dat transmannen weer schitteren door afwezigheid. Die zullen wel te normaal zijn...
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: rtl 22:20 transgender special

Bericht door Danielle »

Nee, te onopvallend.

Embarrassing Bodies is een programma van het Engelse Channel 4. Het gaat altijd over lichamelijke kwalen waar mensen niet snel voor naar de dokter durven (en dan ga je ermee op nationale TV, die plot-hole snap ik nog steeds niet). Het gaat dan vaak over dingen waarover men zich schaamt. Heftige eczeem die schilfert bijvoorbeeld, extreem slecht gebit, of problemen in de hoek van incontinentie. Doel van het programma is dingen een beetje bespreekbaarder te maken, zodat mensen zich toch aangespoord voelen om zelf ook gewoon een arts op te zoeken. Tot zover de ideële kant, het is natuurlijk ook nog een gewoon commercieel programma, dus er moet wat te zien zijn. Bij transvrouwen is er nu eenmaal een boel te zien operatief met ook makkelijk zichtbare verschillen. Vooral met die gezichtsoperatie waar zo'n chirurg met hamer en beitel wat stukken bot staat weg te hakken en er 'eventjes' een kaak in tweeën wordt gezaagd.

Deze aflevering richtte zich op het fysieke aspect van transgenders. In het engels goed gebracth maar in de Nederlandse nabewerking zijn er nogal wat steken laten vallen door voice-over en ondertitelaar. Want het programma zelf maakt duidelijk dat de twee vrouwen zijn, maar lichamelijk met nog wat dingen kampen waardoor ze een vrouwelijker fysiek en uiterlijk willen. "... in order to physically have a more feminine apperance..." wordt ondertiteld met "...om meer vrouw te worden...".
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Marlies160264
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2012, 19:58
Gender: Trans MtF

Re: rtl 22:20 transgender special

Bericht door Marlies160264 »

kan helaas op dit moment geen televisie zien. Digitenne heeft wat veranderd, en kennelijk blijken er een groep mensen te zijn die beschikken over een oude tunerontvanger voor de televisie die nu juist de geest heeft gegeven. Ik zit ook in die groep van tunerontvangers. Wel heel erg jammer. Ontvangst van de nieuwe tunerontvanger 5 werkdagen. Zou dus met geluk 24 december hem binnen kunnen hebben. Weekend natuurlijk niet meegerekend. Ik hoop dat ik het nog eens terug kan kijken, als iemand mij dat weet te vertellen.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: rtl 22:20 transgender special

Bericht door Fay »

uitzending gemist een optie?
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

Re: rtl 22:20 transgender special

Bericht door Judiana »

ik kan het ook niet ontvangen,

kan iemand niet via downloadhelper ( firefox) er een media bestand van maken?

ik draai linux hier een het alternatief moonlight is echt verouderd...

als iemand hier er een bestand van wil maken graag !
Laatst gewijzigd door Judiana op 20 dec 2012, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mellaney
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 dec 2012, 17:32
Gender: Transgender
Locatie: Midden Nederland

Re: rtl 22:20 transgender special

Bericht door Mellaney »

Gisterenavond attendeerde mijn dochter mij er op dat het programma zou komen. Snel even in de online TV gids geken en toen bekroop mij al een onaangenaam gevoel. Wat kan je verwachten van een 'Transgender special' in een TV programma met de titel 'Genante lijven'? 'Transgenders vallen kennelijk binnen de categorie genante lijven???? :fpalm: ' Samen met mijn dochter heb ik het programma bekeken. Mijn dochter haakte echter snel af door alle bloederige taferelen (maar dat schijnt standaard te zijn in dit programma) Ik heb de 'documentaire' uiteindelijk helemaal afgezien, maar heb daarbij de nodige momenten met gekrulde tenen op de bank gezeten. Naar mijn mening geeft dit programma absoluut niet weer waar het over gaat. Ik vond het een oppervlakkig en weinig flatterende 'documentaire'. Ik zou het mensen die meer over genderdysforie willen weten in elk geval niet aanraden om te bekijken.
Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen!
Gebruikersavatar
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: rtl 22:20 transgender special

Bericht door Gwendolyn »

Mallaney, ik kan jou gevoel wel begrijpen, echter de programma gaat juist over voornamelijk moeilijke lichamelijk aandoeningen, en behandelingen die helaas mis gelopen zijn.
Transgenders ( VERKEERD TERM! ) Transseksuelen, zijn ook mensen, en die hebben ook hun problemen, bij fysieke behandelingen. Tevens laat het programma zien dat ( financieel vermogen terzijde ) je er goed aan doet om goed geïnformeerd te zijn over de behandelingen, de risico's en wie het met grote waarschijnlijkheid / zekerheid correct kan uitvoeren, in gecontroleerde omstandigheden.

Ook al laat je een operatief behandeling door een bekwaam chirurg, het kan dan nog altijd zijn dat je eigen lichaam roet in het eten gooit. Daar kan geen chirurg voor.
Hoe je dan een evt mislukte resultaat kan herstellen laten ze keurig zien.

Wat ik mis in de info, is wie de herstel operaties / behandelingen betaalt.

In de programma kwam juist naar voren hoe lastig het is voor velen om een betrouwbare chirurg te vinden die ook nog betaalbaar is. Dat de drang vanuit het transseksualiteit zo groot is dat men heel ver wil gaan, als de financiële middelen toereikend zijn.

Dus voor wie verder kan zien dan alleen het ietwat bloederige, is er veel uit te halen. m.i. dan.

Over het bloederige, ook ik ben er geen liefhebber van, maar met de programma van gisteren had ik helemaal geen probleem. Je moet wel geïnteresseerd zijn.

Voor mensen die alleen wat meer willen weten over wat transseksualiteit is, en hoe de behandelingen verlopen, wat er wel vergoed wordt en wat niet, wat ook veelal ook inhoudt dat de niet vergoede zaken niet doorgang kunnen vinden.

Haal het positieve eruit, er is al meer dan genoeg negatiefs in de wereld om ons heen.

Gwendolyn
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: rtl 22:20 transgender special

Bericht door Danielle »

Mellaney schreef:Gisterenavond attendeerde mijn dochter mij er op dat het programma zou komen. Snel even in de online TV gids geken en toen bekroop mij al een onaangenaam gevoel. Wat kan je verwachten van een 'Transgender special' in een TV programma met de titel 'Genante lijven'? 'Transgenders vallen kennelijk binnen de categorie genante lijven???? :fpalm: ' Samen met mijn dochter heb ik het programma bekeken. Mijn dochter haakte echter snel af door alle bloederige taferelen (maar dat schijnt standaard te zijn in dit programma) Ik heb de 'documentaire' uiteindelijk helemaal afgezien, maar heb daarbij de nodige momenten met gekrulde tenen op de bank gezeten. Naar mijn mening geeft dit programma absoluut niet weer waar het over gaat. Ik vond het een oppervlakkig en weinig flatterende 'documentaire'. Ik zou het mensen die meer over genderdysforie willen weten in elk geval niet aanraden om te bekijken.

Ik weet niet welk programma jij hebt zitten kijken, maar volgens mij wat anders dan wat ik heb gezien. Het ging namelijk totaal niet over genderdysforie. Het was een aflevering van een langer lopende serie programma's waarin allerlei fysieke kwalen naar voren komen. In deze aflevering twee vrouwen (in het hele programma wordt steeds de nadruk gelegd dat het vrouwen zijn, al viel in de Nederlandse nabewerking een beetje weg) waarvan er eentje intersex en de ander met een jongenslijf is geboren. Nu hebben ze problemen met fysieke aspecten van hun lichaam, te mannelijke kenmerken in het gezicht en te kleine borsten bij de een en een mislukte haar transplantatie en bilimplataten bij de ander. Dáár ging het programma over. Dat fysieke deel van hun lijf, dingen waar de twee zich voor schaamden. Dat is ook de insteek van het programma: lichamelijke kwalen. Men lied zien wat de problemen en mogelijkheden waren waar transgenders op lichamelijk vlak tegenaan lopen. Het ging niet over de gehele transitie maar een aantal concrete fysieke problemen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Harro
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 aug 2012, 22:19
Gender: Trans FtM
Locatie: Zuid Holland

Re: rtl 22:20 transgender special

Bericht door Harro »

Ik heb de uitzending net gekeken, ging inderdaad in mijn ogen niet specifiek over genderdysforie.
Dat is niet de opzet van het programma, ik kijk het wel vaker. Het vooral een fysiek/medische invalshoek.
Af en toe was het mij ook iets te 'bloederig', maar wel interessant.

Beetje jammer dat er geen transman in voorkwam, daar had ik wel meer over willen weten/zien
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: rtl 22:20 transgender special

Bericht door Heleen »

De oudere transvrouw (met de BVG en de FFS) had ik al eerder gezien in een reguliere aflevering van embarrassing bodies. Volgens mij was dit een eenvoudige budgetsparende compilatie van eerdere opnames. Wij zijn nu eenmaal trendy en dat moet je als programmamaker uitbuiten :P