Tips levensverhaal?

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: Tips levensverhaal?

Bericht door Laura2021 »

Wat mij heeft geholpen heeft is in gedachten te lopen door het ouderlijk huis en de dingen te zien zoals de muren, het plafond, de trap, de geluiden van de trap, de tuin, de keuken, de geuren, enz enz. Dan komen langzaam de herinneringen weer boven.
Foto's toevoegen bij iedere hoofstuk van het levensverhaal helpt ook.
Groetjes Laura :hbeat:
Gebruikersavatar
Jose
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 aug 2023, 19:25
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Tips levensverhaal?

Bericht door Jose »

Ik vind het altijd handig om de hoofdstukken eerst op te schrijven en al doende komen er of hoofdstukken bij of er gaan eraf. Dit om me aan de gang te krijgen. Eenmaal in de flow gaat het vanzelf. Eerste hoofdstuk voor mij was de aanleiding, waarom zoek ik hulp. Tweede hoofdstuk is de hulpvraag. Wat verwacht ik van mijn hulpvraag. Derde hoofdstuk begint met Achtergrond en dan met mijn levensloop. Van hoe was ik als kind, wanneer wist ik dat lichaam en geest niet synchroon liepen, hoe waren mijn ouders voor mij, had ik vriendjes, was ik eenzaam en hoe ging ik om met mijn genderdysforie. Je gaat werken en trouwen, hoe was het werk en huwelijk, was er in het huwelijk intimiteit en wanneer kwam ik uit de kast. Hoe heb ik dit ervaren en mijn omgeving. Werd dit geaccepteerd en hoe ging ik hier me om. Welke therapie heb ik gedaan en waarom. Uiteindelijk ben je uit geschreven en kan het volgende hoofdstuk eraan gevoegd worden, voor mij was dit een tijdlijn, een tabel met datum en gebeurtenis. Dit geeft een kort overzicht van wat ik belangrijk heb gevonden in mijn leven. Voor mij was het doel om uiteindelijk een drie pagina's groot document te hebben, als leidraad voor het eerste gesprek. En natuurlijk ook heel handig voor mezelf om alles weer helder te krijgen. Dit is voor mij het belangrijkste. Weten waar je staat, wat je meegemaakt hebt en hoe je verder wil. Blijft toch vaak verwarrende materie op het moment dat je vervolgstappen wil nemen.
Wanneer je niet weet waar je naartoe gaat, dan is elke weg goed. (vrij naar Lewis Carroll)