Pols van 156

Psychologen en procedures
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Pols van 156

Bericht door wolvster »

Je stelt vragen waar wij niet zoveel mee kunnen.
We weten niets van jou, behalve dat je denkt dat je geen autisme hebt, maar wel die diagnose hebt gekregen, dat je dysforie en stress ervaart en dat je pols blijkbaar 156 is.

Dat zijn geen zaken waar iemand die je verder niet kent over kan zeggen of ze je transitie in de weg staan.
Rutka geeft professionele inzichten en dat is denk ik erg nuttig. Ik zou dat niet als neerbuigend zien, maar als behulpzaam.

Ik begrijp uit je posts dat je je erg druk maakt over eventuele belemmeringen en dat je jezelf zodanig opfokt dat je hartslag hoger is dan hoort. Heb je een psycholoog/begeleider/therapeut waar je hier mee terecht kunt? Zo ja, zou ik open zijn over deze onzekerheden zodat ze je aan kan pakken.

Natuurlijk zal je piekeren en onzeker zijn tijdens je transitie, maar als (oa) die onzekerheden leiden tot medische problemen (je hoge hartslag) is dat niet gezond en zul je er iets mee moeten.

(En dan is een vraag stellen op een forum zonder context niet de handigste optie ;) )
Rutka
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:51
Gender: Vrouw

Re: Pols van 156

Bericht door Rutka »

Verkaasd schreef: 11 feb 2023, 23:54 Klinkt een beetje alsof je probeert te insinueren dat ik dat niet al mijn hele leven heb geprobeerd, of beter zelfs- niet weet wat coping is? Beetje kut opmerking aangezien dat makkelijker gezegd dan gedaan is. Komt redelijk neerbuigend over dit.
Vervelend als het zo op je overkwam, het was helemaal niet mijn bedoeling om neerbuigend over te komen; mijn excuses natuurlijk. Ik ken je niet goed en kan lastig inschatten welke psycho educatie je wel en niet kreeg. Vraagje: kan je een lijst van coping vaardigheden geven die je onder de knie hebt en die je in stressvolle situaties (en dysforie kan inderdaad heel vervelend en stressvol zijn) in kunt zetten? Lukt dat op zulke momenten? Met mijn eigen zorgvragers stel ik een crisis signaleringsplan op, waarin ik de stadia van crisis onderverdeel in groen, geel, oranje en rood. In de meest linkse kolom wordt dan beschreven hoe je je voelt en wat je laat zien, de middelste kolom wat je zelf kunt doen en de rechterkolom wat anderen voor je kunnen doen.

Onder deze link (https://docs.google.com/document/d/13Zx ... ue&sd=true) kan je het standaard signaleringsplan op angst en paniek zien dat we gebruiken. Misschien heb je daar wat aan. Natuurlijk gebruiken we zo'n standaardplan natuurlijk om dat vervolgens te gaan personaliseren en weet jij uiteindelijk het beste wat voor jou werkt. Maar misschien helpt dit.

Hartelijke groet