Vraag over mijn psycholoog bij het VUmc

Gebruikersavatar
Bianca
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 sep 2013, 20:10
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Haarlem

Vraag over mijn psycholoog bij het VUmc

Bericht door Bianca »

Ik zit met een probleem/vraag.
Mijn psycholoog bij het VUmc is Anita Wortel. Mijn eerste twee gesprekken met mijn partner (Laurab) erbij gingen voor mijn gevoel wel goed, maar tijdens en vooral na het laatste gesprek had ik heel erg het idee dat ze woorden in mijn mond probeerde te leggen en me constant onderbrak. Ik wilde het hebben over mijn relatie met mijn moeder, welke op dit moment zeer gespannen is. In plaats daarvan ging ze een tijdlijn maken over het afgelopen jaar, waarin het met mij volgens haar niet goed ging. Het gaat met mij al heel lang niet goed, maar heb haar niet durven onderbreken. Na herhaaldelijk te hebben gezegd dat ik het over mijn moeder wilde hebben, gaf ze aan dat we dat "een keer gaan doen". Ondertussen heeft ze me de hele tijd onderbroken, en me in de mond geprobeerd te leggen dat ik androgyn heb gekozen bij het aanmelden van dit forum toen ik probeerde uit te leggen waarom ik me heb aangemeld bij het VUmc. Toen ik vertelde dat ik het na een paar maanden met mijn laatste relatie had uitgemaakt omdat zij meer wilde en een echte man verwachtte, praatte ze dwars door me heen, en probeerde me in de mond te leggen dat ik toen ging zoeken naar wie ik was, terwijl dat voor mij totaal niet aan de orde was, ik wist het al maar had het toen niet durven erkennen. Tegen het einde van het gesprek zei ze ook nog dat ik eerst mezelf moet vinden en gelukkig moet zijn met mezelf. Daarna kan een relatie een plus vormen op je eigen geluk. Ze begon hierover nadat ik had aangegeven dat ik de volgende keer mijn partner weer mee wilde nemen.

Ik heb het gevoel dat ze bij het VUmc een compleet verkeerd beeld van me hebben, en heb daarom al ruim twee en een halve week geleden mijn psychische status opgevraagd. Ik wil zelf kunnen lezen wat ze verkeerd hebben genoteerd, en wel voor mijn volgende afspraak, welke al volgende week is. De persoon die dit moet goedkeuren is op dit moment ziek en zou volgende week voor 2 weken op vakantie gaan, dus ik kan mijn status niet inzien voor mijn volgende afspraak. Ik neem aan dat Anita wel op de hoogte is dat ik mijn status wil inzien, maar wil het daar met haar niet over hebben omdat ze dan volgens mij alleen wil weten waarom ik het wil inzien, en of ik ergens bang voor ben. Ik wil het alleen over mijn levensverhaal hebben met mijn partner erbij zodat ik het idee heb dat er nog wat vooruitgang is. Ik zou dit graag bij Anita Wortel willen doen om geen extra vertraging op te lopen. Helaas is mijn levensverhaal door dit gedoe en door de relatie met mijn moeder nog steeds niet klaar.

Ik zit nu enorm te twijfelen of ik mijn afspraak van volgende week wel of niet moet laten doorgaan, ik weet niet echt wat ik moet doen. Heeft iemand tips of ervaringen met Anita Wortel?
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 214
Lid geworden op: 24 dec 2013, 15:08
Gender: Vrouw

Re: Vraag over mijn psycholoog bij het VUmc

Bericht door Janneke »

Hallo Bianca, wees eerlijk en laat het gesprek met Anita gewoon doorgaan. Zeg haar wat je graag wil en zeg dat je bang bent er met haar niet uit te komen.
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Vraag over mijn psycholoog bij het VUmc

Bericht door LauraB »

Zoals ik je al verteld hebt, kan en wil ik je niet adviseren wat je moet doen.

Ik kan je alleen aangeven dat Jos, toen je hem vanmiddag aan de lijn had, uit zichzelf meteen vroeg: "Wil je het volgende gesprek met mevrouw Wortel uitstellen?"

Ook kan ik je meegeven dat de toon en hoe Anita Wortel was, heel anders was dan tijdens de twee gesprekken toen ik naast je zat. Maar dat ze er toen herhaaldelijk op hamerde dat je in haar ogen ergens bang voor was.

Wat wellicht ook van belang is: waarom heb je de gesprekken bij het VUmc? Je bent al verder bij het PIG, toch?
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Vraag over mijn psycholoog bij het VUmc

Bericht door Eveliene »

Anita Wortel heeft wel een goeie naam opgebouwd maar zodra ze twijfelt walst ze over je heen. Ik kon gelijk al niet met haar praten en heb een ander toegewezen gekregen en nu ga ik naar de derde omdat Rinske met zwangerschapsverlof is dus moet ik afwachten hoe dat gaat lopen. Geef Anita geen kans om je te onderbreken en zeg wat je te zeggen heb, dat is het enige wat ik je kan aanraden en ja dat is best wel eng om het zo aan te pakken.
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Vraag over mijn psycholoog bij het VUmc

Bericht door LauraB »

Ik denk dat je daar een punt hebt Eveline.

Ik/wij merken dat enkele mensen om ons heen, zoals de moeder van Bianca, er heilig overtuigt van zijn dat alles door mij komt. Zo heeft je moeder letterlijk gezegd dat je een half jaar geleden nog helemaal niet wist wat er met je aan de hand is. Dat je nu je mij kent en door dit forum nu opeens een triest toneelstuk verzint van een meisje dat al haar hele kindertijd zich geen houding kon geven.

Wat even vergeten wordt is dat wij al weer 7 maanden elkaar kennen. En dat je voordat je mij leerde kennen, je allang met logopedie, laserontharing, hrt via de huisarts bezig was en je intake bij de VU achter je had.

Anita Wortel heeft het er ook over dat je eerst maar eens jezelf moet leren ontdekken en gelukkig moet zijn zonder relatie. Ik kan het me inbeelden maar ik heb het gevoel dat ik (je relatie met mij) Anita in de weg zit om te kijken of jouw "ik ben een vrouw" niet is om een relatie met mij tot/in stand te brengen/houden.
Gebruikersavatar
Bianca
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 sep 2013, 20:10
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Haarlem

Re: Vraag over mijn psycholoog bij het VUmc

Bericht door Bianca »

LauraB schreef:Wat wellicht ook van belang is: waarom heb je de gesprekken bij het VUmc? Je bent al verder bij het PIG, toch?
In principe alleen nog om de verklaring te krijgen, en een beetje om een soort backup te hebben voor als het bij het PIG onverhoopt helemaal niet goed gaat. Ik wil niet via het VUmc worden geopereerd maar in Thailand, en ben inderdaad verder bij het PIG. Ik heb bij Anita Wortel echt een slecht gevoel.
Gebruikersavatar
LisaM
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 mei 2013, 23:35
Gender: Vrouw

Re: Vraag over mijn psycholoog bij het VUmc

Bericht door LisaM »

LauraB schreef:Ik denk dat je daar een punt hebt Eveline.

Ik/wij merken dat enkele mensen om ons heen, zoals de moeder van Bianca, er heilig overtuigt van zijn dat alles door mij komt. Zo heeft je moeder letterlijk gezegd dat je een half jaar geleden nog helemaal niet wist wat er met je aan de hand is. Dat je nu je mij kent en door dit forum nu opeens een triest toneelstuk verzint van een meisje dat al haar hele kindertijd zich geen houding kon geven.

Wat even vergeten wordt is dat wij al weer 7 maanden elkaar kennen. En dat je voordat je mij leerde kennen, je allang met logopedie, laserontharing, hrt via de huisarts bezig was en je intake bij de VU achter je had.

Anita Wortel heeft het er ook over dat je eerst maar eens jezelf moet leren ontdekken en gelukkig moet zijn zonder relatie. Ik kan het me inbeelden maar ik heb het gevoel dat ik (je relatie met mij) Anita in de weg zit om te kijken of jouw "ik ben een vrouw" niet is om een relatie met mij tot/in stand te brengen/houden.
Ik zou niet echt blij zijn als mijn partner uitvoerig hier onze relatie ging bespreken... :shock:
Gebruikersavatar
Bianca
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 sep 2013, 20:10
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Haarlem

Re: Vraag over mijn psycholoog bij het VUmc

Bericht door Bianca »

LisaM schreef:Ik zou niet echt blij zijn als mijn partner uitvoerig hier onze relatie ging bespreken... :shock:
Ik zie niet waar Laura dat doet, alleen hoe het overkomt op ons wat de psycholoog en mijn moeder hebben gezegd. Daarbij komt dat ik al wist wat ze ging schrijven, ik heb daar geen problemen mee.

Overigens heb ik het volgende gesprek met Anita laten vervallen. Ik denk niet dat ik sterk genoeg in mijn schoenen sta om haar de waarheid te kunnen vertellen dat ik vindt dat ze woorden in mijn mond legt. Ook wil ik het met haar niet hebben over het inzien van mijn dossier, ze zal me alleen maar gaan uithoren waarom ik dat wil, en waar ik bang voor ben.
YS62
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:29
Gender: Vrouw
Locatie: Tussen Rotterdam en Gouda

Re: Vraag over mijn psycholoog bij het VUmc

Bericht door YS62 »

Bianca schreef:
LisaM schreef:Ik zou niet echt blij zijn als mijn partner uitvoerig hier onze relatie ging bespreken... :shock:
Ik zie niet waar Laura dat doet, alleen hoe het overkomt op ons wat de psycholoog en mijn moeder hebben gezegd. Daarbij komt dat ik al wist wat ze ging schrijven, ik heb daar geen problemen mee.

Overigens heb ik het volgende gesprek met Anita laten vervallen. Ik denk niet dat ik sterk genoeg in mijn schoenen sta om haar de waarheid te kunnen vertellen dat ik vindt dat ze woorden in mijn mond legt. Ook wil ik het met haar niet hebben over het inzien van mijn dossier, ze zal me alleen maar gaan uithoren waarom ik dat wil, en waar ik bang voor ben.

Jammer dat je er zo over denkt want confrontaties ga je nog wel meer krijgen in je leven en hoe ga je daar dan mee om.

Zie het dan maar als een mooi leermoment die je aangereikt wordt.

Niet bang zijn en 'gewoon' die de persoon in kwestie tegemoet treden je leert er alleen maar van.

Succes in ieder geval.
finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

Re: Vraag over mijn psycholoog bij het VUmc

Bericht door finesse »

ik ken anita wortel nog uit de tijd van haar vorige werkgever (FC Teijlingerberg) en zoals ik haar ken is het een doortastende vakvrouw