Eerste Trans Pride

aankondigingen voor bijeenkomsten en feesten (NIET commercieel!)
Gebruikersavatar
alida
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Eerste Trans Pride

Bericht door alida »

Van 26 juli t/m 3 augustus in Amsterdam, tijdens de Gay Pride: http://transamsterdam.blogspot.nl/.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste Trans Pride

Bericht door Jeste »

Jammer alleen dat er met die Trans Pride een verkeerd beeld van Amsterdam wordt neergezet. Er is dan voor één week heel veel te doen voor deze doelgroep. Er komen heel veel mensen uit andere delen van het land en het buitenland op af, die daardoor denken dat Amsterdam een fantastische tolerante stad is. Een week later is alles weer bij het oude en is er bijna niets meer gericht op trans- en genderdiverse personen.

Leuk uitgaan is bijna niet mogelijk in Amsterdam. Het is supercommercieel, er wordt geen leuke muziek gedraaid (vaak die stomme populaire muziek die je al de hele dag op de bekende radiostations hoort) en het begint verschrikkelijk vroeg en sluit dus ook veel te vroeg.
Nou ja, volgens mij is De Trut er nog, maar daar moet je altijd heel lang in de rij staan, het is te druk om te dansen (de muziek staat daar ook te zacht voor) en het is wederom veel te vroeg. En je hebt nog wel eens wat queer-avonden in Vrankrijk, maar dat is dan wel weer héél erg alternatief.

Gelukkig is er een enkele keer nog wel iets in Utrecht te doen waar ik me wel thuis voel en binnenkort ga ik maar weer eens naar Berlijn. Daar is er gelukkig (nog) wel wat meer te doen voor mij. Bijkomend voordeel is dat ze in Duitse clubs heel erg lekkere alcoholvrije drankjes hebben, terwijl je het in Nederland (op een enkele uitzondering na) met zo'n klein glaasje vieze ongezonde frisdrank, of een duur vruchtensapje moet doen.

Het zou leuker zijn wanneer er in plaats van een weekje Trans Pride het hele jaar wat was voor deze doelgroep.

Wat ik ook niet begrijp is dat de "thuisbasis" van de Trans Pride zo'n dure hotelbar is. Alsof trans- en genderdiverse personen er over het algemeen zo goed voorstaan op financieel gebied.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Eerste Trans Pride

Bericht door Jessy »

Dat ligt meestal aan de organisatie. Ik heb het al bij veel organisaties mogen meemaken dat er soms ineens overschakelingen gebeuren van supergoedkoop (om het voor iedereen haalbaar te houden) naar superduur (omdat organisatie zelf centen genoeg had en een sjiekere indruk wilde maken). Vind ik het eerste toch een stuk leuker, en er komt doorgaans ook veel meer volk dan.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste Trans Pride

Bericht door Jeste »

Het commentaar op de Trans Pride dat ik hier had geschreven had ik via de E-mail ook naar de organisatie gestuurd.
Hier het antwoord:
Hallo Jeste,

Dank je wel voor je bericht.

Helaas kunnen we als organisatie niet iedereen tevreden stellen. Iedereen is vrij zijn eigen transgender activiteit op te zetten en te organiseren. Organiseer zelf iets wat bij je pas. Ik zou zeggen grijp je kans.

De laatste tijd gebeurd er een hoop dingen. Zo word door TransUnited transgender avonden georganiseerd. In Noord Holland zijn ze ook zeer actief. Op vrijdag 18 juli vanaf 21:00 word de 1ste Transgender Club Reguliersdwarsstraat 125 Amsterdam geopent. http://www.kalinkaclub.nl" target="_blankwww.kalinkaclub.nl. Je bent van harte welkom daarbij aanwezig te zijn.

Tijdens de TransPride in The Manor Hotel kun je het zo goedkoop/duur maken als jezelf wilt. Wij zijn blij met deze locatie. The Manor Hotel is onze sponsors. Alle activiteiten tijdens de TransPride zijn gratis.

Kom gewoon zonder oordeel kijken!
Dat van "organiseer zelf iets wat bij je past" kan ik op zich wel begrijpen, maar dat gaat moelijk. Ik heb geen vrijwel geen contact met andere mensen hier in de stad en dat zal niet snel gebeuren, want er zijn geen plaatsen waar ik anderen zou kunnen leren kennen. Daarbuiten is het al zo dat iedereen elkaar al kent en daar is moeilijk tussen te komen, zeker omdat ik sociale media niet leuk vind.

Volgens mij werd ik niet echt goed begrepen. Krijg ik die link naar de website van Club Kalinka. Dat is dus precies wat ik nou niet leuk vind. Ik was daar een keer geweest, op uitnodiging van iemand. Het was verschrikkelijk. Dan is het ook nog eens vlakbij het Rembrandtplein, waar nou niet echt een aangenaam ontspannen sfeer heerst.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat ik het jammer vind dat de populaire commerciële cultuur ook bij trans-mensen de boventoon voert. Zeker in Amsterdam. Alternatief en underground zijn uit deze stad verdwenen.
Dat ik hier woon is dan ook omdat ik hier recht heb op een sociale huurwoning en omdat de omgeving wel mooi is, met zowel het polderland van het buitengebied als het Amsterdamse Bos op fietsafstand. Daarnaast is er gelukkig een groot station om de hoek, dus voor ik het weet zit ik in de intercity en ben ik de stad uit.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
alida
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: Eerste Trans Pride

Bericht door alida »

Jeste schreef:Het commentaar op de Trans Pride dat ik hier had geschreven had ik via de E-mail ook naar de organisatie gestuurd.
Hier het antwoord:
Hallo Jeste,

Dank je wel voor je bericht.

Helaas kunnen we als organisatie niet iedereen tevreden stellen. Iedereen is vrij zijn eigen transgender activiteit op te zetten en te organiseren. Organiseer zelf iets wat bij je pas. Ik zou zeggen grijp je kans.

De laatste tijd gebeurd er een hoop dingen. Zo word door TransUnited transgender avonden georganiseerd. In Noord Holland zijn ze ook zeer actief. Op vrijdag 18 juli vanaf 21:00 word de 1ste Transgender Club Reguliersdwarsstraat 125 Amsterdam geopent. http://www.kalinkaclub.nl" target="_blankwww.kalinkaclub.nl. Je bent van harte welkom daarbij aanwezig te zijn.

Tijdens de TransPride in The Manor Hotel kun je het zo goedkoop/duur maken als jezelf wilt. Wij zijn blij met deze locatie. The Manor Hotel is onze sponsors. Alle activiteiten tijdens de TransPride zijn gratis.

Kom gewoon zonder oordeel kijken!
Dat van "organiseer zelf iets wat bij je past" kan ik op zich wel begrijpen, maar dat gaat moelijk. Ik heb geen vrijwel geen contact met andere mensen hier in de stad en dat zal niet snel gebeuren, want er zijn geen plaatsen waar ik anderen zou kunnen leren kennen. Daarbuiten is het al zo dat iedereen elkaar al kent en daar is moeilijk tussen te komen, zeker omdat ik sociale media niet leuk vind.

Volgens mij werd ik niet echt goed begrepen. Krijg ik die link naar de website van Club Kalinka. Dat is dus precies wat ik nou niet leuk vind. Ik was daar een keer geweest, op uitnodiging van iemand. Het was verschrikkelijk. Dan is het ook nog eens vlakbij het Rembrandtplein, waar nou niet echt een aangenaam ontspannen sfeer heerst.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat ik het jammer vind dat de populaire commerciële cultuur ook bij trans-mensen de boventoon voert. Zeker in Amsterdam. Alternatief en underground zijn uit deze stad verdwenen.
Dat ik hier woon is dan ook omdat ik hier recht heb op een sociale huurwoning en omdat de omgeving wel mooi is, met zowel het polderland van het buitengebied als het Amsterdamse Bos op fietsafstand. Daarnaast is er gelukkig een groot station om de hoek, dus voor ik het weet zit ik in de intercity en ben ik de stad uit.
Ik ga niet veel uit, maar mijn indruk is ook dat de meer undergroundige dingen dunner gezaaid zijn tegenwoordig. Ze zijn er nog wel, zoals http://queeristan.org/ en http://ladyfestamsterdam.wordpress.com/, maar ja, die zijn voor veel transgenders dan weer te politiek, denk ik. Zelf voel ik me in dat soort settings iets meer op mijn gemak dan in een groots opgezet pride-spektakel, hoewel ik toch wel een kijkje ga nemen - ik zit toch vrij snel in A'dam met de trein.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste Trans Pride

Bericht door Jeste »

alida schreef:Ik ga niet veel uit, maar mijn indruk is ook dat de meer undergroundige dingen dunner gezaaid zijn tegenwoordig. Ze zijn er nog wel, zoals http://queeristan.org/ en http://ladyfestamsterdam.wordpress.com/, maar ja, die zijn voor veel transgenders dan weer te politiek, denk ik. Zelf voel ik me in dat soort settings iets meer op mijn gemak dan in een groots opgezet pride-spektakel, hoewel ik toch wel een kijkje ga nemen - ik zit toch vrij snel in A'dam met de trein.
Dat klopt. Queeristan en Ladyfest zijn heel erg politiek, naar mijn mening een beetje overdreven. Discussiëren om het discussiëren en "preken voor de eigen parochie". Volgens mij is dat niet echt zinvol. Verder is het daar een klein wereldje waar je als buitenstaander niet snel tussen komt.
Voor wie iets als de Trans Pride leuk vind; Veel plezier daar.
Ik blijf wel thuis en gelukkig is er in de Acu in Utrecht wel regelmatig iets te doen voor mij. De Acu is veel laagdrempeliger. De trein brengt me er snel naartoe en aan het eind van de nacht zet die trein me ook weer netjes af in de buurt van m'n huis :)
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
alida
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: Eerste Trans Pride

Bericht door alida »

Jeste schreef:
alida schreef:Ik ga niet veel uit, maar mijn indruk is ook dat de meer undergroundige dingen dunner gezaaid zijn tegenwoordig. Ze zijn er nog wel, zoals http://queeristan.org/ en http://ladyfestamsterdam.wordpress.com/, maar ja, die zijn voor veel transgenders dan weer te politiek, denk ik. Zelf voel ik me in dat soort settings iets meer op mijn gemak dan in een groots opgezet pride-spektakel, hoewel ik toch wel een kijkje ga nemen - ik zit toch vrij snel in A'dam met de trein.
Dat klopt. Queeristan en Ladyfest zijn heel erg politiek, naar mijn mening een beetje overdreven. Discussiëren om het discussiëren en "preken voor de eigen parochie". Volgens mij is dat niet echt zinvol. Verder is het daar een klein wereldje waar je als buitenstaander niet snel tussen komt.
Voor wie iets als de Trans Pride leuk vind; Veel plezier daar.
Ik blijf wel thuis en gelukkig is er in de Acu in Utrecht wel regelmatig iets te doen voor mij. De Acu is veel laagdrempeliger. De trein brengt me er snel naartoe en aan het eind van de nacht zet die trein me ook weer netjes af in de buurt van m'n huis :)
ACU is inderdaad laagdrempeliger. Alleen die queer disco die ze regelmatig organiseerden bestaat geloof ik niet meer? Ik kom er heel af en toe (gemiddeld een of twee keer per jaar).
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste Trans Pride

Bericht door Jeste »

alida schreef:ACU is inderdaad laagdrempeliger. Alleen die queer disco die ze regelmatig organiseerden bestaat geloof ik niet meer? Ik kom er heel af en toe (gemiddeld een of twee keer per jaar).
Op de 1e zaterdag van de maand is er Cruise Control. De queer-disco Kitty is er niet meer, maar 1 keer in de 2 maanden is er wel een opvolger. Daarnaast zijn er regelmatig andere dingen, niet specifiek queer, die ik erg leuk vind. Gewoon even het programma op de website in de gaten houden.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Meander
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2014, 23:53
Gender: Anders

Re: Eerste Trans Pride

Bericht door Meander »

Hee, nu jullie 't er toch over hebben, weten jullie of er iets georganiseerd/gedaan wordt in Den Haag, of daar in de buurt?
Gebruikersavatar
alida
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: Eerste Trans Pride

Bericht door alida »

Meander schreef:Hee, nu jullie 't er toch over hebben, weten jullie of er iets georganiseerd/gedaan wordt in Den Haag, of daar in de buurt?
In Leiden is er een maandelijks trans*-café en in Rotterdam. In Den Haag zelf is mij niets bekend...