@Nate:probleem is dat ik kleine dingetjes die mij dwars zitten en waar ik me vroeger makkelijk overheen kon zetten,sinds mijn hrt en met name de afgelopen 1,5 maand gedurende de dag in mijn hoofd tot enorme proporties opblaas.ik kan het op de een of andere manier niet meer van mij afzetten,het blijft maar malen in mijn hoofd met als resultaat dat ik uiteindelijk op mijn werk als een zielig hoopje ,huilend rondloop.zij leert mij om die dingen"klein" te maken in mijn hoofd.
Gek hoe een ander soort hormonen in je lijf zo'n effect kan hebben op je geestelijke welzijn!!!
Rikki
Slapen!
-
Anon20190516
Re: Slapen!
-
wiggeltje
Misschien is melatonine wel wat voor jou. Heel soms neem ik het. Het werkt goed en is iets meer natuurlijks.
-
Venusss
- Voornaamwoorden: Vrouw
Laat wel je huisarts weten dat je melatonine gaat nemen en neem het minimaal 2 uur voor het slapen in want anders val je overdag in slaap
-
Nate_0
Je gaat echt niet overdag in slaap vallen als je je melatonine korter voor het slapen gaat inneemt
Instructies op de verpakking volgen is beter, want er is ook melatonine met snellere afgifte en die tijd is nodig om de melatonine op te laten door je lichaam.
Het helpt met name om in slaap te vallen, en soms ook om door te slapen. Het is een stofje dat je lichaam van nature ook maakt, en wat helpt bij het slaap/waak ritme. Dan is het wel belangrijk dat je ook daadwerkelijk in het donker zonder telefoon oid gaat liggen.
En het lijkt me echt supernaar om eindelijk aan je HRT toe te zijn en dan dit soort dingen te voelen :/ Fijn iig dat je psych helpt!
Het helpt met name om in slaap te vallen, en soms ook om door te slapen. Het is een stofje dat je lichaam van nature ook maakt, en wat helpt bij het slaap/waak ritme. Dan is het wel belangrijk dat je ook daadwerkelijk in het donker zonder telefoon oid gaat liggen.
En het lijkt me echt supernaar om eindelijk aan je HRT toe te zijn en dan dit soort dingen te voelen :/ Fijn iig dat je psych helpt!
meerdere zakken met zaagsel
-
Anon20230219
- Voornaamwoorden: zij/haar
Wat ook helpt is om je eigen niet te lang aan kunstmatig licht zoals monitor of telefoon bloot te blijven stellen, dim paar uur voor dat je wilt gaan slapen alvast het licht of doe een paar lampjes vast uit..Nate_0 schreef:
Als je toch later door wilt werken achter de PC dan is het goed je monitor op night/ of nacht modus te zetten, het scherm is dan minder fel aan je ogen.
Zo ook met je telefoon dat te doen, uiteraard ging het erover dat Rikki nogal veel slaapt maar bij slaap problemen zijn dit een paar kleine tips welke echt helpen als je moeite heb op tijd slaap te vatten of in slaap te komen.
-
Nate_0
Kunstmatig licht (en dan idd met name monitor van tv/pc of mobiel) zorgt er voor dat je minder melatonine/serotonine aan maakt 
meerdere zakken met zaagsel
-
Anon20230219
- Voornaamwoorden: zij/haar
Ik heb mijn tv schermlicht op automatisch staan, deze gaat langzaam zachter als het om het toestel donkerder wordt..Nate_0 schreef:Kunstmatig licht (en dan idd met name monitor van tv/pc of mobiel) zorgt er voor dat je minder melatonine/serotonine aan maakt
Tevens spaart het ook energie en heb je altijd het juiste beeld bij de lichtsterkte in de ruimte..
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Je doet het op zich wel goed met je slaaptijden. Van 5:30 tot 14 uur is wel redelijk lang. Slaap je dan wel echt goed? Als dat niet zo is, dan helpt het misschien om ietsje later naar bed te gaan en voor het slapen even te gaan lezen (niet van een scherm natuurlijk) en een rustgevende kruidenthee te drinken.
Probeer afspraken overdag wel te vermijden, of probeer om verlof te krijgen. Iemand die overdag werkt en bijvoorbeeld naar een arts moet, kan ook verlof krijgen. Dat jij overdag vrij bent betekent niet automatisch dat je dan maar van alles kan gaan doen, want een mens heeft gewoonweg slaap nodig.
Bij nachtwerk wordt het vaak niet serieus genomen dat er toch nog geslapen moet worden.
In het verleden had ik ook wel 's nachts gewerkt en dat ging voor wat betreft slapen goed. Het was altijd 's nachts, dus niet steeds omschakelen naar andere tijden. Daglicht kreeg ik evengoed, zelfs in de winter, want het werk was tot aan het begin van de ochtend. Voor dat ik ging slapen kwam ik vaak nog wel buiten, terwijl het alweer licht was. Verder sliep ik de hele dag, net als dat de meeste andere mensen de hele nacht slapen.
Neem je aan het begin jouw dag, rond 17:30, gelijk de hoofdmaaltijd? Dat is ook heel goed, want dat kan er voor zorgen dat je later niet veel eten meer wil. Als dat inderdaad zo is, dan ligt het ook niet daar aan. Bij mij is naar bed gaan met een volle maag heel slecht voor de nachtrust. Daarentegen zijn voor mij een paar koekjes en chocolaatjes bij de thee wel weer goed, maar dat is toch onvergelijkbaar met een volledige maaltijd. Het genieten van die koekjes en chocolaatjes zorgt voor ontspanning.
Het zal wel door de veranderde hormoonhuishouding komen. Het is doorzetten. Vaak wennen mensen er aan.
Probeer afspraken overdag wel te vermijden, of probeer om verlof te krijgen. Iemand die overdag werkt en bijvoorbeeld naar een arts moet, kan ook verlof krijgen. Dat jij overdag vrij bent betekent niet automatisch dat je dan maar van alles kan gaan doen, want een mens heeft gewoonweg slaap nodig.
Bij nachtwerk wordt het vaak niet serieus genomen dat er toch nog geslapen moet worden.
In het verleden had ik ook wel 's nachts gewerkt en dat ging voor wat betreft slapen goed. Het was altijd 's nachts, dus niet steeds omschakelen naar andere tijden. Daglicht kreeg ik evengoed, zelfs in de winter, want het werk was tot aan het begin van de ochtend. Voor dat ik ging slapen kwam ik vaak nog wel buiten, terwijl het alweer licht was. Verder sliep ik de hele dag, net als dat de meeste andere mensen de hele nacht slapen.
Neem je aan het begin jouw dag, rond 17:30, gelijk de hoofdmaaltijd? Dat is ook heel goed, want dat kan er voor zorgen dat je later niet veel eten meer wil. Als dat inderdaad zo is, dan ligt het ook niet daar aan. Bij mij is naar bed gaan met een volle maag heel slecht voor de nachtrust. Daarentegen zijn voor mij een paar koekjes en chocolaatjes bij de thee wel weer goed, maar dat is toch onvergelijkbaar met een volledige maaltijd. Het genieten van die koekjes en chocolaatjes zorgt voor ontspanning.
Het zal wel door de veranderde hormoonhuishouding komen. Het is doorzetten. Vaak wennen mensen er aan.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
-
Summer
Mijn 'bio" klok ging na starten hrt naar vanzelf wakker worden rond 7/8 uur smorgens. ( "juichende partner" en sliep daarvoor met gemak tot de lunch als ik vrij was..)
Dit verschil was toen al erg opvallend.
Bedtijd was daarop niet van invloed. ook niet als ik om 02:00 naar bed ging, gewoon bijtijds weer wakker.(grrrr... weer die juichende partner...)
Ben nu gestopt met cypro/androcur en guess what...... slaap weer een gat in de dag...
Ook dit verschil is nu weer opvallend. van 6 uur slaap naar 10-12uur zonder probleem.
Ben ook een stuk beter uitgerust en minder (nare/vreemde) dromen.
Inslapen gaat nu ook supersnel, oogjes dicht....hersentjes uit....
Cypro werkt echt heel goed maar het heeft echt zijn bijwerkingen.
Blij dat ik er (eindelijk)vanaf ben.
Dit verschil was toen al erg opvallend.
Bedtijd was daarop niet van invloed. ook niet als ik om 02:00 naar bed ging, gewoon bijtijds weer wakker.(grrrr... weer die juichende partner...)
Ben nu gestopt met cypro/androcur en guess what...... slaap weer een gat in de dag...
Ook dit verschil is nu weer opvallend. van 6 uur slaap naar 10-12uur zonder probleem.
Ben ook een stuk beter uitgerust en minder (nare/vreemde) dromen.
Inslapen gaat nu ook supersnel, oogjes dicht....hersentjes uit....
Cypro werkt echt heel goed maar het heeft echt zijn bijwerkingen.
Blij dat ik er (eindelijk)vanaf ben.
-
NicolleLaheye
In de begintijd van zowel mijn illegale alsook de officiële HRT fase ervaarde in heel veel vermoeidheid en was ook mijn slaapritme geheel verstoord, dit had te maken dat als je in het begin aan de Cyproteronacetaat bent je testosteron waarde in enkele dagen van normaal tot vrijwel nul is terug gezakt. Omdat je dan nog te weinig oestrogeen in je lichaam hebt kan dit niet gecompenseerd worden. Nu ik al 6 maanden aan de hormonen zit kan ik momenteel het zelfde doen als voor mijn HRT fase.
Ondanks dat mijn T waarde momenteel onder de 0,5 zit heb ik toch niet meer behoefte gekregen aan slaap dan voor mijn HRT tijd. Aan Rikki wil ik gewoon zeggen dat je je niet echt zorgen hoef te maken, zodra je lichaam gewend is geraakt aan je nieuwe hormoonspiegel zal je slaapritme ook weer normaal zijn.
Maar wisseldiensten zijn killing voor je nachtrust. Dat staat los van het gebruik van hormonen.
Ondanks dat mijn T waarde momenteel onder de 0,5 zit heb ik toch niet meer behoefte gekregen aan slaap dan voor mijn HRT tijd. Aan Rikki wil ik gewoon zeggen dat je je niet echt zorgen hoef te maken, zodra je lichaam gewend is geraakt aan je nieuwe hormoonspiegel zal je slaapritme ook weer normaal zijn.
Maar wisseldiensten zijn killing voor je nachtrust. Dat staat los van het gebruik van hormonen.