Bij ziekenhuisbezoek ALTIJD een identificatiebewijs meenemen. Toch?
Welnee joh.
Gisteren had ik een afspraak in de poli van het VUmc. Emma vergezelde me. We meldden ons allebei bij de centrale receptie, want tegenwoordig kun je bij die sterk gemoderniseerde organisatie niets meer doen zonder je hoogst persoonlijke streepjescode, op je hoogstpersoonlijke patiëntenkaartje. Een geplastificeerd stukje papier, formaat bankpas.
Met dit kostbare kleinood krijg je toegang tot je diepst bewaarde en zeer geheime medische gegevens.
Ik heb de dame gevraagd zo'n ding ook voor mij te maken en verzon ter plaatse een nieuwe naam. Dat bleek geen probleem, want bewijs van die verandering van achternaam werd niet gevraagd. De naam die ik gewoon daar, staande voor de receptiebalie verzon, werd zonder enig probleem ingevoerd in plaats van de naam van iemand anders. Okee, ik moest een geboortedatum noemen van die persoon, maar die stond gewoon op Faceboek. Of ik nog dezelfde huisarts had en zo. Ja hoor. Er werd nog een foto van mij gemaakt en ik kreeg het voddige kaartje mee waarmee ik nu naar hartelust kan rondneuzen in de medische gegevens van iemand waaraan ik me al een tijdje ergerde op Facebook.
Lachen joh!
Eén kleinigheidje klopt niet in bovenstaand verhaal. Welk stukje is volgens jou niet waar?
Wees serieus want de waarheid is huiveringwekkend.
ID
-
Dieuwertje
Re: ID
Heb je voor het medisch dossier niet ook een gebruikersnaam nodig en een bijbehorend wachtwoord? Ik ben mijn gebruikersnaam even kwijt. Niet opgeschreven en in de tijd tussen intake en eerste gesprek is dat ergens in mijn brein aan de loop gegaan. Na enige navraag bleek dat ik daarvoor een email moet versturen naar de support afdeling. Ben benieuwd hoe dat af gaat lopen. Ik heb daar ook mijn bedenkingen bij. Ieder kan immers het verhaal ophangen dat de gebruikersnaam zoek is en een nieuwe vragen van geheel iemand anders. Zeker zonder legitimatie.
Dus wat in ieder geval niet klopt is het 'lachen joh'.
Dus wat in ieder geval niet klopt is het 'lachen joh'.
-
Eva
- Beheerder
- Voornaamwoorden: zij/haar
Jazeker, maar dat wordt je keurig ter hand gesteld bij de uitreiking van het kaartje. Ook daarbij wordt niet gecontroleerd of je bent wie je zegt te zijn.
Huiveringwekkend, mag ik dan wel zeggen, nietwaar?
Huiveringwekkend, mag ik dan wel zeggen, nietwaar?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
-
Dieuwertje
Het zal nog wel even duren. Het weekend afwachten is daarbij wel het minste. Maar ik zal nog berichten hoe ze mij van een gebruikerscode gaan voorzien. En vooral of dit op een veilige manier gebeurd.
-
Danielle
Ik zou 'm melden bij de autoriteit persoonsgegevens. De beveiliging in ziekenhuizen is op alle vlakken bedroevend te noemen.
Vorige week in het ziekenhuis hier om de hoek voor het maken van een ponskaart (hey, daar zijn ze pas afgelopen najaar overgestapt op barcodestickers, zo heet het nog) wel netjes om een ID gevraagd. Maar bij het onderzoek een week later had iedereen die op mijn achternaam reageerde in die MRI-kunnen klimmen.
Bij de webcare afdeling van mijn zorgverzekeraar zijn ze ook heel makkelijk. In een DM op Twitter (let wel van een niet-geverifieerd account) vragen ze om postcode en huisnummer om vervolgens details uit je declaratiegeschiedenis prijs te geven.
Vorige week in het ziekenhuis hier om de hoek voor het maken van een ponskaart (hey, daar zijn ze pas afgelopen najaar overgestapt op barcodestickers, zo heet het nog) wel netjes om een ID gevraagd. Maar bij het onderzoek een week later had iedereen die op mijn achternaam reageerde in die MRI-kunnen klimmen.
Bij de webcare afdeling van mijn zorgverzekeraar zijn ze ook heel makkelijk. In een DM op Twitter (let wel van een niet-geverifieerd account) vragen ze om postcode en huisnummer om vervolgens details uit je declaratiegeschiedenis prijs te geven.
Mijn transitieblog: Fading Gender
-
Nate_0
Bij het UMCG werd ik wel om mijn ID gevraagd bij het aanvragen van nieuwe passen (zowel in het hoofdziekenhuis als afdeling UCP)! Bij de operatie werd ook alles dubbel gecheckt en ik kreeg een mooie pijl op mijn aangedane been (die op dat moment ook nog in het verband zat etc). Medicatie werd ook precies bij gehouden enzo.
Jammer dat het op andere plaatsen zo gaat...
meerdere zakken met zaagsel
-
Ylse
- Voornaamwoorden: zij/haar
Ik heb bij het UCP toch meegemaakt dat toen ik na anderhalf jaar eindelijk voor mijn intake mocht komen ik de pas kwijt was. Vervolgens vraag ik bij de balie om een nieuwe pas en overhandig daarbij mijn paspoort dat inmiddels was aangepast naar mevrouw Ylse W. Het pasje dat ik vervolgens uitgereikt kreeg stond fijn op de heer Ysbrand W.Nate_0 schreef:Bij het UMCG werd ik wel om mijn ID gevraagd bij het aanvragen van nieuwe passen (zowel in het hoofdziekenhuis als afdeling UCP)! Bij de operatie werd ook alles dubbel gecheckt en ik kreeg een mooie pijl op mijn aangedane been (die op dat moment ook nog in het verband zat etc). Medicatie werd ook precies bij gehouden enzo.
Navraag leerde dat ze verder helemaal niet naar het paspoort had gekeken en dat het pas aangepast kon worden als ik groen licht had gehad en de verklaring had gekregen
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.
Anatole France
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.
Anatole France
-
Alexandra
Bij het opvragen van je medisch dossier, sturen ze het gewoon per reguliere post naar je op... niks aangetekend...
er zat ook nog een sticker op met de tekst: "medisch geheim" 
Daarom heb ik mijn medisch dossier laten vernietigen bij het VUmc, ergens rond 2014. Zal binnenkort eens navragen of ze het hebben vernietigd, want heb nooit een bevestiging van gekregen.
Daarom heb ik mijn medisch dossier laten vernietigen bij het VUmc, ergens rond 2014. Zal binnenkort eens navragen of ze het hebben vernietigd, want heb nooit een bevestiging van gekregen.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb