Nooit meer ziek zijn...

Psychologen en procedures
Alexandra

Nooit meer ziek zijn...

Bericht door Alexandra »

Theoretisch en technisch is het allang mogelijk natuurlijk. Ethisch vast nog niet...

Maar het gaat wel heel snel nu:

http://www.nature.com/news/crispr-gene- ... ng-1.19510

Ik denk dat we binnen 50 jaar mensen kunnen programmeren en designen voordat ze geboren worden.

Alle foutjes kunnen er dan uitgehaald worden.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Dieuwertje

Re: Nooit meer ziek zijn...

Bericht door Dieuwertje »

Klinkt mooi, maar ik zie toch nog wel wat hobbels, vooral ook van ethische aard.
Om het een beetje bij 'ons' te houden. Het was gebruikelijk (weet niet hoe er nu mee omgesprongen wordt) dat een intersekse kind geopereerd werd zodat voor het uiterlijk 1 sekse zichtbaar is. Maar wat als jaren later blijkt dat het brein voor de andere sekse gekozen heeft? Het risico op hetzelfde probleem lijkt mij reëel. Vooropgesteld dat je met die genetische truc wat in die richting aan zou kunnen passen natuurlijk.
Jer158

Bericht door Jer158 »

Eens met Dieuwertje. Hoewel er verschillen zijn op groepsniveau tussen de hersenen van mannen en trans vrouwen, en vrouwen en trans mannen, kun je dat niet toepassen op individueel niveau. Iemand met XY chromosomen en een "vrouwelijk" brein kan ook gewoon cis zijn (immers is er maar een klein deel van de "trans" mensen die dusdanig last heeft van genderdysforie dat er geen andere optie is dan in transitie te gaan), net zo goed als iemand met XY chromosomen en een bijpassend "mannelijk" brein toch trans kan blijken te zijn. Nog los van het feit dat hersenen zich volop ontwikkelen in de eerste levensjaren en er op die leeftijd waarschijnlijk nog veel meer overlap tussen "mannelijke" en "vrouwelijke" breinen is dan in de volwassenheid. Nee, ik zie het niet gebeuren dat het "foutje" dat trans heet ooit preventief gefixt gaat worden.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20190501

Bericht door Anon20190501 »

Alexandra schreef:
Ik denk dat we binnen 50 jaar mensen kunnen programmeren en designen voordat ze geboren worden.
Volgens wiens wensen dan?

”We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile.”
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Alexandra

Bericht door Alexandra »

Maar wat als je als ouders kunt kiezen wat het gaat worden? :) Ik vind het eigenlijk wel prima.

In China zijn ze al volop bezig op dieren: http://www.nature.com/news/china-s-bold ... ls-1.18826

en nu ook menselijke embryo's: http://www.nature.com/news/chinese-scie ... os-1.17378

Wat betreft manipulatie en ethiek... de oorspronkelijke aardappel is giftig, maar door menselijk handelen, kweken en kruisen en dat soort toestanden is de aardappel eetbaar geworden. Vreemd als je over nadenkt dat bijna al ons voedsel gemanipuleerd is door de eeuwen heen. Niet genetisch, maar gewoon door te kruisen.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Kruisen is in zekere zin ook genetisch manipuleren, natuurlijk...

Het verschil is dat dat de mens ten goede komt. Het volledig genetisch manipuleren van embryo's etc daarentegen kan ontzettend snel escaleren in een heel erg verkeerd iets.
meerdere zakken met zaagsel
Citizen Erased

Bericht door Citizen Erased »

Op het moment dat de wenselijkheid van een leven gaat afhangen van geslacht / gender identiteit / seksuele geaardheid of de mate van productiviteit ervan (zie NIPT), denk ik dat we ergens een afslag gemist hebben..
Er bestaan geen foutjes in de natuur, enkel mensen die denken het beter te weten.
Ga je die 'foutjes' eruit filteren dan ontwikkel je je op den duur niet meer als soort, aanpassingsvermogen wordt niet meer aangesproken (.. gevolgen zijn nu al enigzins merkbaar, wil ik daar cynisch aan toevoegen).
Jawel, "wij" zijn hier met een missie. All hail de foutjes.

Sprak hij stichtelijk :mrgreen:
Anon20190501

Bericht door Anon20190501 »

Citizen Erased schreef:
Sprak hij stichtelijk :mrgreen:
En hij had gelijk.
Heel erg zelfs.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)