Onhandig woordgebruik bij cis medestanders

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Dieuwertje

Onhandig woordgebruik bij cis medestanders

Bericht door Dieuwertje »

Hoe om te gaan met iemand die onze zaak steunt, maar niet zo handig is in bijvoorbeeld woordgebruik?

Twijfelde even waar dit te plaatsen, maar vond het in 'Dagelijks leven' toch wel passen.

Amanda Jetté Knox kaart de bovenstaande vraag aan op haar blog. Wel in het Engels vrees ik.
Hey, Allies? You Can Make Mistakes Around Me. It's Okay.
https://www.amandajetteknox.com/

Ik wil niet zeggen dat ik mij nooit schuldig maak aan wat zij aankaart of dat nooit zal doen. Kan mij voorstellen dat je het soms even zat bent. Maar dan is het wel goed om even na te denken.

Het is een blog zonder inhoudsopgave (wel met inhoud :-) ). Het item zal dus na verloop van tijd naar onder schuiven.
Maar het is vrijwel altijd de moeite van het lezen waard.
EmmaJJ

Re: Onhandig woordgebruik bij cis medestanders

Bericht door EmmaJJ »

hier is de permalink: (tenminste ik vermoed dat het zo heet)

https://www.amandajetteknox.com/blog/20 ... e-its-okay
EmmaJJ

Bericht door EmmaJJ »

mooi artikel!
Ender
Transgender

Bericht door Ender »

leuk artikel! voor het eerst dat ik wat hoor van cis mensen wat betreft ons
Nisha

Bericht door Nisha »

Mooi artikel. Dank je wel voor het delen.
No flame burns forever, No glory lasts.
Under siege by the night, And so the day falls defeated.
EmmaJJ

Bericht door EmmaJJ »

Ik kwam dit tegen. Ik heb respect voor de cis-vrouw die dit schirjft

(Is boekreview van "If I was your girl" op Goodreads)
Edit: I have edited this review because some of what I said hurt members of the trans community, as well as those who love and support them. I have always believed myself to be one of this latter group, but my actions regarding this review did not reflect that. I am deeply sorry for what I said and the upset it caused. I also apologise for becoming defensive when others tried to educate me as to why I was hurtful. Many times people have told me that my opinion is "wrong" or "stupid" and I thought this was that same old argument. But I was very wrong and I should have seen that. I'm embarrassed that I got it so wrong. I hope my updated review is more respectful and I will try to do better in future.
Noah1980

Bericht door Noah1980 »

Pff ik kom vandaag zo uit een gesprek met een Cis vrouw die mijn coach is. Ik ben bij haar uit de kast gekomen als transgender zijnde omdat er beroepsmatig ook nog wel invloed kan zijn. En zij begeleid mij in het traject qua opleidingen en werk. Tevens helpt ze mij te ontwikkelen. Met name persoonlijke groei. Eigenlijk is dat al best zwaar omdat er dan altijd wel zaken komen bovendrijven.

Vandaag had ze een hoop vragen over het transgender zijn en de transitie die er eventueel ook bij gaat komen. Zulke gesprekken zijn ook wel goed,maar vandaag ben ik enorm geraakt. Eigenlijk ben ik er stuk van. Ze had tegen mij gezegd dat ik nooit man ga zijn, wat ik er ook aan ga doen. Pff het raakt me enorm. Ik voel me al 37 jaar man en dan omdat ik er aan de buitenkant uit zie als eens vrouw kan ik geen man zijn?

Ik sta op goede voet met mijn coach, maar waarom doet dit zo'n pijn? Ik weet niet of dit het goede topic is, maar ik zit er enorm mee en misschien heeft iemand tips aan hoe ik dit mijn coach duidelijk kan maken dat het voor mij enorm pijnlijk is zo'n opmerking?
I exist as i am, that is enough.
Jer158

Bericht door Jer158 »

Het vraagt maar een miniem beetje inlevingsvermogen om te begrijpen dat dát een opmerking is waarmee je een FTM geen plezier doet. Het komt van een coach, nota bene. Die moet het empathisch vermogen van een zeepbel hebben.

Ik merk dat het mij kwaad maakt. Het spijt me dat je dat zo hebt moeten horen, Ilona. Misschien kun je het beste gewoon eerlijk zijn? Je bent van binnen een man en dat ben je altijd geweest. Dat het niet haar plaats is om dat soort dingen te zeggen en dat het je geraakt heeft? Met eventueel inhoudelijk ingaan op wat ze zegt, maar dat lijkt mij niet eens nodig. Ze is haar boekje te buiten gegaan daar, en dat hoef jij niet te slikken
Hung her from the branches of a mango tree
Dieuwertje

Bericht door Dieuwertje »

Ilona schreef:Ze had tegen mij gezegd dat ik nooit man ga zijn, wat ik er ook aan ga doen. Pff het raakt me enorm.
Dat zijn dus van die dingen die je wel degelijk duidelijk mag maken dat dat heel voorzichtig gezegd niet OK is om te zeggen. En dat zou ik dan ook zeker doen.
Het artikel gaat er niet over dat je niet mag corrigeren, dat mag en ik zou bijna zeggen dat moet gewoon. Het artikel gaat vooral over de toon waarmee dat gebeurd.
Probeer er over na te denken welke woorden je gaat gebruiken bij een volgend gesprek met haar. Maak haar duidelijk dat wat ze zei niet kan. En vraag haar wat ze nu precies daar mee bedoelde.
Ender
Transgender

Bericht door Ender »

Oef da's een harde dobber Ilona.. ik denk dat je coach probeert te zeggen dat je fysiek niet volledig man kan worden (want dat is gewoon zo) maar de tact mist ze enorm.. en dan nog, is dat niet aan haar om te zeggen want zoiets weet je wel. Denk niet dat ze snapt dat je je vanbinnen man voelt EN bent, denk zelfs dat ze zich dat niet voor kan stellen.

Nate heeft het in de rubriek "Trans zijn, hoe voelt dat nou" voor mij iig redelijk duidelijk kunnen omschrijven:
Tegen cisvrouwen zeg ik: stel je voor dat je nog helemaal hetzelfde zou zijn in je hoofd. Hoe je je voelt, hoe je denkt, hoe je behandeld wilt worden... maar je lichaam is tien of vijftien centimeter langer, je hebt een baard en geen borsten. Je kunt geen kind baren. Je hebt geen vrouwelijke rondingen maar spieren en brede schouders. Je wordt anders behandeld, niet zoals je zou willen, er zijn verwachtingen waar je niet aan kunt of wilt voldoen. Jij bent namelijk nog steeds een vrouw maar alle mensen om je heen zien een man en je spiegelbeeld bevestigt dat.
Misschien een idee om dat over te schrijven en volgende keer aan haar voor te lezen? Misschien snapt ze het dan beter, hoe het voor jou voelt, als man zijnde.

NB: je kan uiteraard wél man worden aan de buitenkant.. zijn zát transmannen (en vrouwen) xD. Alleen het functioneert niet compleet.