Sociale man/vrouw verschillen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Citizen Erased

Re: Sociale man/vrouw verschillen

Bericht door Citizen Erased »

Als man ben je automatisch verdacht en/of een gevaar. Ik kon vroeger de gekste dingen uithalen en m'n vriendje kreeg dan altijd op z'n kop, het kwam niet eens in mensen op dat ik ook wel eens mee zou kunnen hebben gedaan. Welnu, aan al het goede komt een eind :mrgreen: Als ik 's avonds ga hardlopen merk ik dat vrouwen vaak oversteken naar de andere kant van de weg. Nu zeg ik niet dat dat onverstandig is. Maar toch. Stigmatiserend.
Ik heb ook reeds de "vieze-pedo-blijf-van-dat-kind-af"-blik gehad (wie 'm ooit heeft gehad weet wat ik bedoel).. nu kun je je broek omlaag trekken om te laten zien dat je geen gevaar bent, maar ik vrees dat je daar de situatie niet mee deëscaleerd. Je 'speelruimte' als man is in ieder geval weg danwel flinterdun.

Seksisme cq discriminatie door vrouwen wordt algemeen geaccepteerd; zo staat ongeveer de helft van alle datingprofielen bezaaid met de tekst "onder de 1.80m heeft het geen zin", zet daar als man iets over kg of cupmaten tegenover en je bent het wanstaltigste organisme op deze aardkloot (even voor de duidelijkheid: niet uit eigen ervaring maar gut feeling).

Daar staat tegenover: wat ik zeg wordt met factor 10 serieuzer genomen (en terecht), ik kán 's avonds gaan hardlopen zonder aanmoedigende leuzen vanuit Volkswagen Polo's te horen als "hey teringpot!! Rennen!!" (sympathiek maar weinig origineel).
De grootste verandering in sociale benadering komt mi trouwens vanuit jezelf, onder invloed van hormonen. Testosteron zorgt er voor dat je geiligheid (met factor 10) omhoog springt en je bewust of onbewust meer concurrentie / strijd opzoekt, bij mij in ieder geval zeker, alleen lees je er vaak niets over. Ik ga voor niemand opzij op straat (tenzij we het echt over 2-meter types hebben) en als ik aan de overkant een andere man zie dan ga ik automatisch harder lopen, even zien of je hem kan hebben.
Sneue types zijn wij wel.

Ik ben me nu ook meer bewust van het hele flirtspel, dat ging eerst volkomen langs me heen. Nu merk ik dat vrouwen af en toe hun vrouwelijkheid in de strijd gooien om iets bij mij gedaan te krijgen (en ja, dat werkt). Mannen proberen het trouwens ook, een hele vreemde gewaarwording.
Anon20190712

Bericht door Anon20190712 »

@Citizen Erased
De 'vieze pedo blijf van dat kind'- blik...Die ken ik ja whaha! Zo triest!
Herken me enorm in je bericht!
Alice

Bericht door Alice »

Draakje schreef:Los van alle uiterlijke kenmerken vraag ik me vaak af of jullie nu ook verschil merken in hoe jullie worden benaderd in het dagelijks leven. En dan bedoel ik MtF en ook FtM. Voor en na je transitie.
Ik heb namelijk mijn hele leven al het idee dat ik anders zou moeten worden benaderd dan men in mijn dagelijks levend doet.
Ik denk dat juist de uiterlijke kenmerken, mede, verantwoordelijk zijn dat je anders benaderd zou kunnen worden.
Aanpassing van je uiterlijke kenmerken maakt het mogelijk dat je in het dagelijks leven benaderd wordt op een wijze zo als jij dit wenst (voor jou als man dus).

Voor mij zijn ook zijn ook enige dingen veranderd in de benadering t.o. mij waar toch regelmatig tegen aan loop.

Voorbeeld, het kost het mij soms moeite om dingen gedaan te krijgen (van anderen) op de wijze zo als ik het wil.

Vroeger ging een gesprek zo;
“Wilt u dit en dat op deze wijze voor mij doen/maken?’
“Gaan we gelijk doen, mooi dat u een aanwijzing geeft hoe het gedaan kan worden”

Heden gaat het gesprek iets anders,
“Wilt u dit en dat op deze wijze voor mij doen/maken?”
“Maar Mevrouwtje, ik denk niet dat dit zo makkelijk zal gaan, het is veel beter dat we het anders aanpakken, wij zijn de experts.”
(nee eikel, ik weet hoe het gedaan moet worden en jij moet het doen zo als ik het wil dan weet ik dat het goed komt).

Je hele sociale leefomgeving gaat op de schop en dan kom je voor, leuke/nare, verrassende dingen te staan. Een kan zich makkelijk plaatsen in die nieuwe leefwijze ander niet of moeilijk. Real live test geeft je enige indicatie.

http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/art ... land.dhtml
http://www.independent.co.uk/news/busin ... 26501.html
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Fran

Bericht door Fran »

Waar ik nu in de sociale omgang tegenaan loop is dat ik me tussen de vrouwen niet thuis voel, maar uiteindelijk tussen de mannen ook niet, want die zien mijn toenadering als "vrouwelijke aandacht" en dat gebeuren er vaak dingen die ik helemaal niet bedoelde.

Samenvattend: mijn sociale leven ligt onbedoeld op zijn gat. Ik hoop dat daar over een paar jaar verandering in komt.
- Vanaf 4 mei Androgel
- Half juli Nebido, alleen door apotheekfout Sustanon meegekregen
- Sinds eind oktober wél aan Nebido
Anon20180311

Bericht door Anon20180311 »

Draakje schreef:Waar ik nu in de sociale omgang tegenaan loop is dat ik me tussen de vrouwen niet thuis voel, maar uiteindelijk tussen de mannen ook niet, want die zien mijn toenadering als "vrouwelijke aandacht" en dat gebeuren er vaak dingen die ik helemaal niet bedoelde.

Samenvattend: mijn sociale leven ligt onbedoeld op zijn gat. Ik hoop dat daar over een paar jaar verandering in komt.
Hoi Draakje,

Zeer herkenbaar Pre-alles :hug2: . En idd, er kwam wel degelijk verandering in mijn sociale omgang. Zeker, vanaf het moment, dat ik me thuis voelde in de " mannen wereld".

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Ender
Transgender

Bericht door Ender »

Ik vind het ook een leuke topic, Draakje!

Ben zelf ook nog pre-alles (behalve intake deel 1 :roll:), maar omdat ik me nu meer kan en wil gedragen zoals ik me vanbinnen voel, merk ik dat anderen/vreemden anders op mij reageren. Ik zie, nu ik er op let, dat ze aarzelen hoe ze mij moeten aanspreken, dus zeggen ze vaak maar niks (ik: "Waar kan ik de koplampen vinden voor een auto?", zij: "Oh dan moet je daar zijn", terwijl voorheen was het altijd "Oh dan moet je daar zijn, mevrouw"). Kinderen vinden me steevast een jongen. Vrienden/kennissen/familie/collega's beginnen steeds meer te wennen aan het idee dat ik als man door het leven ga nu.
Ik straal kennelijk ook wat uit, want opeens heb ik veel meer vrienden en mensen die vragen hoe het gaat enzo, voorheen was dat echt 0%. Ik heb nog niet echt een lastige situatie meegemaakt (of misschien ben ik daar nog niet alert op). Dus voor mij tot dusver, enorm positief, de verandering.
Jer158

Bericht door Jer158 »

Herkenbaar, Ender! Toen ik nog lang haar had maar wel uit de kast was en idd een stuk zelfverzekerder, werd ik opeens ook regelmatig goed gegenderd. En kinderen hebben het vaak eerder bij het goed eind. :lol:
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20190122

Bericht door Anon20190122 »

Draakje schreef:Waar ik nu in de sociale omgang tegenaan loop is dat ik me tussen de vrouwen niet thuis voel, maar uiteindelijk tussen de mannen ook niet, want die zien mijn toenadering als "vrouwelijke aandacht" en dat gebeuren er vaak dingen die ik helemaal niet bedoelde.

Ligt ook maar net aan de persoon zelf verreweg de meeste van mijn vrienden zijn van het manlijke geslacht wat ook alles te maken heeft met mijn hobby/werk.
Jannet V

Bericht door Jannet V »

Mijn leven is altijd al een beetje halfweg geweest, dus zat ik als jonge 'vader' tijdens de koffieochtend in het kruisgebouw, gewoon lekker te kletsen met de jonge moeders over bevallingen, borstvoeding, spuitluiers en darmkrampjes terwijl de kinderen vrolijk tegen elkaar op aan het kraaien waren. Het enige verschil wat ik merk is dat sommige mannen mij uit gaan leggen hoe iets werkt en dat laat ik gewoon maar gebeuren. Voor de rest zijn ook de sociale hokjes even grenzeloos als het man/vrouw idee. Het loop op allerlei manieren in een vrolijke chaos grenzeloos in elkaar over. :lol:
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
epvanbeveren

Bericht door epvanbeveren »

Nick schreef:...Bepaalde mannen zien me dan ook als : Een of andere verrader(ster), die de wereld even wil laten zien...
Dankjewel Nick, zo voel ik mij me op mijn werk, bij de meets colega's althans. Ik heb echt dat gevoel dat ik door sommige gezien word als een verader van man naar vrouw. Nu is mijn werk erg masculine en 99% vind ook dat vrouwen daar niet thuis horen. Ik ben 1 van de weinige vrouwen in mijn beroep, en zelfs de eingste hier op ons terein. (ik ben wagen meester bij het spoor) Voldoende irtitatie om graag een andere baan te zoeken, maar ja ik ben al 54 bijna dus dat gaat ook niet.