Eerste dag HRT

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Blue
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Blue »

Ik kreeg net nieuwe bloedwaarden binnen maar ik vond de Estradiol wel erg laag, hoeveel is dit bij jullie? Bij mij is dit 97 pmol/l (was 78 voordat ik begon met hrt)
Testosteron is wel netjes, deze is 0.6 nmol/l
Fiona

Bericht door Fiona »

Mijn waarde was vorig jaar juni 0.55 pmol/l. Dat was erg laag. Misschien kwam dat door het loslaten van de pleisters. In september vorig jaar weer een bloedonderzoek gehad en toen had ik een waarde van 145 pmol/l. Nu na de operatie heb ik een waarde van 305 pmol/l. Ik heb geen verklaring voor de waarde van 305. Heb daarover gebeld en de endocrinoloog zei tegen me dat het een normale waarde is. Dus ben weer gerust gesteld. :D
Blue

Bericht door Blue »

97 pmol/l is inderdaad erg laag als ik het vergelijk met andere waarden die ik tegenkom op internet, Welke bron ik ook nakijk , dit is ver beneden de waarde van cisvrouwen en zelfs sommige cismannen zitten nog hoger. Dus ik begrijp er niets van want het lijkt tot zover wel het gewenste effect te hebben zoals ik eerder in deze topic beschreef. Ik zou haast denken dat er per ongeluk een waarde in pg/l is ingevuld want dan zou het wel kunnen kloppen , maar er staat toch echt pmol/l.

Maar goed, in ieder geval voor de zekerheid een mailtje naar endo gestuurd of dit wel klopt.
Cait

Bericht door Cait »

ik zit op waarde 600 pmol/l
Fiona

Bericht door Fiona »

Mij is verteld dat boven de 500 te hoog is. Ze willen mij dan later Systen 75 voorschrijven. Nu heb ik nog Systen 100
Blue

Bericht door Blue »

Hoe kan ik dan op 94pmol zitten. Ik gebruik ook systen 100.
Ik plak ze vaak op schouderblad en ik las dat ze rond de middel geplakt moeten worden, zou dat het probleem kunnen zijn?
Cait

Bericht door Cait »

Ik heb ze op schouderbladen buik en bovenarmen gehad. Bij alle dezelfde waarde. Maar dat verschilt allemaal per persoon
Blue

Bericht door Blue »

Oh dus de plaats van de pleister maakt niet zo heel veel uit
Zou het dan misschien komen omdat ik rook als een schoorsteen?

Maar ik dacht dat roken alleen het effect van estradiol verminderd bij orale inname. En dat het bij pleisters niet zoveel uitmaakt. (Even los van het feit dat roken sowieso slecht is maar dat terzijde)
Anon20190516

Bericht door Anon20190516 »

Blue,buiten dat het gewoon slecht is.bloedpropjes enzo kan veroorzaken.kan ik je vertellen dat het bij mij wel degelijk verschil heeft gemaakt,tot en met 25 november rookte ik nog wel,toen ik het dringende advies kreeg van de verpleegkundige om te stoppen daar ik anders gewoon niet op de wachtlijst kom voor chirurgie.het kan een placebo effect zijn,maar ik heb het idee dat de hormonen ,sinds ik stopte met roken,veel beter hun werk doen(systen 100 pleister)afgelopen keer te horen gekregen dat mijn middel smaller en heupen breder waren geworden.overigens ook mijn bloedwaarden gevraagd(die waren van 3 maanden hormonen,totnu toe mijn enige meting na 10 maanden,afgezien van de nulmeting)die waren:testo,onmeetbaar en oestrogeen was 390(pmol of whatever,geen verstand van hoe ze dat uitdrukken)anyhow:stop er gewoon mee joh,het is slecht voor je.
Liefs Rikki
Blue

Bericht door Blue »

Ik baal er ook ontzettend van dat ik (weer) rook.
Toen ik in feb 2015 besloot dat ik in transitie wilde gaan ben ik na 18 jaar gerookt te hebben, cold turkey gestopt zonder al te veel moeite maar ben door omstandigheden weer gaan roken nadat ik er 14 maanden vanaf was.

Pogingen die ik daarna (vorig jaar) heb gedaan mislukten allemaal.

Misschien dat het nu wat makkelijker is omdat ik wat rustiger ben geworden.
En ik wil natuurlijk wel het maximale effect van de HRT al moet ik zeggen dat het tot nu toe goed aanslaat ondanks het roken.
Het zou mooi zijn als ik voordat ik vakantie heb van het roken af kan komen.