Op 28 juni jongstleden heb ik bij de kapper van het VUMC een haarwerk uitgezocht op advies van de kapster daar. Eerst bij Jos even de brief voor de machtiging opgehaald, omdat de kapster die nodig had om dit in te kunnen dienen voor de vergoeding. Ze zei binnen 2 tot 3 weken heb je de brief in huis. Nou in mijn geval vergeet het maar. Diverse keren heeft de kapster en later ook nog het Genderteam kontakt gehad met mijn zorgverzekering. De man die daar over oordeelt was niet te vermurwen en zei het is nog niet behandeld.
In het begin kreeg ik een kulverhaal van de zorgverzekering te horen dat een haarwerk alleen vergoed wordt indien je aan de chemotherapie bent en dus daar kaal door wordt en niet in het geval van transseksualiteit. Ik zei, sorry mevrouw, maar heeft U weleens een vrouw gezien met een kalende kruin ? Nou dat komt zelden tot niet voor, of ze moeten een haarziekte hebben. Ik laat het hier echt niet bij zitten, en ga nog niet langer met zo'n damespet lopen. Ze zei, ja ik kan er niets aan doen, en U zult echt de uitspraak van de medisch beoordeler moeten afwachten. Nu heb ik voor het laatst op 1 augustus gebeld met de zorgverzekering hoe het er nu voor stond met mijn haarwerk. Kreeg eerst een vrouw, en die verbond mij door. Kreeg toen een arrogante kerel aan de lijn. Hij zei, ik ga eens even voor U kijken. Na een paar minuten kwam hij terug en zei: Meneer, ik heb het gevonden alleen de reactie van de medisch beoordeler is mij niet helemaal duidelijk wat hij nu exact besloten heeft, of het nu wel of niet vergoed gaat worden. Daarom heb ik hem een mail gestuurd. Mijn eerste indruk die ik wel uit zijn reactie op maak is dat het niet vergoed word, omdat U nog in de Real Life Fase zit, en dat het pas vergoed zal worden als U de operatie achter de rug heeft. Ik zei toen, ja als het op vergoeden aan komt zijn jullie niet thuis, behalve iedere maand mijn premie incasseren. Die kerel zei toen, ja daar ga ik niet over met U in discussie, maar U hoort nog wel van ons. Ik was kwaad, en reageerde toen, en bovendien, U zei meneer, maar ik ben een mevrouw en ik zou het zeer op prijs stellen als U mij dus ook met mevrouw aanspreekt. Ja dit kwam omdat hij weet dat ik in de Real Life Fase zit, en je dan toch aanspreken met meneer, een beetje coulance van zijn kant uit was wel op zijn plaats geweesr,en je dan toch nog expres met meneer aanspreken. Een aantal van mijn vrienden/kennissen zeiden, misschien deed die kerel dat ook wel om je te pesten. Dat zou best kunnen dat hij mij eerst met meneer aansprak. Hij kletste er over heen en herhaalde zijn antwoord van U hoort nog van ons, maar ik herhaalde ook mijn antwoord van dat ik gezegd had dat ik het zeer op prijs zou stellen dat ik met mevrouw aangesproken zou worden, hij kletste er wederom overheen en gaf weer zijn antwoord van U hoort nog van ons, en ik ook weer. Ik zei meneer heeft U nu gehoord wat ik tegen U zei ? Ja zei hij, dat U het zeer op prijs zou stellen als ik U met mevrouw aanspreek. Ik zei, waarom kletst U er dan overheen als U dat gehoord heeft ? Daar gaf hij geen antwoord op, en herhaalde toen zijn antwoord voor de laatste keer dat ik van hen zou horen, en toen eindigde hij, mevrouw dan wens ik U nog een prettige dag, ik zei, U ook. Gewoon beleefd blijven, want daar bereik je alleen maar meer mee, maar wel iedere keer je antwoord herhalen totdat hij ook dit beaamd. Inmiddels is mijn tenaamstelling bij mijn zorverzekering ook gewijzigd van de heer in mevrouw.
Nu dan even terug naar dit verhaal. Ik heb direkt het Genderteam gebeld op 1 augustus. Degene die daar over gaat werkt kennelijk nooit op woensdag, dus ik werd geadviseerd donderdag 2 augustus weer te bellen. Nou dat heb ik gedaan. Ik kreeg degene aan de lijn die daarmee belast is, en zij zei, Marlies, meid maak je geen zorgen het komt allemaal goed, ik begrijp dat het pijnlijk voor je is, maar als je een afwijzing krijgt, stuur dan als de bliksem de brief naar ons toe, want dan gaan wij een 'boze' brief schrijven naar de zorgverzekering dat zij zich niet aan de afspraken houden en het moeten vergoeden. Nou een week daarna had ik de afwijzing in de bus. Direkt deze brief ingescand en naar Jos gestuurd. Hij zei, bedankt Marlies, degene die hiermee belast is, is tot eind augustus nu op vakantie en dan gaat zij er mee aan de slag, ook hij begreep dat dit voor mij heel erg vervelend is. Ik heb er alle vertrouwen in. Inmiddels heb ik afgelopen zaterdag wel de toekenning gekregen van het kunnen starten met ontharen. Op 3 september heb ik de intake bij de huidtherapeute. Tot zover dit verhaal.
Afwijzing haarwerk
-
Marlies160264
-
Eva
- Beheerder
- Voornaamwoorden: zij/haar
Re: Afwijzing haarwerk
Die tonen komen me bekend voor. Zilveren Kruis, vermoed ik?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
-
Marlies160264
Nee, IZA Cura of ook wel Turien en Co uit Alkmaar.
-
Eva
- Beheerder
- Voornaamwoorden: zij/haar
Die ook al dus...
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
-
Marlies160264
Op de foto van mijn avatar heb een een soortgelijk model op.
-
Hedwich
Wel fijn dat het genderteam je hierin terzijde staat!
-
Marlies160264
Gelukkig wel. Het is alleen nu even wachten totdat degene terug is van vakantie. Ik zeg nu maar zo het is niet anders, en ik loop nu al zolang met zo'n damespet op. Niet dat ik die misschien nooit meer zal dragen, maar zou wel blij zijn als ik straks mijn haarwerk kan gaan halen. Maar het komt volgens het Genderteam allemaal goed. Gewoon maar vertrouwen hebben, anders ben je al helemaal verloren.
-
Silvia_weg
walgelijk... alsof je alleen vrouw bent na een operatie aan je geslachtsdelen... hopen dat dit echt snel de wereld uit gaat in NL.
Het is zo simplistisch en onrechtvaardig bovendien.
-
Laurens2
Is hier niet al een wetsvoorstel voor? Ik werd hierop gewezen bij het VUmc. Of het al officieel ingegaan is kan ik uit de lap tekst niet uitmaken, ben geen ster in lezen.Silvia schreef:walgelijk... alsof je alleen vrouw bent na een operatie aan je geslachtsdelen... hopen dat dit echt snel de wereld uit gaat in NL.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... witterfeed
-
Marlies160264
Zeggen mensen joh, je hebt toch heel mooi haar, draag gewoon zo'n leuk petje wat je nu draagt. Ik zeg, dat petje draag ik noodgedwongen om niet met die kalende kruin in het zicht te lopen. Voel ik mijzelf persoonlijk voor joker lopen. Inderdaad heel simplistisch gereageerd door de zorgverzekering. Gelukkig begrepen ze bij het Genderteam van het VUMC dat het voor mij wel heel erg pijnlijk is. Maar zo zei degene die dat gaat behandelen, dat ik mijn totaal geen zorgen moet maken, het komt goed, alleen pijnlijk zo zei ze dat het daardoor nu even weer wat meer tijd gaat kosten maar het zal vergoed gaan worden. Die zorgverzekering moet zich gewoon aan zijn verplichtingen houden. Ik ben blij dat het Genderteam ondersteunt daarin, want af en toe krijg je weleens het idee dat ze je laten zwemmen en zoek het zelf maar allemaal uit.