Documentaire "Genderbende" op televisie (30 mei 2017)

Nieuwsberichten
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Documentaire "Genderbende" op televisie (30 mei 2017)

Bericht door Jeste »

Op dinsdag 30 mei komt de documentaire "Genderbende" op televisie. Op NPO3 om 21:50.
Over vijf jonge mensen die zich niet noodzakelijkerwijs als een man of vrouw, maar ergens daartussen identificeren.
Meer hierover op doetankpeer.nl/unusual-feminist-films-watch-discuss-genderbende en de trailer is te bekijken op vimeo.com/211324929.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Fran

Re: Documentaire "Genderbende" op televisie (30 mei 2017)

Bericht door Fran »

Al die genderprogramma's lijken wel erg hip de laatste tijd...
- Vanaf 4 mei Androgel
- Half juli Nebido, alleen door apotheekfout Sustanon meegekregen
- Sinds eind oktober wél aan Nebido
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Trekt kijkers. Ik heb het idee dat het 'n beetje aapjeskijken is :')
meerdere zakken met zaagsel
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Ik vind dat het belangrijk is dat niet-binaire mensen ook gewoon als mensen gezien worden, en ik denk dat dit soort dingen daar aan bij kunnen dragen. Zelfs al is het aapjes kijken.

Zonder er meteen een ellenlange discussie over te willen beginnen: ook het op TV verschijnen van Kelly vd Veer heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan hoe er over transgenders gedacht wordt, zelfs al was het beeld dat ze neerzette niet bepaald positief voor de meesten van ons, en in behoorlijk directe zin hebben we er last van gehad. Maar: er werd wel over gepraat, en daardoor kwam men er achter dat er veel meer mensen waren die ook nog eens een stuk gewoner waren, waardoor het beeld weer behoorlijk kantelde. We mogen Kelly wat dat betreft dankbaar zijn, dat ze haar nek heeft uitgestoken.

Natuurlijk is dat geen vrijbrief om een ellenlange lijst van aapjes-kijken-programma's te gaan maken, maar dat is zeker voor de niet-binairen nog lang geen issue...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Ik vind het prima dat er programma's gemaakt worden, hoor, alleen moet men er wel op een integere en weldoordachte mee om blijven gaan. Nu is dat nog wel het geval, maar ik ben bang dat als straks iedereen op de "bandwagon" springt om maar kijkers te trekken de kwaliteit van de programma's af gaat nemen--en dat zal dan weer ten koste gaan van ons (transgender én nonbinary).

En hoewel er minder nonbinary mensen zijn dan transgenders, en die ook zeker niet genoeg aandacht krijgen, denk ik dat het voor het grote publiek onder dezelfde noemer valt en blijft vallen (net zoals bi- en homoseksueel beide niet heteroseksueel betekent en diegene dus onder de holebi-paraplu valt).
meerdere zakken met zaagsel
Jer158

Bericht door Jer158 »

Nate_0 schreef:En hoewel er minder nonbinary mensen zijn dan transgenders, en die ook zeker niet genoeg aandacht krijgen, denk ik dat het voor het grote publiek onder dezelfde noemer valt en blijft vallen (net zoals bi- en homoseksueel beide niet heteroseksueel betekent en diegene dus onder de holebi-paraplu valt).
Onlangs hoorde ik iemand bij de Universiteit van NL aanhalen dat er 1% transgenders is, 1% travestieten en 4% nonbinary. Dat sluit wat meer aan bij wat ik zie in het dagelijks leven. Wel is het zo dat nonbinary mensen er veel minder vaak voor uit komen dan binaire transgenders. Mijn indruk is dat de mensen die zich met gender bezighouden meestal degenen zijn die er op de een of andere manier problemen mee hebben, en dat zal een binair trans persoon gemiddeld genomen eerder hebben dan nonbinary persoon die dat weer gemiddeld genomen eerder zou hebben dan een cis persoon.

In dat kader vind ik het ook jammer dat het voor het publiek nog één pot nat is. Nonbinary is namelijk heel niet zo zeldzaam. Het lijkt nu alsof de enige nonbinary mensen degenen zijn die uit de kast komen, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Hopelijk draagt dit soort programma's bij aan de educatie van het publiek over gender.
Hung her from the branches of a mango tree
Simão

Bericht door Simão »

Dit soort programma´s wordt vooral bekeken door mensen die er toch al iets mee hebben. Het zijn echt geen kijkcijferkanonnen en het bereikt geen groot publiek. (Ik heb dus ook niet het idee dat de programmas worden gemaakt om mensen te trekken, maar vanuit een idealistische hoek komen en veel hebben moeten zeuren om er door te komen..)

Het zorgt wel dat er gesprekstof is en zo bereikt het toch meer mensen dan alleen die kijken en weten er meer mensen íets van.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
wiggeltje

Bericht door wiggeltje »

dacht even aan een genderbende die overvallen plegen of zo :mrgreen:

..maar ik zie dat die nu dus zo begint, ha, ben ik er eens op tijd bij!
ff koffie zetten snel :P
wiggeltje

Bericht door wiggeltje »

ik vond het erg saai :roll:
Simão

Bericht door Simão »

Het gaat gewoon over kleding, make up en haar... Jesus Christ.
Hoe primitief ben je als je denkt dat zoiets je man of vrouw maakt.
Ik ben naar twinting minuten afgehaakt.
Als ik dan wat gemist hebt, moeten jullie het maar vertellen. Maar ik vond het pure tijdverspilling.

Kan best dat die mensen oprecht iets te vertellen hadden of uit kunnen leggen, maar dat is in de eerste 20 minuten in elk geval niet naar buiten gekomen.
Programma makers hebben gigantisch misgeschoten. Die hele engelen intro was ook veel te bombastisch en lang en geen idee wat daarvan de bedoeling was?

Een en ander ziet er uit als een studenten projectje.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark